Citat:
Ursprungligen postat av
VilleLeva
Det jag däremot är bra på att att få in pengar på andra sätt.
Jag har i runda slängar 2 miljoner som bara ligger på banken, Samt väldigt mycket i kontanter. Alla pratar om att en inflation är påväg. Och jag vill lägga mina pengar på ett säkrare ställe än banken.
Köpa klockor som patek Philippe? Rolex? ( fast kan ingenting om klockor) så är rädd att göra fel och göra en stor förlust.
Fysiskt guld? Samma sak här, ganska dålig på detta. Sen när man säljer ska man betala 25% skatt? Ska man betala 25% skatt så är det nästan omöjligt att gå vinst på guld?
Som ni kan se så är jag en amatör. Men jag vill bli bättre på ekonomi och investera pengar. Jag läser hellre böcker och får mer kunskap än att kolla på Netflix och sitta på sociala medier.
Så ni som har lite mer kunskap, hade jag uppskattat att få lite tips på böcker , eller vad jag borde göra mer pengarna istället för att låta dom ätas upp på banken.
Som sagt inte aktier/fonder
All finnas har sina risker, det gäller även pengar på banken.
Enligt inflationsmålet ska värdet på dina sparpengar minska med 2% per år.
En liten men garanterad förlust.
Sparkonto är lite bättre då borde man i alla fall kunna få 1% ränta.
Klockor, som Vin och Konst och andra alternativinvesteringar är det bra att ha kunskap och intresse i innan man investerar.
Guld är inte så mycket en investering som en försäkring. Nu är inte Sverige som Zimbabwe eller Venezuela, det är inte troligt att kronans värde går mot noll. men gulds värde kommer typ garanterat inte gå mot noll. Det är därför Centralbanker brukar ha guldreserver ihop med valutareserver.
Har du förlorat mycket pengar på börsen tidigare? annars är en global indexfond ett bra bet för den ointresserade.
Sedan kanske du skulle fundera på att betala av eventuella lån nu när räntan går upp eller investera i bostaden en renovering eller något det ökar ju också bostadens värde och du kan njuta av det medans bor där. Bor du i elområde 3-4 bör du kanske utreda om det är lönt att skaffa solcellsanläggning nu när elpriserna rusar.
Nu har du fått tips på investeringar, nu kan du väl skicka mig PM om tips på hur man blir "Bra på att dra in pengar på andra sätt"