2022-08-11, 22:11
Medlem
Aktier, fastigheter, land, ädelmetaller blir det rea på när riksbanken höjer räntan för att bekämpa inflationen. Dvs dom kommer gå ner i värde mycket mer.
Citera
2022-08-11, 22:34
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det får du inte för 2 miljoner... Du får en villatomt i en tråkig håla.
Om du inte menar i norra norrland.

Jag köpte jordbruksfastighet med 9ha mark majoriteten skog för 800k i Mellansverige.
Citera
2022-08-11, 23:11
Medlem
Gothenburgers avatar
1. Skog.
2. Mark som går att exploatera.
3. Bränn allt i Macau
Citera
2022-08-12, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Jag är dålig på det här med investera pengar.

Det jag däremot är bra på att att få in pengar på andra sätt.

Jag har i runda slängar 2 miljoner som bara ligger på banken, Samt väldigt mycket i kontanter. Alla pratar om att en inflation är påväg. Och jag vill lägga mina pengar på ett säkrare ställe än banken.

JAG VÄGRAR BÖRSEN Så kom inte med tips från börsen.

Köpa klockor som patek Philippe? Rolex? ( fast kan ingenting om klockor) så är rädd att göra fel och göra en stor förlust.

Fysiskt guld? Samma sak här, ganska dålig på detta. Sen när man säljer ska man betala 25% skatt? Ska man betala 25% skatt så är det nästan omöjligt att gå vinst på guld?

Som ni kan se så är jag en amatör. Men jag vill bli bättre på ekonomi och investera pengar. Jag läser hellre böcker och får mer kunskap än att kolla på Netflix och sitta på sociala medier.

Så ni som har lite mer kunskap, hade jag uppskattat att få lite tips på böcker , eller vad jag borde göra mer pengarna istället för att låta dom ätas upp på banken.

Som sagt inte aktier/fonder
Hur bor du idag?
Vad kan du?
Citera
2022-08-12, 00:38
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Du vet inget om investering och vägrar börsen? Vad tror du Wallenberg eller Warren Buffet gör med sina pengar?

Du kanske inte borde vara trångsynt och läsa på lite. Sånt beslut kan du ta när du har kunskapen. Fast då kommer du inse att indexfonder är det bästa som finns.

Hahaha blåst
Citera
2022-08-12, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det fetade:
Du kan inte jämföra en småsparare med de som äger och styr börsen.

Köp investor och ta rygg på wallenberg? Finns nog ingen aktie i sverige någonsin som skapat fler miljonärer än investor vågar jag påstå (möjligvis HM)
Citera
2022-08-12, 06:08
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, och nej på guld.
Guld fuskas det väldigt mycket med, gällande guldkursen; det är sant.
Centralbanker med flera "vill" hålla nere kursen på guld.
Samtidigt fuskas det väldigt mycket med så kallade "certifikat", vilka enligt mig ska behandlas som lika värdefulla som kattpiss.

Här är ett bland många exempel på värdelösa guldcertifikat

-En papperslapp om ett löfte är en papperslapp om ett löfte. Fysisk sak man har "hemma" (som exempelvis fysiskt guld) är mycket bättre.

Menar att guld bara har ett värde för att vi människor bestämt att det har det. Men självklart att om man nu ska ha det ska man se till att ha det i handen.
Citera
2022-08-12, 07:34
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har investerat i en egen liten skog med ett fritidshus, och byggde ny vinterbonad stuga
förra året som är offgrid Tror det kan vara en bra investering på sikt, och sist men inte minst
för eget välbefinnande.

Skall även köpa bostad i Spanien, och folk drar in stora pengar på uthyrning.. kanske kan vara nåt?

Själv köper jag för att jag vill bo där under vintrarna samt för barnens skull
men det skall även finnas goda möjligheter att hyra ut, om man vill/behöver i framtiden.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2022-08-12 kl. 07:37.
Citera
2022-08-12, 10:05
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Citat:
Tror du sommarstuga är bättre än tex studentboende att hyra ut?

Kan det inte vara bättre ide då att köpa 2 husbilar som man sen hyr ut? Fina husbilar hyrs ut för 15000 i veckan

Köper du dessa för 1 miljon vardera kommer du behöva hyra ut vardera husbil i 66 veckor, och därefter massa skatt och skit du behöver betala. Det är dessutom osannolikt att du skulle lyckas hyra ut dessa i någon större omfattning, så räkna med ett antal år innan du får tillbaka din investering. Jag gissar 5+ år. Under den tiden har bilarna minskat avsevärt i värde, och sannolikt är skicket inte så bra efter detta. Lägg sedan till diverse service och reparationer så har du en ganska stor kostnad där.
Citera
2022-08-12, 12:31
Medlem
Citat:
Det jag däremot är bra på att att få in pengar på andra sätt.

Jag har i runda slängar 2 miljoner som bara ligger på banken, Samt väldigt mycket i kontanter. Alla pratar om att en inflation är påväg. Och jag vill lägga mina pengar på ett säkrare ställe än banken.

Köpa klockor som patek Philippe? Rolex? ( fast kan ingenting om klockor) så är rädd att göra fel och göra en stor förlust.

Fysiskt guld? Samma sak här, ganska dålig på detta. Sen när man säljer ska man betala 25% skatt? Ska man betala 25% skatt så är det nästan omöjligt att gå vinst på guld?

Som ni kan se så är jag en amatör. Men jag vill bli bättre på ekonomi och investera pengar. Jag läser hellre böcker och får mer kunskap än att kolla på Netflix och sitta på sociala medier.

Så ni som har lite mer kunskap, hade jag uppskattat att få lite tips på böcker , eller vad jag borde göra mer pengarna istället för att låta dom ätas upp på banken.

Som sagt inte aktier/fonder

All finnas har sina risker, det gäller även pengar på banken.
Enligt inflationsmålet ska värdet på dina sparpengar minska med 2% per år.
En liten men garanterad förlust.
Sparkonto är lite bättre då borde man i alla fall kunna få 1% ränta.

Klockor, som Vin och Konst och andra alternativinvesteringar är det bra att ha kunskap och intresse i innan man investerar.

Guld är inte så mycket en investering som en försäkring. Nu är inte Sverige som Zimbabwe eller Venezuela, det är inte troligt att kronans värde går mot noll. men gulds värde kommer typ garanterat inte gå mot noll. Det är därför Centralbanker brukar ha guldreserver ihop med valutareserver.

Har du förlorat mycket pengar på börsen tidigare? annars är en global indexfond ett bra bet för den ointresserade.

Sedan kanske du skulle fundera på att betala av eventuella lån nu när räntan går upp eller investera i bostaden en renovering eller något det ökar ju också bostadens värde och du kan njuta av det medans bor där. Bor du i elområde 3-4 bör du kanske utreda om det är lönt att skaffa solcellsanläggning nu när elpriserna rusar.

Nu har du fått tips på investeringar, nu kan du väl skicka mig PM om tips på hur man blir "Bra på att dra in pengar på andra sätt"
Citera
2022-08-12, 13:04
Medlem
Jag betalade precis av lånet med en miljon på ett bräde. Skönt när räntan går upp. Kan vara en idé om du har bostadslån
Citera
2022-08-12, 14:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Menar att guld bara har ett värde för att vi människor bestämt att det har det. Men självklart att om man nu ska ha det ska man se till att ha det i handen.

Guld har funkat som värdebevarare i minst 5000 år, så jag tror nog det funkar ett bra tag till.
Men det är givetvis sant att man inte kan "äta" guld i stället för mat etc. Men man kan betala maten med guld.

Rekommenderar TS att titta på fastigheter för att placera sina 2MSEK, istället för guld. Exempelvis sommarstuga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in