2022-08-10, 18:10
Medlem
NeonCrosss avatar
Hej,

Har en fråga gällande att vara ledig om en närstående ska på operation och man vill ta hand om de?

Nu är det så att jag redan har använt alla mina semesterdagar. Räknas sådan här frånvaro som samma frånvaro om man nu skulle gå på semester och vara ledig?

//NeonCross
Citera
2022-08-10, 18:16
Medlem
Soulflowers avatar
Om du googlar "vård av anhörig" ger första resultatet;
Citat:
En medarbetare kan vara ledig från jobbet för att vårda en närstående som är svårt sjuk. Medarbetaren kan då få närståendepenning från Försäkringskassan.
Nästa steg är att googla "närståendepenning".
Säg till om jag ska komma förbi och visa hur man borstar tänderna också.
Citera
2022-08-10, 18:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Hej,

Har en fråga gällande att vara ledig om en närstående ska på operation och man vill ta hand om de?

Nu är det så att jag redan har använt alla mina semesterdagar. Räknas sådan här frånvaro som samma frånvaro om man nu skulle gå på semester och vara ledig?

//NeonCross

Gäller mest barn/fru/make/maka.
Du får kolla med din arbetsgivare. Alternativt anmäla en dag (i förväg ska det anmälas, helst längre än "en dag" i förväg.) för tjänsteledighet, så du kan "vara med", och ta "skiten" efteråt med arbetsgivaren.

Jag är själv arbetsgivare, känner alla mina anställda nästan på ett personligt plan. Jag okejar sådant för mina anställda. (Händer typ vart femte år eller sådant, så det är ingen större kostnad för mig, samtidigt upprätthåller jag en bra relation med mina anställda).
Citera
2022-08-10, 18:18
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Hej,

//NeonCross

Beror lite på vad det är för slags operation men i normalfallet är det semesterdagar man får ta ut eller helt enkelt ta ledigt om man saknar semesterdagar. Tror få arbetsgivare skulle neka ledighet om det inte gäller något bagatellartat men då tar man väl knappast ledigt.

Sen kan du ju fundera på om det är värt att vara på sjukhuset under operationen. Tar den några timmar och patienten är sövd kanske det räcker att vara med vid inläggningen och sedan vid uppvaket.
Citera
2022-08-10, 18:19
Medlem
Citat:
Hej,

//NeonCross

Har du använt dig av alla semesterdagar så kan det ju givetvis inte räknas som samma frånvaro som om du skulle gå på semester.

Ett par andra alternativ är:

Vård av barn, men det förutsätter antagligen att din närstående är barn.

Ledighet för akuta personliga skäl eller vad det nu heter, men det rör sig om lite större situationer som att någon nära anhörig skall begravas, precis har dött eller har verkligt allvarlig akut åkomma.

Jag skulle gissa att det som återstår för dig är tjänstledigt. Du får vara ledig från jobbet, men någon lön för din ledighet får du inte. En normalt funtad arbetsgivare ger sånt om det inte finns riktiga skäl till att inte ge det.
Citera
2022-08-10, 18:19
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Beror lite på vad det är för slags operation men i normalfallet är det semesterdagar man får ta ut eller helt enkelt ta ledigt om man saknar semesterdagar. Tror få arbetsgivare skulle neka ledighet om det inte gäller något bagatellartat men då tar man väl knappast ledigt.

Sen kan du ju fundera på om det är värt att vara på sjukhuset under operationen. Tar den några timmar och patienten är sövd kanske det räcker att vara med vid inläggningen och sedan vid uppvaket.

Det gäller min mor. Hon ska genomföra en knäoperation av båda knäna. Ett knä i taget.
Senast redigerad av NeonCross 2022-08-10 kl. 18:22.
Citera
2022-08-10, 23:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Det gäller min mor. Hon ska genomföra en knäoperation av båda knäna. Ett knä i taget.

Och varför ska du vara med på det? Det är bara arbetsskygga människor som ber om ledigt för att vara med vid en anhörigs knäoperation.
Alltså vi snackar ju inget livshotande tillstånd direkt
Citera
2022-08-10, 23:35
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Och varför ska du vara med på det? Det är bara arbetsskygga människor som ber om ledigt för att vara med vid en anhörigs knäoperation.
Alltså vi snackar ju inget livshotande tillstånd direkt

Vadå, varför? För att det är en stor operation och jag är hennes son.
Citera
2022-08-10, 23:42
Medlem
IRMEs avatar
Om du är en person som sköter sig så ser jag inte varför du inte skulle kunna få tjänstledigt.

Jag förstår inte din situation helt, men det låter lite ovanligt. Spontant låter det som att du är en person som inte vill jobba särskilt mycket och därför kanske chefen snarare vill få dig tjänstledig permanent när den hör detta.

Närståendepenning låter knappast relevant när det är en knäoperation.
Citera
2022-08-10, 23:44
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Vi snackar knän här
Vad exakt ska du göra när hon opereras menar du? Nej gå till jobbet och hälsa sedan på henne när du slutat.
Citera
2022-08-10, 23:46
Medlem
Citat:
Du behövs inte där utan sjukhuset har personal. Hon får sjukresa dit och hem om hon vill ha det så även det ordnar man. Man får inte ens vara på sjukhuset mer än på besökstid vilket nog är obefintligt idag med Covid. Men du kan ju vinka av henne eller lämna henne själv vid sjukhuset men då får du nog ta tjänstledigt utan lön eller om du kan flytta på din arbetstid.
Citera
2022-08-11, 06:32
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Vi snackar knän här
Vad exakt ska du göra när hon opereras menar du? Nej gå till jobbet och hälsa sedan på henne när du slutat.

Ja, och? En operation är en operation. Du behöver inte vara dryg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in