Citat:
Ursprungligen postat av
Aluminiumluder
Jag vet vad det betyder rent matematisk men rent storleksmässigt. Hur stor sannolikhet är det faktiskt. Det är väldigt viktigt för mina nerver att förstå. Vet att det är väldigt osannolikt men inte riktigt hur osannolikt. Är något nervös. Snälla hjälp mig att förstå.
Vadå faktiskt?
Vill du ha något i närheten så singlar du slant 4 gånger, det är drygt 6% chans att du får samma fyra gånger i rad.
När du singlat slanten fyra gånger så skriver du ner hutuvida det blev så eller ej. Sedan börjar du om, och singlar fyra gånger.
Den gången du till slut har fått fyra likadana i rad så tar du en blyertspenna, som du har preparerat med att skriva siffrorna 1-6 på sidorna, och kastar upp i luften. Om den visar 3 eller högre (vilket är 2/3 chans) så har du fått ett utfall som har drygt 4% chans att inträffa.
Detta för att du först måste få ett utfall på 6% sannolikhet för att singla pennan över huvud taget, och därefter får du 4% genom att sikta på ett utfall som har en sannolikhet på 2/3 av 6% att inträffa.
Vill du vara riktigt noggrann ska du väl egentligen repetera även detta fler gånger än 100, för att få ut något som sannolikt är närmare den teoretiska sannolikheten än den faktiska engångsföreteelsen (som sannolikt inte korrelerar exakt med den faktiska företeelsen).
För det är klart att du rent teoretiskt kan få just det utfallet när som helst mellan första försöket och aldrig någonsin.
Jag skulle föreslå att du kollar hur många gånger du lyckas av 1000 kast, till att börja med.