2022-08-10, 11:35
Medlem
Aluminiumluders avatar
Jag vet vad det betyder rent matematisk men rent storleksmässigt. Hur stor sannolikhet är det faktiskt. Det är väldigt viktigt för mina nerver att förstå. Vet att det är väldigt osannolikt men inte riktigt hur osannolikt. Är något nervös. Snälla hjälp mig att förstå.
Citera
2022-08-10, 11:43
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Om jag fick en pistol mot pannan och det var 4% chans att den var laddad så skulle jag inte vara särskilt orolig.
Citera
2022-08-10, 11:46
Medlem
Aluminiumluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Om jag fick en pistol mot pannan och det var 4% chans att den var laddad så skulle jag inte vara särskilt orolig.

Och om det var 4% sannolikhet att du gjort en brud gravid? Hur skulle du känna då?
Citera
2022-08-10, 11:48
Medlem
Ta en vanlig kortlek, plocka bort två ess. Sedan är det 4% sannolikhet att du drar ett av de två kvarvarande essen. Rätt liten chans.
Citera
2022-08-10, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Ta en vanlig kortlek, plocka bort två ess. Sedan är det 4% sannolikhet att du drar ett av de två kvarvarande essen. Rätt liten chans.

Utmärkt liknelse. 10/10
Citera
2022-08-10, 11:55
Medlem
Aluminiumluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Utmärkt liknelse. 10/10

Citat:
Ursprungligen postat av Junketer

Ni menar alltså att det borde vara lugnt för min del? Jag borde kunna slappna av?
Citera
2022-08-10, 11:57
Medlem
Om du leker ryska rouletten 100 ggr så dör du fyra ggr.

Om du har sex 100 ggr så får du fyra barn.
Citera
2022-08-10, 11:57
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aluminiumluder
Jag vet vad det betyder rent matematisk men rent storleksmässigt. Hur stor sannolikhet är det faktiskt. Det är väldigt viktigt för mina nerver att förstå. Vet att det är väldigt osannolikt men inte riktigt hur osannolikt. Är något nervös. Snälla hjälp mig att förstå.
Vadå faktiskt?

Vill du ha något i närheten så singlar du slant 4 gånger, det är drygt 6% chans att du får samma fyra gånger i rad.

När du singlat slanten fyra gånger så skriver du ner hutuvida det blev så eller ej. Sedan börjar du om, och singlar fyra gånger.
Den gången du till slut har fått fyra likadana i rad så tar du en blyertspenna, som du har preparerat med att skriva siffrorna 1-6 på sidorna, och kastar upp i luften. Om den visar 3 eller högre (vilket är 2/3 chans) så har du fått ett utfall som har drygt 4% chans att inträffa.

Detta för att du först måste få ett utfall på 6% sannolikhet för att singla pennan över huvud taget, och därefter får du 4% genom att sikta på ett utfall som har en sannolikhet på 2/3 av 6% att inträffa.

Vill du vara riktigt noggrann ska du väl egentligen repetera även detta fler gånger än 100, för att få ut något som sannolikt är närmare den teoretiska sannolikheten än den faktiska engångsföreteelsen (som sannolikt inte korrelerar exakt med den faktiska företeelsen).
För det är klart att du rent teoretiskt kan få just det utfallet när som helst mellan första försöket och aldrig någonsin.

Jag skulle föreslå att du kollar hur många gånger du lyckas av 1000 kast, till att börja med.
Citera
2022-08-10, 12:44
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Om du leker ryska rouletten 100 ggr så dör du fyra ggr.

Om du har sex 100 ggr så får du fyra barn.
Om du knullar 25 krogluder så är risken att du får Gonorré första gången 4%. Om du knullar alla 25 så är risken 100%.
Senast redigerad av RobbanUC 2022-08-10 kl. 12:52.
Citera
2022-08-10, 12:48
Medlem
Bananboxens avatar
4 av hundra. Om du har en påse med kulor, 96 blå, 4 gröna och tar en kula utan titta 4 % chans att grön kula.
Citera
2022-08-10, 12:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
1/25

Vet inte riktigt vad du ska ha sannolikheten till.
Citera
2022-08-10, 14:19
Medlem
Det du undrar över är om du skall bli farsa? Om nu det är 4% sannolikhet att det har tagit sig (vilket jag inte har något uppfattning om) så gäller det på en stor population inte per individ. För vissa är sannolikheten mycket högre och andra mycket lägre. Så om du inte kör oskyddat med 1000 kvinnor eller fler är sannolikheten just bara en siffra. Inget du kan dra någon slutsats om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in