2022-08-09, 20:33
Medlem
Hej alla!
Jag skaffade en dator för några dagar sedan med Windows 11.
Skulle logga in på datorn nu men varken tangentbord eller mus reagerar inte.
Jag kan trycka f8 för att komma till bios vid uppstart och då funkar både tangentbord och mus.

Tilläggas att både tangentbord och mus är på vid inloggningsskärmen, båda lyser som de ska men datorn reagerar inte vid knapptryck.
Finns det någon kunnig här som kan hjälpa mig?
Citera
2022-08-09, 20:58
Medlem
KlappMungons avatar
Prova att starta i "felsäkert läge".

Jag tror du får valet att göra det om du stänger av datorn ett par gånger med strömbrytaren under bootprocessen.
Citera
2022-08-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Prova att starta i "felsäkert läge".

Jag tror du får valet att göra det om du stänger av datorn ett par gånger med strömbrytaren under bootprocessen.
Hej och tack för svar! Jag har provat detta men kommer inte in i safemode. Har försökte säkert 10 gånger
Citera
2022-08-09, 21:39
Medlem
Martin24s avatar
@Byssanlulll Ladda ner BootSafe så kommer du garanterat in i safe mode.

https://www.d7xtech.com/free-software/bootsafe/
Citera
2022-08-10, 05:35
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin24
@Byssanlulll Ladda ner BootSafe så kommer du garanterat in i safe mode.

https://www.d7xtech.com/free-software/bootsafe/
Hur ska TS ens kunna installera programmet om varken mus eller tangentbord funkar?
Citera
2022-08-10, 08:06
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Hur ska TS ens kunna installera programmet om varken mus eller tangentbord funkar?

Du har rätt, jag läste inte tillräckligt noga tidigare. Den metoden funkar bara om man redan är inne i Windows och mus/tangentbord fungerar.

@Byssanlulll Om du eventuellt måste installera om hela Windows så kan du skicka PM till mig så ska jag hjälpa dig med rätt iso-fil om det behövs.
Citera
2022-08-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byssanlulll
Hej alla!
Jag kan trycka f8 för att komma till bios vid uppstart och då funkar både tangentbord och mus.

Tilläggas att både tangentbord och mus är på vid inloggningsskärmen, båda lyser som de ska men datorn reagerar inte vid knapptryck.

När du är vid inloggningsskärmen så testa plugga ur mus och tangentbord för att sedan plugga i det igen, det kanske fungerar.
Citera
2022-08-10, 18:51
Medlem
Kör in dom i en USB 2 port
Citera
2022-08-10, 19:55
Medlem
KlappMungons avatar
Har du nån specialvariant av mus och tangentbord?

Pröva i så fall med ett annat tangentbord av "standardtyp".
Citera
2022-08-11, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byssanlulll
Hej alla!

Hallå där, jag ger mig på en chansning Byssanlull så bli besviken om detta inte fungerar. Men om det fungerar, så är det ju perfekt så om jag hade varit du. Då hade jag gjort exakt så här i ordning på pricken:

1. Gå in bios, stäng av fast boot, spara, vänta tills du loggat in. Stoppa in den gamla musen och tangenbordet tillfälligt.
2. Logga in
3. Tryck på startmenyn, skriv in powershell, högerklicka på powershell välj kör som administratör
4. Kopiera och klistra in nedan i powershell följt av att trycka enter, vänta tills den är klar:

Kod:
Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation) \AppXManifest.xml”}

5. Prova nu att stoppa in itt nya keyboard och mus i datorn om du inte har i dom hela tiden, det spelar ingen roll

- Vad gjorde du? Du nollställde alla tangentbords inställninggar till standard värde.

Funkar det? Om ja, bra jobbat, om nej se nedan:

Metod 2:

1. Windows + R
  2. Skriv regedit, tryck nu på: enter
  3. Du kan antingen följa mapparna en effter en här du är nu
  4. Du kan även kolla högst upp så ser du en text rad där, markera allt EFTER Computer\ och klistra in nedan
    Kod:
     HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Keyboard Layout
  5. Tryck enter
  6. Du skall nu se Scancode Map och finns den radera denna fil med delete eller högerklick delete, starta om datorn

Funkar det nu? Bra, om svaret är nej, se nedan:

Metod 3:

Stäng av spel läge i Windows, det kan skapa många konflikter med Windows om du googlar på "game mode + keyboard + conflicts" så finner du hur mycket som helst, nåväl för at tprova detta, se nedan:

1. Tryck på startmenym med musen som fungerar
  2. Välj "Gaming/Spel" från menyn
  3. Tryck på "Game Bar" i vänstra menyn
  4. Ändra värdet från ON till OFF till höger, starta nu om och vänta

Metod 4:

Reparera skadade filer eller konflikt filer i Windows:

1. Tryck: Windows + r
  2. skriv: cmd
  3. Tryck: ctrl+shift+enter (starta i administratörs läge direkt)
  4. Skriv nu:

Kod:
    sfc /scannow

Metod 5:*

Funkar inte ovan, så tar vi detta senare. Det finns återställning och restorehealth via DISM m.m men nu måste jag på möte så jag hinner inte mer.

Funkar det inte heller att du te.x har sålt din gamla setup av mus och keyboard, använd då kommandotolken via f8 som fungerade som du skrev, ta avancerade inställningar, kommandotolken och gör som ovan.

Lycka Til!!
Senast redigerad av wuseman 2022-08-11 kl. 04:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in