2022-08-09, 11:19
Medlem
KristerMagisters avatar
Jag bor i ett område där det är väldigt svårt och dyrt att hitta parkering. Köpte nyligen en bil och trodde det skulle vara enklare än det är, dåligt kollat av mig.

I alla fall. Precis i närheten finns en ICA Maxi samt några andra butiker som har ett väldigt stort tillhörande garage. En vän till mig jobbar på en av dessa butiker och har från sitt arbete fått ett parkeringstillstånd som kan användas för att inte få böter i garaget.

Nu undrar jag, tror ni jag skulle kunna använda detta parkeringstillstånd för att stå där dygnet runt? Eller är risken att jag får böter om jag står där under nattetid/efter att butiken har stängt?
Citera
2022-08-09, 11:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristerMagister
Jag bor i ett område där det är väldigt svårt och dyrt att hitta parkering. Köpte nyligen en bil och trodde det skulle vara enklare än det är, dåligt kollat av mig.

I alla fall. Precis i närheten finns en ICA Maxi samt några andra butiker som har ett väldigt stort tillhörande garage. En vän till mig jobbar på en av dessa butiker och har från sitt arbete fått ett parkeringstillstånd som kan användas för att inte få böter i garaget.

Nu undrar jag, tror ni jag skulle kunna använda detta parkeringstillstånd för att stå där dygnet runt? Eller är risken att jag får böter om jag står där under nattetid/efter att butiken har stängt?

Det står ingenting på parkeringstillståndet om tider? Många företagsparkeringstillstånd är tidsbegränsade till arbetstiden, men min erfarenhet är nog att det då brukar stå direkt på tillståndet vad som gäller.
Citera
2022-08-09, 12:00
Medlem
2n00b4Us avatar
Risken är nog att du får böter om du står där under natten.
Citera
2022-08-09, 12:24
Medlem
KristerMagisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det står ingenting på parkeringstillståndet om tider? Många företagsparkeringstillstånd är tidsbegränsade till arbetstiden, men min erfarenhet är nog att det då brukar stå direkt på tillståndet vad som gäller.

Nej precis står inget om tider på tillståndet, endast vilken butik det gäller för.
Citera
2022-08-09, 12:48
Medlem
Jag har ett parkeringstillstånd på mitt jobb. Det gäller dygnet runt men det står tydligt vilket regnummer som det gäller.
Citera
2022-08-10, 17:08
Medlem
KristerMagisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Jag har ett parkeringstillstånd på mitt jobb. Det gäller dygnet runt men det står tydligt vilket regnummer som det gäller.

Intressant, är det avarn som utfärdat det? På detta står endast "Parkeringstillstånd för *butik*"
Citera
2022-08-10, 18:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristerMagister

Det där kan vara olika hur P-tillståndet kan och får nyttjas. Det får garanterat inte nyttjas av dig i vilket fall då du inte jobbar där, men det skiter vi i nu.

Det kan vara så att parkeringen har P-förbud t ex 23-06 (eller annan nattlig tid), då kommer du garanterat får böter då. Det behöver inte stå specifikt på det fysiska P-tillståndet utan kan framgå av ett avtal som finns mellan användare och arbetsgivare. Det kan vara så att ingen begränsning heller finns, det kanske din polare kan kolla upp?

Vad jag fattat det som så försvinner mer och mer dessa P tillstånd man har i rutan och ersätts med digitala där man registrerar sitt reg-nr hos tillståndsgivaren.
Citera
2022-08-10, 18:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det där kan vara olika hur P-tillståndet kan och får nyttjas. Det får garanterat inte nyttjas av dig i vilket fall då du inte jobbar där, men det skiter vi i nu.

Det kan vara så att parkeringen har P-förbud t ex 23-06 (eller annan nattlig tid), då kommer du garanterat får böter då. Det behöver inte stå specifikt på det fysiska P-tillståndet utan kan framgå av ett avtal som finns mellan användare och arbetsgivare. Det kan vara så att ingen begränsning heller finns, det kanske din polare kan kolla upp?

Vad jag fattat det som så försvinner mer och mer dessa P tillstånd man har i rutan och ersätts med digitala där man registrerar sitt reg-nr hos tillståndsgivaren.

Sant.
Om det är EXAKT samma bil TS och flickan har, är det nog okej. I alla fall under ett litet tag.
Men P-tillstånd är väldigt ofta kopplade till fysiska bilar, så blir knepigt att "återanvända" P-tillstånd på det sätt som TS troligen ponerar.

Lite off-topic, men ändå rätt viktigt:
Låta bilen stå på en "ödelagd" parkering hela natten låter inte jättebra. Med tanke på vandaler och tjuvar.
Citera
2022-08-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sant.

Lite off-topic, men ändå rätt viktigt:
Låta bilen stå på en "ödelagd" parkering hela natten låter inte jättebra. Med tanke på vandaler och tjuvar.
Tjuvar är lätta att mota i grind, MEN de förbaskade vandalerna är svårare..
Citera
2022-08-14, 20:29
Medlem
KristerMagisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Nej men precis såklart att jag fattar att jag inte får använda det egentligen, men eftersom det inte är kopplat till någon person så skulle det inte märkas.

Men ja, exakt det har du rätt i. Parkeringsförbud gäller på natten. Är väl lika bra att inte riskera något då. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in