Citat:
Ursprungligen postat av
KristerMagister
Jag bor i ett område där det är väldigt svårt och dyrt att hitta parkering. Köpte nyligen en bil och trodde det skulle vara enklare än det är, dåligt kollat av mig.
I alla fall. Precis i närheten finns en ICA Maxi samt några andra butiker som har ett väldigt stort tillhörande garage. En vän till mig jobbar på en av dessa butiker och har från sitt arbete fått ett parkeringstillstånd som kan användas för att inte få böter i garaget.
Nu undrar jag, tror ni jag skulle kunna använda detta parkeringstillstånd för att stå där dygnet runt? Eller är risken att jag får böter om jag står där under nattetid/efter att butiken har stängt?
Det där kan vara olika hur P-tillståndet kan och får nyttjas. Det får garanterat inte nyttjas av dig i vilket fall då du inte jobbar där, men det skiter vi i nu.
Det kan vara så att parkeringen har P-förbud t ex 23-06 (eller annan nattlig tid), då kommer du garanterat får böter då. Det behöver inte stå specifikt på det fysiska P-tillståndet utan kan framgå av ett avtal som finns mellan användare och arbetsgivare. Det kan vara så att ingen begränsning heller finns, det kanske din polare kan kolla upp?
Vad jag fattat det som så försvinner mer och mer dessa P tillstånd man har i rutan och ersätts med digitala där man registrerar sitt reg-nr hos tillståndsgivaren.