2022-08-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Om du är bra på Engelska så kör “Enrolled Agent” certificate med IRS i USA. Sen kan du jobba hos “Big 4” i Europa. Ingångslön ligger på 50-80 tusen/månad beroende på land. Blir du sen befodrad så kan du få 150k-1mille i månaden (partner). T.ex partner för pwc UK tjänar mellan 4,2 och 45 Mille per år. Att bli partner tar ca 15 år.
Det låter fett komplext och svårt!
2022-08-09, 16:20
Medlem
Kan man göra bra med pengar om man startar ett eget inom lantbruk?
2022-08-09, 16:20
Medlem
En Befälhavare/Maskinchef på ett svenskflaggat större fartyg tjänar ca 70.000/mån hela året och då är han/hon ledig halva året.
2022-08-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Verkligen? Nuförtiden är de flesta ingenjörer programmerare?

Så alla ingenjörer som examineras från Bioteknik, Industriell ekonomi, farkostteknik, medicin, samhällsbyggnad, matematik, energiteknik, materialteknik, teknisk fysik, biokemi, kemi, mekanik osv osv är alltså programmerare!

Du missade kanske citationstecknen? Jag föreslog att de flesta som kallas ingenjörer i verkligheten är programmerare. Jag har ju ingen statistik, det var bara en gissning.

Notera: jag skrev inte "alla". De som exempelvis läste väg och vatten och jobbar på Sweco är inte programmerare, de tillhör den andra kategorin. Skulle gissa att rätt många fysiker jobbar som programmerare dock.
2022-08-09, 16:30
Medlem
Programmerare på ett FANG-bolag utanför Sverige. Även som junior kan du tjäna mer än statsministern om aktiekursen går bra. (Är själv senior och cashar in 3 miljoner ett bra år)

Du kommer även bli löjligt bortskämd på andra vis.
2022-08-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Säger vem? De flesta som man pratar om sitt jobb med verkar tro att man tjänar ännu mer än man gör.

Vad är ett högstatusyrke om inte det där du kan tjäna 50-60k innan man fyllt 30 om man är skicklig?

Sen ska vi kanske skilja på ex civilingenjörer och någon som gått en snabbkurs på 3 veckor. Rent praktiskt jobbar bägge som programmerare men den ena är i normalfallet mycket mer kompetent.

Vi som är utbildade och hsr erfarenhet med data och it skulle nog vilja påstå att alla ingenjörer inte är några programmerare. De kanske kan programmera lite grann men de får gärna hålla sig borta från mjukvaruutveckling.
Jag skriver ju inte "alla", men väldigt många ingenjörer slutar som programmerare, även från mer praktiska program som maskin, eftersom efterfrågan är så stor och det är rätt bra betalt.

Sedan är det ju högst relativt vad som är ett högstatusyrke. Om bekantskapskretsen jobbar på lager kanske programmerare är det, men jämfört med advokat, investmentbanker eller ens managementkonsult så är det definitivt inte det. Status handlar om mer än lön, och de flesta programmerare är socialt handikappade och jobbar på tråkiga bolag i någon källare. Långt bort från Stureplan.
2022-08-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Programmerare på ett FANG-bolag utanför Sverige. Även som junior kan du tjäna mer än statsministern om aktiekursen går bra. (Är själv senior och cashar in 3 miljoner ett bra år)

Du kommer även bli löjligt bortskämd på andra vis.
Antar att du jobbar som anställd, med tanke på aktierna? Vilka FAANG-bolag anställer folk remote?
2022-08-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Det är skitsvårt få jobb på plattformar, det var ganska enkelt på 80 talet men har blivit mkt svårt. Jag själv försökte få jobb på 90 talet, behövde pengarna men man skall komma ihåg att det är ett mkt hårt jobb och stormarna i Nordsjön kan vara långa och hemska på en plattform.
Några som tjänar otroligt bra år helikopterförare, men det är svårt få sådant jobb o utbildningen enorm. Just helikopterförare kan sedan få jobb i arabiska oljeländerna o där tjänar de rent otroligt (vet en kille från min hemstad, nu bör han slutat men då tjänade han på en månad vad jag tjänade på ett år…)

Mm synd att jag har röd-grön färgblindhet.

Inget som märks i livet men jag kan inte se siffrorna på såna tester, tyvärr.
2022-08-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Trader exekverar ju bara trades som PMs och andra ber om, ganska enkelt faktiskt.

Ja,nu menar jag för sig själv.
2022-08-09, 16:51
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Säger vem? De flesta som man pratar om sitt jobb med verkar tro att man tjänar ännu mer än man gör.

Vad är ett högstatusyrke om inte det där du kan tjäna 50-60k innan man fyllt 30 om man är skicklig?

Sen ska vi kanske skilja på ex civilingenjörer och någon som gått en snabbkurs på 3 veckor. Rent praktiskt jobbar bägge som programmerare men den ena är i normalfallet mycket mer kompetent.

Vi som är utbildade och hsr erfarenhet med data och it skulle nog vilja påstå att alla ingenjörer inte är några programmerare. De kanske kan programmera lite grann men de får gärna hålla sig borta från mjukvaruutveckling.
Säger jag och mina vänner (innefattar konsulter inom programmering också). Att fakturera 1000kr/h är inte svårt, det kan man göra inom de flesta yrken som kräver någon form av skicklighet. Jag vågar t.o.m. påstå att 1000kr/h tillhör den lägre skalan bland konsulter (inom alla yrken).
Ett högstatusyrke är läkare, sett över hela världen så är läkare det stora yrket. Programmerare hittar du i Indien och Ukraina för småslantar, de sitter o knappar på ett tangentbord dagarna till ända. Typ som när du slänger fram en femtiolapp till kebabteknikern.

https://www.arbetsmiljoforum.se/nyhe...hoegst-status/
( Något som också överraskar Camilla Campelo är att IT-yrken som applikationsutvecklare och webbutvecklare hamnar långt ner på statuslistan. Bara 3 procent ansåg att dessa jobb gav hög status.)
Så ser du att det inte bara är jag. Tycker väl att busschaufförer och programmerare har samma status, skiljer lite i lön bara. Det som jag tror drar ner yrket är att ALLA kan programmera, det är inte svårt med programmering. Du tar reda på hur man gör, sen gör du det bara, samma sak hela tiden - monotont arbete, precis som städerskan sopar o sopar.

EDIT: It-konsult hamnar alltså EFTER skådis, lärare och programledare....haha vilket jävla luffarjobb
Skådespelare/artist 9 procent
Lärare 9 procent
Programledare på TV 8 procent
IT-konsult 6 procent
Senast redigerad av joakim.svensson 2022-08-09 kl. 16:56.
2022-08-09, 16:53
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
En Befälhavare/Maskinchef på ett svenskflaggat större fartyg tjänar ca 70.000/mån hela året och då är han/hon ledig halva året.
Jojo, men att vara hemifrån 50% av sitt liv är inte så lajbans heller om man inte har som högsta dröm att spela offlinespel, lägga pussel eller något annat du kan göra ute till havs.

Räknar man all tid hemifrån som arbetstid överlag så ger det en timlön på drygt 200 kronor timmen, vilken visserligen inte är fruktansvärt, men ändå riktigt dåligt med tanke på utbildning och arbetsmiljö.
2022-08-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flamingrails
Hotelldirektör och skogsmästare? hur kom du fram till det? lade du märke att jag skrev 35 000 netto och inte brutto?

Om du var seriös så får du gärna utveckla!
Jag utgick från lonestatistik.se men jag missade det där med netto så alla yrken i min lista kanske inte når upp till 35k netto.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in