Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Säger vem? De flesta som man pratar om sitt jobb med verkar tro att man tjänar ännu mer än man gör.
Vad är ett högstatusyrke om inte det där du kan tjäna 50-60k innan man fyllt 30 om man är skicklig?
Sen ska vi kanske skilja på ex civilingenjörer och någon som gått en snabbkurs på 3 veckor. Rent praktiskt jobbar bägge som programmerare men den ena är i normalfallet mycket mer kompetent.
Vi som är utbildade och hsr erfarenhet med data och it skulle nog vilja påstå att alla ingenjörer inte är några programmerare. De kanske kan programmera lite grann men de får gärna hålla sig borta från mjukvaruutveckling.
Säger jag och mina vänner (innefattar konsulter inom programmering också). Att fakturera 1000kr/h är inte svårt, det kan man göra inom de flesta yrken som kräver någon form av skicklighet. Jag vågar t.o.m. påstå att 1000kr/h tillhör den lägre skalan bland konsulter (inom alla yrken).
Ett högstatusyrke är läkare, sett över hela världen så är läkare det stora yrket. Programmerare hittar du i Indien och Ukraina för småslantar, de sitter o knappar på ett tangentbord dagarna till ända. Typ som när du slänger fram en femtiolapp till kebabteknikern.
https://www.arbetsmiljoforum.se/nyhe...hoegst-status/
( Något som också överraskar Camilla Campelo är att IT-yrken som applikationsutvecklare och webbutvecklare hamnar långt ner på statuslistan. Bara 3 procent ansåg att dessa jobb gav hög status.)
Så ser du att det inte bara är jag. Tycker väl att busschaufförer och programmerare har samma status, skiljer lite i lön bara. Det som jag tror drar ner yrket är att ALLA kan programmera, det är inte svårt med programmering. Du tar reda på hur man gör, sen gör du det bara, samma sak hela tiden - monotont arbete, precis som städerskan sopar o sopar.
EDIT: It-konsult hamnar alltså EFTER skådis, lärare och programledare....haha vilket jävla luffarjobb
Skådespelare/artist 9 procent
Lärare 9 procent
Programledare på TV 8 procent
IT-konsult 6 procent