• 1
  • 2
2022-08-10, 10:05
Medlem
Ta lagen i egna händer?

Varför sitter han o skryter för dig som är ett offer? Anmäl honom igen för något? Känns konstigt att man kontaktar ett brottsoffer med bilder som ett typ av hån?
Citera
2022-08-21, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocolele
Ta lagen i egna händer?

Varför sitter han o skryter för dig som är ett offer? Anmäl honom igen för något? Känns konstigt att man kontaktar ett brottsoffer med bilder som ett typ av hån?

För om jag hade gjort något hade han snabbt vänt det mot mig. Tänk vilken övertalningsförmåga han har som klarar sig att sitta 1 år istället för 2 år och 9 mån.

Han har tiktok för er som vill följa honom .

https://vm.tiktok.com/ZMNn3xd8X/
Citera
2022-08-21, 20:18
Medlem
Ingen blir villkorligt frigiven efter halva tiden i Sverige, platsbrist eller inte. Han har skrivit till dig under permission. Svårare än så är det inte.
Citera
2022-08-30, 06:37
Medlem
För att bli häktad krävs att man är misstänkt "på sannolika skäl" eller "skäligen misstänkt" för brott. Desutom måste åtminstone ett av de fyra särskilda häktningsskälen vara uppfyllt.
Dessa är
1. Flyktfara
2. Kollusionsfara - innebär i korthet att det finns en risk för att den misstänkte försvårar utredningen om hen är på fri fot, till exempel genom att påverka vittnen eller undanröja bevisning.
3. Recedivfara - risk för fortsatt brottslig verksamhet.
4. 2-årsregeln (obligatorisk häktning) som föreskriver häktning om brottsrubriceringen har ett minimistraff om minst två år.

Känner ej till omständigheterna i detta mål men kan tänka mig häktning pga kollusionsfara, ett skäl som upphör att existera efter att bevisupptagning skett i tingsrätten, oavsett vad, och då innebär "fri fot".
Annars är det väl ändrad rubricering som också är möjlig, rent generellt, dock inte här. Ligger brottet på gränsen mellan "grovt" och "normalt" gällande t ex narkotika är det rubriceringen som avgör häktningsfrågan, inte strafflängden där det ju finns en överlappning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in