2022-08-07, 20:11
Medlem
Sladdarens avatar
Med sms-meddelandet ifrån postnord avses det att du får ett kollinummer som är 4 siffrigt och sen visar du upp legitimation för att lösa ut paketet, det vet ju alla

Av vilken orsak tycker postnord att det skulle uteslutas bara för att man installerat deras App ?

Har missat ett paket from 2 dagar sen ifrån deras leverans till utlämningen. Naturligtvis så har jag ev stängt av notifieringar av deras app som alldrig aktiverades heller som isf måste ju va uppkopplat till nätet (inte sms). Nätstörningar kan ju uppstå så notifieringen uteblir

Är det fel av postnord eller är det min telefon som är felinställd ?
Företaget ifråga som jag beställt ifrån är redan reggat med mitt mobilnummer för sms avisering

Notifieringar är dessutom inget permanent inslag av information, så det sparas nog ingenstans lättåtkomligt iaf utan dyker upp på genvägen till snabbinställningar på låsskärmen eller direkt på låsskärmen bland andra notifieringar ifrån diverse appar eller mail osv

Det finns heller ingen som helst info på mailen att paketet har anlänt med direktinfo om det utan isf får du klicka och kolla av spårningsnumret och länkas till en sida som visar att paketet har anlänt till servicestället

Upplever ni samma sak som jag och tycker ni att det är bra istället för sms ?

Ända poängen med appen är att du slipper visa legitimation i detta fall, men själva aviseringen om att paketet har anlänt är ju undermåligt usel relativt sms

info : https://www.postnord.se/foretagslosningar/artiklar/e-handel/hamta-paket-med-bankid
Citera
2022-08-07, 20:21
Medlem
StonedMonkeys avatar
Lägger man till sitt nummer i postnordappen får man ju en notis när paket är inlämnat/framme precis som det var med SMS-avier? En fördel med appen är ju att man kan Bank-IDa i appen och då slippa visa legitimation
Citera
2022-08-07, 20:21
Medlem
Sladdarens avatar
En annan skum grej med appen var att jag var ev tvungen att bekräfta hur jag ville ha paketet levererat. Leveransalternativ i efterhand alltså. Det har jag redan bestämt ifrån företaget när jag la ordern och det finns ingen anledningen i det att ändra det via postnord. Om jag inte själv kommer på andra tankar
Citera
2022-08-07, 20:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Lägger man till sitt nummer i postnordappen får man ju en notis när paket är inlämnat/framme precis som det var med SMS-avier? En fördel med appen är ju att man kan Bank-IDa i appen och då slippa visa legitimation

Det stämmer, att i appen var det inte förbockat för rubrik "levererat"
En notis är inget jag gillar beroende på vad de menar med notis. För mig är notis varken sms, mail eller mms

Vad som händer med notiser är att de raderas så fort du låser upp skärmen men en kod om man har det eller bara går vidare till sina appskärm eller så finns de sparade under en viss tid för rullgardins menyn men det stökar till det att det blir osynligt och otydligt informerat

Du kan tex få en notis ifrån en app som behöver uppdateras, eller en notis ifrån en dagstidning på nåt ämne du prenumerar på i själva tidningen, en notis ifrån facebook ifrån nån som gjort nåt inlägg. Det hänger inte kvar i nåt minne när du passerar den skärmen och trycker på ämnet utan att ev backa sen notiser raderas om man micklar vidare in i andra funktioner i telefonen

Sa just det att man inte behöver visa leg, men jag vill ha sms aviseringar ochså till det
Citera
2022-08-07, 20:46
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det stämmer, att i appen var det inte förbockat för rubrik "levererat"
En notis är inget jag gillar beroende på vad de menar med notis. För mig är notis varken sms, mail eller mms

Vad som händer med notiser är att de raderas så fort du låser upp skärmen men en kod om man har det eller bara går vidare till sina appskärm eller så finns de sparade under en viss tid för rullgardins menyn men det stökar till det att det blir osynligt och otydligt informerat

Du kan tex få en notis ifrån en app som behöver uppdateras, eller en notis ifrån en dagstidning på nåt ämne du prenumerar på i själva tidningen, en notis ifrån facebook ifrån nån som gjort nåt inlägg. Det hänger inte kvar i nåt minne när du passerar den skärmen och trycker på ämnet utan att ev backa sen notiser raderas om man micklar vidare in i andra funktioner i telefonen

Sa just det att man inte behöver visa leg, men jag vill ha sms aviseringar ochså till det

Vet inte om du har android, men där, och säkert i iphone också, kan du styra notisinställningarna per app, hur dom ska bete sig, låta, vibrerande, vart notisen syns osv.

Vad har du för telefon?
Citera
2022-08-08, 07:33
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Vet inte om du har android, men där, och säkert i iphone också, kan du styra notisinställningarna per app, hur dom ska bete sig, låta, vibrerande, vart notisen syns osv.

Vad har du för telefon?

Okej, En android Redmi Xiomi
Citera
2022-08-08, 10:44
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Det här beror ju på vilket företag man beställer ifrån. Jag brukar få ett mail, sms och pip i appen, att det finns att hämta. sms:et har jag ofta missat då det hamnar i en konversation där mycket gamla paketutlämningar finns, sedan kan man vara lite orolig när man skev in tel-nr vid beställningen, formatteringen på nummret är inte lika på olika sajter. Kan vara ett lotteri om paketet kommer fram.
Citera
2022-08-08, 14:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
En annan skum grej med appen var att jag var ev tvungen att bekräfta hur jag ville ha paketet levererat. Leveransalternativ i efterhand alltså. Det har jag redan bestämt ifrån företaget när jag la ordern och det finns ingen anledningen i det att ändra det via postnord. Om jag inte själv kommer på andra tankar
Nej du är inte tvungen att bekräfta det, är du nöjd med det förhandsifyllda valet struntar du bara i anmaningen och får hämta försändelsen där. Om du av någon anledning vill hämta den någon annanstans ändrar du.
Citera
2022-08-08, 19:50
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Det här beror ju på vilket företag man beställer ifrån. Jag brukar få ett mail, sms och pip i appen, att det finns att hämta. sms:et har jag ofta missat då det hamnar i en konversation där mycket gamla paketutlämningar finns, sedan kan man vara lite orolig när man skev in tel-nr vid beställningen, formatteringen på nummret är inte lika på olika sajter. Kan vara ett lotteri om paketet kommer fram.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej du är inte tvungen att bekräfta det, är du nöjd med det förhandsifyllda valet struntar du bara i anmaningen och får hämta försändelsen där. Om du av någon anledning vill hämta den någon annanstans ändrar du.

1. Jag beställer en hel del grejer så. Fick en påminnelse idag med sms till slut ifrån Postnord men då har det ju redan gått 3-4 dagar sen paketen landade. Kan kanske beror på att jag just aktiverade notifieringar i postnord appen igår annars kanske inte ens påminnelsen hade kommit fram på sms

Jag brukar radera allt eftersom jag löser ut kollin så vet man att man inte missat nåt
Du kan blockera postnord sms så den hamnar i en blockeringssms meddelande fack / rubrik. Dvs sms hamnar i en speciell mapp istället. Då slipper du glömma av sms om du har flera pr dag i vimlet och annat. Ja det brukar står +46 framför ibland vilket betyder att man skippar första O:an i mobilnumret (annars inte) eller att det självkorrigerar sig

2. Okej, ja det är ju bra, jag antar att man kan ångra och ändra om för olika leveranser som då kostar mer eller olika och sen betalar man det i efterhand i appen då eller ? Låt säga att jag valt hemleverans men ångrar mig att jag vill ha paketet till ett utlämningsställe på en helt annan ort så kanske man kan ändra det appen inom en viss ramtid och sen debiteras man via bankid eller återfår pengar ? Samt att man som du säger, kan byta leveransadress där i hanteringen av paketet inom en viss ramtid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in