Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-07, 18:04
  #1
Medlem
Saltkatts avatar
Kom i samspråk med en bekant om fenomenet färdknäpp (eller fälsup som Bellman kallar det), alltså en sup på gissningsvis rent eller kryddat brännvin som en kort- eller långvarig gäst får med sig innanför västen precis innan vederbörande åker hem, med en tillhörande avskedsskål. Vi undrade båda hur långt fram i tiden den seden levde kvar, och om den eventuellt fortfarande tillämpas i någon avkrok av landet. Vad säger Flashbacks samlade expertis? Har ni fått eller delat ut någon färdknäpp någon gång? Eller har åtminstone er farfar fått det? Har ni några färdknäppssägner eller -traditioner i era familjer?
Citera
2022-08-07, 18:09
  #2
Medlem
ABBORREs avatar
Jag har fått för mig att det är när man knullar med en gravid kvinna
Citera
2022-08-07, 18:12
  #3
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jag har fått för mig att det är när man knullar med en gravid kvinna

Det kallas visst också så numera, i överförd bemärkelse, när man försöker sätta igång en förlossning på det sättet. Men supen är det ursprungliga.
Citera
2022-08-07, 18:12
  #4
Medlem
Stenballes avatar
I min värld har "färdknäpp" inget med alkohol att göra.
Färdknäpp är sex i slutet av graviditeten i syfte att sätta igång värkarna.

Resesup däremot var ett ord som en alkoholiserad granne använde i min barndom.
Det var en sup som togs så att man (han) klarade sig tills han var framme/hemma.
Citera
2022-08-07, 18:13
  #5
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Kom i samspråk med en bekant om fenomenet färdknäpp (eller fälsup som Bellman kallar det), alltså en sup på gissningsvis rent eller kryddat brännvin som en kort- eller långvarig gäst får med sig innanför västen precis innan vederbörande åker hem, med en tillhörande avskedsskål. Vi undrade båda hur långt fram i tiden den seden levde kvar, och om den eventuellt fortfarande tillämpas i någon avkrok av landet. Vad säger Flashbacks samlade expertis? Har ni fått eller delat ut någon färdknäpp någon gång? Eller har åtminstone er farfar fått det? Har ni några färdknäppssägner eller -traditioner i era familjer?
Brukar dela ut färdknäpp efter avslutat gille. Det uppskattas! Alltid Renat Brännvin.

Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jag har fått för mig att det är när man knullar med en gravid kvinna
Jo, samma namn. I detta fallet handlar det om samlag som sätter igång värkarna.
Citera
2022-08-07, 18:15
  #6
Medlem
GulfLundells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Resesup däremot var ett ord som en alkoholiserad granne använde i min barndom.
Det var en sup som togs så att man (han) klarade sig tills han var framme/hemma.

När han skulle hem från ert då?
Citera
2022-08-07, 18:20
  #7
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Brukar dela ut färdknäpp efter avslutat gille. Det uppskattas! Alltid Renat Brännvin.

Södra Sverige, förmodar jag, eftersom du skriver "gille"?
Citera
2022-08-07, 18:20
  #8
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulfLundell
När han skulle hem från ert då?

Nej, gubben tog taxi till "byn" en gång i veckan för att handla lite mat och några flaskor sprit.
Det sista han gjorde innan han gick in i taxin var att ta en sup ur pluntan.
Samma sak när han väntade på taxin inför hemfärden.
Att dricka i taxin var inget alternativ, och därför tog han sin resesup innan han klev in i bilen.
Ungefär som många rökare tar en cigg innan de kliver på ett transportmedel.
Resecigg?
Citera
2022-08-07, 18:22
  #9
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Södra Sverige, förmodar jag, eftersom du skriver "gille"?
Stämmer!
Så långt söderut du kan komma.
Citera
2022-08-07, 18:33
  #10
Medlem
Jordgubbes avatar
Kollar man SAOB etc är det väl rätt uppenbart att det hörde till - och upphörde med - den tid man red eller åkte häst och vagn dvs var passiv passagerare inte själv rattade en bil (därefter använts som alkoholfritt skämt, eller den fåniga överförda bemärkelsen om graviditet).
Citera
2022-08-07, 18:36
  #11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Stämmer!
Så långt söderut du kan komma.

Jag är själv född och boende på Österlen, men färdknäpp har aldrig använts i samband med alkohol i min familj eller omgivning.
Men det kan kanske ha att göra med att drickande gäster var, och är, övernattande gäster?
Citera
2022-08-07, 18:52
  #12
Medlem
C.B.G.s avatar
Kan inte erinra mig att jag någonsin hörde ordet färdknäpp under min uppväxt.

Den enda orsaken till att jag känner till det är att kapten Haddock använde sig av det i Tintin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback