Citat:
Ursprungligen postat av
Dopamina
Fettsnål mat. Glutenfri och IBS-vänlig. Bananyoghurt, vita mackor utan smör med bara enstaka ostskiva. Kycklingfilé med ris och broccolin utan någon sås. Ibland lite sås. Men väldigt lite. Äter PPI en timme innan frukost. Äter sakta och ofta. Småäter. Mosad banan fungerar. Kokad fisk med mos/potatis, frysta uppkokade grönsaker. Saltar typ aldrig nästan. Extremt lite. Äter A-fil då och då. Det är mycket sådant. Fil, yoghurt mm. utan smak. Tar alltid gaviscon efter en större måltid. Har larm på det. Tajmar PPI och tar dessa en timme innan måltid.
Hållit på med kost och träning över tio år men åt mer LCHF förr pga min ADHD. Nu är det mer neutralt utan fiber. Fiber och mycket frukt undviker jag. Alla citrusfrukter dissar jag direkt. Allt som kan vara surt. Inget bubbelvatten eller läsk, inte choklad, alkohol eller kaffe. Inget salt. Vit fisk och kyckling är standard med fiberfattig kolhydrat, kryddfattigt och fettsnålt och inga sura frukter eller grönsaker som ger gaser. Lök, paprika, tomat helt väck. Tomaten är förrädisk. Reagerar direkt.
Sömn, sover varje natt i lutning. Höjt sängen/kuddänden 15 centimeter så ligger helt sluttande med en kudde runt kroppen som håller mig på vänster sida under natten. Det skulle aldrig gå att bara höja typ huvuddelen utan hela sängen måste luta.
Halsbrännan är något du verkligen vill komma till bukt med då det utöver att försämra livskvaliteten och prestationsförmågan ökar risken markant för cancer. Jag har själv lidit kraftigt av halsbränna förut. Om jag åt en näve nötter kräktes jag upp de i munnen flera gånger innan magen tog emot. Jag brukade tvingas gå upp och gå på natten för att det inte gick att ligga ner utan att det gjorde ont. Idag har jag det typ en gång var 4:e månad eller så. Jag vet inte exakt hur jag löste det då jag hade problemet i flera år men om du vill testa lite mer av hur jag lever idag och se om något hjälper är det följande:
1. Färre måltider, max 3 per dag. Ofta äter jag endast frukost eller lunch och sedan middag, dvs 2 måltider. Jag inbillar mig att detta ger magen en chans att smälta det jag ätit istället för att lasta på med mer hela tiden. Jag ser till att inte äta min middag för sent så att magen hinner bearbeta maten en del innan läggdags. Om jag äter senare ser jag till att inte äta mig proppmatt, men jag lyckas oftast undvika att äta för nära läggdags.
2. Kolhydrater funkar för mig, men inte i för stor mängd. Framförallt pasta kan trigga mina symptom om jag äter det i stor mängd. Potatis och ris är att föredra. Jag siktar oftast mot att äta mer kött och grönt dock, då det ger mer näringsämnen som behövs för att kroppen ska tillverka ordentligt med magsyra. Halsbränna kan ofta orsakas av för lite magsyra. Det är viktigt att få i sig ordentligt med vitaminer och mineraler via kosten för detta ska vara möjligt.
3. Kyckling, torsk, lax, kött, allt oprocesserat kött funkar bra. Men undviker processerat som t.ex. köttbullar då det innehåller vetemjöl, salt, rapsolja, vilket är tomma kalorier som inte kommer mätta och dessutom inflammatoriskt. Av samma anledning skulle jag undvika fettfri yoghurt, vitt bröd utan pålägg.
4. Lagar mat med olivolja, undviker rapsolja samt mättade fetter för att steka i.
5. Brukar ofta äta sallad till middagen. Paprikor, gurka, romansallad, majs, bladspenat, pressar ett par citroner, har i en skvätt olivolja för lite mer kalorier och kryddar med lite örtsalt. Supergott och näringsrikt. Man kan ha i kokt eller stekt kycklingbröstfilé ibland om man vill så blir det en enkel kycklingsallad man kan äta lite pasta, ris eller potatis till.
6. Tomat kan funka ibland men undviker passerade tomater och tomatpuré som pesten då det triggar mig kraftigt. Olika människor kan ha olika triggerfoods men tomat är vanligt.
7. I princip all frukt kan funka, men endast om jag äter det till frukost/tidig lunch så att det hinner smälta ordentligt långt innan läggdags. Frukt på kvällen funkar inte för mig, triggar symptomen.
8. Undviker grädde och mejeriprodukter. Om du vill ha tips på maträtter kan jag posta mer här.
Som du märker äter jag väldigt annorlunda från hur du verkar äta, men det funkar väldigt bra. Bor tillägga att jag är kille och sysslar med styrketräning. Det är inte säkert att det funkar lika bra för dig men det kan vara värt att testa vända och vrida på kosten då det oftast är främsta orsaken.
Utöver kosten sysslade jag med meditation och yoga och sysslar fortfarande med yoga. Tror att mental stress/ångest är näst största faktorn efter kost så där kan du höra av dig om du vill ha tips. Halsbränna går i min släkt. Både min pappa och syster har problem med det och knaprar mediciner mot det men jag gillar inte den approachen av flera anledningar, bl.a. att mediciner minskar magsyran vilket är kontraproduktivt och försämrar upptagningsformågan av näringsämnen, det endast lindrar i stunden men sedan behöver man ta medicin(t.ex. Omeprazol) oftare och oftare och man kommer aldrig till bukt med orsaken. Med andra ord lär man sig inget av problemet när det i själva verket är en möjlighet att lära sig mer om kost och lära känna sin kropp och sitt psyke bättre. Om absolut inget hjälper är det nog operation som är bästa lösningen. Men i nästan alla fall går det att lösa bättre själv.
Du kan alltid PM:a mig om du har några frågor.