Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomnez
Det är just det här jag menar med att du har väldigt låg kunskap, inga instruktörsgrader och försöker uttala dig om saker du inte vet något om.
Personen hoppade inte en HP-skärm. Personen drog sin fallskärm vid 1000 meter, inte 700 meter, precis som RI informerat om.

Vad din instruktör berättade för 20 år sedan och vad som är verklighet idag är vitt skilt. Du har inte nämnt något om egen erfarenhet, men på dina nästa påståenden låter det som att du gjort under 50 fallskärmshopp. Hade du någonsin några instruktörsgrader eller har du bara hört någon snacka goja och därefter härmat det till personer som aldrig hoppat för att framstå som en skygod?

Du pratar om hoppglasögon. 98 procent av de som tar B-licens ser mest fram emot att få hoppa med integralhjälm just för att få slippa glasögonen. Det är ingen som vill att glasögon eller visir sitter kvar, immar igen och försvårar flygandet av fallskärm pga dålig sikt. Till och med tandempassagerare blir informerade om att glasögonen tas av efter att fallskärmen öppnas. Du grovt överskattar förekomsten av trädlandningar.

Ditt svar angående slidern visar också att du antagligen aldrig införskaffade dig någon vidare erfarenhet. Eftersom du har någon form av erfarenhet borde du veta vem Brian Germain är, här beskriver han varför man drar ned slidern, och nej, slidern dras inte ned automatiskt. Efter utveckling hänger den kvar vid bärremmarna.
https://youtu.be/Jk88sZS5B3s

Om videon är för lång för dig finns här 15 sekunder som berättar vad en normal hoppare gör som minimum efter öppning.
https://youtu.be/1ei2k-wCtNU&t=1m51s

Vad gäller bröstremmen, här är från samma klipp.
https://youtu.be/1ei2k-wCtNU&t=3m10s

Här är återigen Brian Germain.
https://youtu.be/PU1mL3YLOIY

Det är i alla fall fint att du verkar tro på dig själv och tror att du kan lära mig saker. Synd bara att du återigen har fel.
Det är i princip bara under elevutbildningen vi lär ut att utföra nödprocedur vid minsta felfunktion vilket, för de som ej hoppar, innebär losskoppling av huvudfallskärm och därefter reservdrag.

Just snodd, även kallat like twists, är en av de absolut vanliga felfunktionerna. Ett normalt agerande är att försöka lösa problemet till en viss höjd, i mitt fall 500 meter, och därefter utföra nödprocedur. Här är också återigen anledningen till att hoppare inte drar på 700 meter, då det inte skulle finnas tid att lösa eventuella mindre problem.
https://youtu.be/lPmK9OJHdXc&t=2m40s

Jag har redan förstått att du inte litar på källor utan föredrar personliga anekdoter från förr, så jag misstänker att det här är slösad tid på dig. Kanske någon annan lär sig korrekt info.

Tack for linkarna, det var intressant; jag har inte hängt med i utvecklingen senaste 30 åren. Brian Germain var ett nytt namn för mig också, ser han började hoppa 1986 då han var 18 år (och började universitet då han var 17 år enligt hans LinkedIn). Han skulle kallats en pojkspoling på min tid Jag hade heller inte hört talas om att man idag vill hoppa med integralhjälm. Bara de som videofilmade hade något liknande förr.
Citera
2022-08-07, 16:19
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag har gjort ett hopp. Och jag fick faktiskt dra reservskärmen. Jag vet inte vad statistiken är för det men oddsen måste vara extremt små.
Jag tänkte inte många sekunder innan jag drog i reserven.
Det är väl så man bör göra. När du kollar upp på din ordinarie skärm och ser att den inte vecklats ut som den ska så ska man ju dra i reserven omgående.
Den här mannen kanske väntade för länge.
Man lär sig ungefär det där på elevkursen för att beslutsvägen ska vara så enkel som möjligt, men det är inte alltid svart eller vitt. Ibland tar skärmen lite längre tid på sig än vanligt att öppna, ibland får man snoddar som man har goda chanser att sparka ut osv. Att koppla bort en fungerande fallskärm är heller inget vidare alternativ. Med det sagt verkar en relativt vanligt dödsorsak vara att man får ett problem som man tror sig kunna lösa och vips är det för sent. Gissar att det var vad som hände här. Nästan alla har en akustisk höjdvarnare (som piper väldigt aggressivt när man passerar en viss höjd, beslutshöjd, där man ska byta till reserven om man inte har en fungerande fallskärm), men tyvärr funkar inte alltid sinnena i stressade situationer och det är inte säkert att man hör/registrerar varningen.
Citera
2022-08-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
2 sidor och detta är första inlägget där personen vet vad han/hon pratar om.

Bienvenu a flashback
Citera
2022-08-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Statistiskt sett så är risken att dö 1 på 167 000.
Som jämförelse är risken ca 1 på 4 att få cancer någon gång under sin livstid.
Att dö i trafiken är 1 på 20 000

Tycker du verkligen liknelsen att stoppa huvudet i lejongapet är rimlig?

Intressant.
En fundering dock.
Men du hoppar väl ändå mer än en gång? Är inte risken att förolyckas snarast expontiell. Eller menar du att denna "chans" att dö gäller alla genomsnittshopparen under dennes aktiva tid. I sådana fall är det ju relativt lågt.
Citera
2022-08-07, 23:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För erfaren kanske. Vart med om det förr och löst det utan att löst ut reserven kanske. Sedan tyvärr insåg för sent att det inte gick denna gången. En novis kanske hade löst ut den direkt.

Antagligt, är hyfsat vanligt att detta är vad som händer vid exvis arbetsolyockor i industrin.
Citera
2022-08-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
Du tolkar statistik som fan läser Bibeln.
Miljontals människor befinner sig i trafiken varje dag enbart i Sverige, det räcker att man går på trotoaren så är man trafikant.
Säg att 1/3 av alla invånare i Sverige går utanför dörren en vanlig dag (lågt räknat), det blir ca 3,3 milj. Sen ska man hem igen, 6,6 milj. resor/vistelser i trafiken. 1 på 20000 av det blir 330.
Så enligt din statistik så skulle 330 st omkomma i trafiken varje dag enbart i Sverige, det är väldigt väldigt långt ifrån verkligheten tack och lov.
Man kan räkna på olika sätt såklart men jag gissar att PutteStrul har räknat antal döda i trafiken på antal personer med körkort. Såhär: varje år dör cirka 300 pers i trafikolyckor i Sverige och antal personer som har körkort är runt 6 miljoner. Om du delar 300 med 6 miljoner så får du 1 på 20000.

Just den metoden används här för att få fram motsvarande siffra i USA som är 1 på 6000. Lite mer än 3 ggr dödligare trafik i USA mao. Sen kan man fråga sig hur bra den metoden är.
Senast redigerad av tasksaft 2022-08-08 kl. 00:23.
Citera
2022-08-08, 00:09
Medlem
crusades avatar
Det står ganska tydligt i Expressen vad som hände.
Totalt 15 hoppare som hoppar tillsammans från 4000 meter, de löser sina skärmar på 1000 meter.
Hans skärm löser inte ut rätt och när hans reservskärm löses ut är det på för låg höjd så hastigheten är fortfarande för hög.
De har gott hopp om att förstå vad som hände men utredningen kommer ta lite tid.
Bra och tydlig artikel.

https://www.expressen.se/nyheter/man...lskarmsolycka/
Citera
2022-08-08, 00:11
Medlem
Tragiskt med vad som hände, RIP
Citera
2022-08-08, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Statistiskt sett så är risken att dö 1 på 167 000.
Som jämförelse är risken ca 1 på 4 att få cancer någon gång under sin livstid.
Att dö i trafiken är 1 på 20 000

Tycker du verkligen liknelsen att stoppa huvudet i lejongapet är rimlig?
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Varifrån kommer siffran ett dödsfall per 167 000. Den verkar hursomhelst trovärdig. Jag ser i en skrift från 2005 - bild här - att då hade dödsfallen under senaste åren varit 0.8 per 100 000 och nedåtgående. Kollar man figuren där uppe till höger ser man att antalet hopp ökar (mot dagens siffror sjutton år senare) medan dödsfallen ligger ganska konstant. I texten är markerat lite om varför förbättringen.
Jag känner att dessa fallskärmshoppare som dör jämt och ständigt blir lurade av sådana siffror.
Ja då är det alltså ungefär 10 personer av 1300 personer som dör under en period på 20 år. Det sker alltså 80 000 hopp per år. Och vi har 1300 aktiva medlemmar i Sverige..

Svårt att räkna eftersom det inte är samma människor som är aktiva hela tiden. Men ungefär en person skulle alltså dö varannat år enligt dina siffror.

Om vi då skulle göra en jämförelse med trafiken som då var 1 person av 20 000 och räknar upp 1300 till 20 000, då blir det 150 personer av 20 000 som dör i fallskärmsolyckor.

Men det där stämmer ändå inte för man har inte räknat med de fallskärmshoppare som dör i flyget innan de ska hoppa. Under en 3-årsperiod var det 17 fallskärmshoppare som dog i flygolyckor i samband med att de skulle hoppa ner.

Men någon sådan siffra för en längre period kan jag inte hitta mer än att 17 fallskärmshoppare dog under en 3-årsperiod i flygolyckor i samband med sina hopp. Men om vi då endast lägger till de 17 personerna på en 20-årsperiod är vi uppe i 27 fallskärmshoppare av 1300 personer som dör under utövandet av sin sport. Drar vi sedan upp 1300 till 20 000 blir det 450 av 20 000 fallskärmhoppare som dör
jämfört med 1 person av 20 000 i trafiken.

Om ni skulle vara tydligare med den statistiken skulle sådana här tragiska trådar minska. Vila i frid.
Citera
2022-08-08, 03:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill

Men det där stämmer ändå inte för man har inte räknat med de fallskärmshoppare som dör i flyget innan de ska hoppa. Under en 3-årsperiod var det 17 fallskärmshoppare som dog i flygolyckor i samband med att de skulle hoppa ner.

Men någon sådan siffra för en längre period kan jag inte hitta mer än att 17 fallskärmshoppare dog under en 3-årsperiod i flygolyckor i samband med sina hopp.

Sverige är ett litet land för statistik i små verksamheter. Trots det kan olyckorna klumpa ihop sig. En olycka skedde 2004 med fyra döda i Optand utanför Östersund.
Före det hade svensk fallskärmshoppning varit relativt förskonad från flygolyckor vid hoppning.
Totalt är det runt 20 hoppare som omkommit i flygolyckor med hoppkärror sedan man började med sporten men fler än 40 som omkommit i själva hoppet.
Statistiskt, från USA som är stora nog att ha ”statistik” är hoppet cirka 5-6 gånger farligare än flygningen. Gissningsvis råder ungefär samma förhållande i Sverige om vi ser det långsiktigt.
Citera
2022-08-08, 08:35
Medlem
Tragisk olycka. Trots alla statistiker och proffshoppare i tråden är det hög tid att förbjuda nöjeshoppning och avgränsa det till t.ex. militära/polisiära ändamål. Förutom hoppare som dimper i backen på olika platser har det varit för mycket olyckor med havererande plan. Knappt har ett plan störtat pga undermåligt underhåll eller för att juniora piloter tagit sig vatten över huvudet förrän klubben köper in ett utrangerat plan igen, sliter ut sätena och bättrar med lite färg. Representanter för klubbar och förbund talar varmt om sitt säkerhetsarbete och det speciella band som uppstår med människor som dödsföraktande faller fritt. Det är otroligt märkligt att en verksamhet som predikar säkerhet drabbas av så mycket flygrelaterade olyckor. Sanningen är att man inte vill betala det verkliga priset för säkerhet. I så fall hade man naturligtvis bara kört nya flygplan flugna och underhållna av seriösa proffs. Då hade ingen haft råd att hoppa. Då fortsätter man hellre köpa in gamla rostburkar till plan som körs av amatörer och låtsas som att säkerhet är prio ett.
Citera
2022-08-08, 09:39
Medlem
Jordgubbes avatar
Tabeller över "dödsrisk per en timmes utövande" är ofta som bortblåst just när man behöver den, vore intressant om nån kunde hitta. Sker tre dödsfall om året för ridning, men de gör 5 miljoner ridtimmar (de är 150 000). Om man går åt andra hållet, så tar stillasittande liv 5 miljoner liv per år, då i världen.

Jag gissar att överlevnaden i samhället snarare skulle gå upp om alla som behöver kickar istället tidigt hade valt att ägna sig åt fallskärmshopp och rensade kroppen den vägen (hur länge är man uppspeedad efter ett hopp, och tänker extra klart?), än långsamt och dumt går vilse i beroendeträsken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in