Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-06, 12:57
Medlem
Bakgrund: Är fascinerad av flashback som ett samhällsfenomen parallellt med att jag betraktat den socialekonomiskt priviligerade medelklassen som sätter agendan i media, kultur, och politik. Samt ett näringsliv och en finansektor som profiterar på den enskilde medel- Svensson kan jag inte låta bli att beundra denna gräsrotsrörelsen av underdogs som enligt mig är det bästa med Sverige.

Friheten på detta forum är förlösande, uppiggande, och lärorik. Man lär sig så mycket om mänskligt beteende. Och man förstår på djupet, hur ett likriktat, odemokratiskt samhälle, förtrycker oliktänkande, i alla människors lika värdes namn.

Men denna rösten, underströmmar av uppror kan inte tystas. Här kränks människor men reser sig igen. Här tydliggör och förtydligar människor med en röst sitt eget perspektiv. Högt som lågt får plats, och samtalet, åsikter och perspektiv stöts, därför älskar jag fb.

Nu över till min fråga: Vad är ert förhållande till flashback?
Varför skriver ni här?
Hur får ert skrivande er att må?
Lär ni er något nytt?
Vad är det bästa med flashback?
2022-08-06, 13:01
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Bakgrund: Är fascinerad av flashback som ett samhällsfenomen parallellt med att jag betraktat den socialekonomiskt priviligerade medelklassen som sätter agendan i media, kultur, och politik. Samt ett näringsliv och en finansektor som profiterar på den enskilde medel- Svensson kan jag inte låta bli att beundra denna gräsrotsrörelsen av underdogs som enligt mig är det bästa med Sverige.

Friheten på detta forum är förlösande, uppiggande, och lärorik. Man lär sig så mycket om mänskligt beteende. Och man förstår på djupet, hur ett likriktat, odemokratiskt samhälle, förtrycker oliktänkande, i alla människors lika värdes namn.

Men denna rösten, underströmmar av uppror kan inte tystas. Här kränks människor men reser sig igen. Här tydliggör och förtydligar människor med en röst sitt eget perspektiv. Högt som lågt får plats, och samtalet, åsikter och perspektiv stöts, därför älskar jag fb.

Nu över till min fråga: Vad är ert förhållande till flashback?
Varför skriver ni här?
Hur får ert skrivande er att må?
Lär ni er något nytt?
Vad är det bästa med flashback?
Det bästa med flashback att det finns individer som är sjukare än mig
2022-08-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Det bästa med flashback att det finns individer som är sjukare än mig

Haha...så då inser du plötsligt, att du var bra mycket friskare och sundare än du någonsin anat? En ego boost.😁
2022-08-06, 13:08
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Haha...så då inser du plötsligt, att du var bra mycket friskare och sundare än du någonsin anat? En ego boost.😁
Nja, frisk är väl ingen
Men jag insåg att min humor som är ganska mörk och rå va inte så mörk och rå innan jag hittade flashback. Nu har jag hängt här sen 2001 så det har blivit värre med åren.
2022-08-06, 13:09
Medlem
skraxs avatar
Kommentarerna 😄
2022-08-06, 13:10
Medlem
KingHisss avatar
Fast FB var bättre förr. Dels var det mer diskussions-trådar, inte sånna skit-trådar som du lätt kan hitta svar på via Google. Samtidigt var det mycket mindre trolleri. Folk verkade hålla en mer intellektuell nivå.

Även moderatorer, de var mer tillåtande. Men idag hamnar lätt 60% av alla trådar i skräpkorgen nästan direkt. Alternativt får 5 inlägg och självdör.

Det märks att antingen 1. Medlemmarna har blivit gravt mer korkade eller 2. Detta med 18 års gränsen skiter folk i helt.

Kan jämföra FBs förfall lite med Bodycontacts förfall. Skiten har blivit majoritet.

Så visst är det fortfarande ett jävligt bra forum. Men man måate fan navigera med ljus och lykta för att inte trampa på en mina eller bara ännu en dum jävel som inte förstår detta med ålder och mognad.
2022-08-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Fast FB var bättre förr. Dels var det mer diskussions-trådar, inte sånna skit-trådar som du lätt kan hitta svar på via Google. Samtidigt var det mycket mindre trolleri. Folk verkade hålla en mer intellektuell nivå.

Även moderatorer, de var mer tillåtande. Men idag hamnar lätt 60% av alla trådar i skräpkorgen nästan direkt. Alternativt får 5 inlägg och självdör.

Det märks att antingen 1. Medlemmarna har blivit gravt mer korkade eller 2. Detta med 18 års gränsen skiter folk i helt.

Kan jämföra FBs förfall lite med Bodycontacts förfall. Skiten har blivit majoritet.

Så visst är det fortfarande ett jävligt bra forum. Men man måate fan navigera med ljus och lykta för att inte trampa på en mina eller bara ännu en dum jävel som inte förstår detta med ålder och mognad.

Aha, hur länge har du hängt här? Eftersom du menar tiderna förändrats? Varför hamnar de i skräpkorgen? Är det pga fel åsikter menar du?
2022-08-06, 13:39
Moderator
Ruskigbusss avatar
Egentligen borde ju trådstartaren varnas för brott mot regel 0.02. Trådstart och forumval

Citat:
Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd. En trådstart måste vara begriplig i sig själv och inte tvinga läsaren att hämta information från externa källor

Men jag skall vara snäll, det kan ju vara svårt att hitta, särskilt som forumet för diskussioner kring Flashback har vi gömt i forumet med det obskyra namnet Flashback.

Nu finns det ett antal såna här trådar, men vi låter de modsen avgöra trådens vidare öden.

Övervakning => Flashback
/Mod
2022-08-06, 13:46
Bannlyst
FB är lite som en krydda, det piggar till tillvaron. Inte nödvändigtvis essentiellt, men finns där som nåt slags digitalt stöd.

Anonymiteten och att moderatorerna är stenhårda mot att andra medlemmar försöker outa users är det vinnande konceptet.

Är ochså gammal i gården och tycker tvärtom att moderatorerna är riktigt bra, men det kanske är för att jag kommer undan med en massa drit .

FB som digital billboard är lika viktigt som all annan media tillsammans.
2022-08-06, 13:46
Medlem
Briasccas avatar
Jag tycker inte FB är särskilt kränkande annat än i vissa slabbtrådar.

Folk diskuterar ofta insiktsfullt och kul med olika vinklingar, men man kan ju märka att ju fler inlägg en användare gjort desto mer relevant och läsvärt är kommentarerna. Användare som startar trådar och har gjort totalt 65 inlägg eller så har förstås en enklare nivå på sina resonemang, men alla börjar någonstans. Roligast är att läsa diskussioner mellan de som har en en mycket hög inläggs-statistik, särskilt i deras bästa paradämnen

Jag skriver här för att få läsa andras kritik av mina resonemang, så jag ser hur jag förstås samhället omkring mig. Det får mig att må bra, det ger mig intellektuellt motstånd och jag gillar att bli ifrågasatt av sådana som resonerar smartare än vad jag gör. Jag lär mig också mycket nytt, inte minst i reparations- och matlagningstrådarna.

FB är överlägset snabbast nyhetsförmedlare, och man får djupare nyhetskunskap här än att läsa på tidningarnas nyhetssidor, men förstås måste man lära sig att sovra. Många flashbackare har överlägset större kunskap i sina ämnesområden i relation till vad nyhetsjournalister i samma ämne har.

Däremot tycker jag kanske inte att FB fångar upp nya debatter eller kulturella och politiska underströmmar, det är nog de flesta skribenterna här för grunda till att kunna iaktta.

Trollen stör mig inte så där mycket förutom att de kan kidnappa intressanta trådar och fördärva dem. Störigt tycker jag det är när de som svarar på trådarna inte utgår från grundtrådens frågeställningar utan svarar på annat som tråden inte handlar om, och då kidnappar de ämnet och tråden spårar ut och blir ointressant, i alla fall för mig.

Kan också störa mig på allt för lååånga inlägg, både trådstarter och svar. Jag tröttnar och ids inte läsa färdigt därför att långt är aldrig samma sak som vältänkt. Moderatorerna tycker jag gör ett bra jobb, rensar i slasket, tar bort dubbel- och trippeltrådstarter och håller ordning i kaoset. Det är bra.

FB är mycket bra tycker jag, men kanske håller det att förflackas i kvaliteteten? Kanske gör alla diskussionsklubbar det till slut?
2022-08-06, 13:47
Medlem
Lightnights avatar
Flashback behövs för alla som är trötta på att all media är så vänsterorienterad. Jag skulle säga att Flashback utan konkurrens är den bästa nyhetssidan som finns. Alla större och mindre händelser får en egen tråd och nyheterna är inte tillrättalagda för att passa det politiskt korrekta. Kort sagt kan man säga att Flashback gör journalisters egentliga jobb, dvs. granskar samhället och tycker det är viktigare att sanningen kommer fram istället för den godkända sanningen.

Att Flashback dessutom ger information snabbast av alla medier ju inte dåligt heller. Tycker ofta man läser något här som kollegorna på jobbet tar upp ett par veckor senare eftersom det är först då MSM tar upp saken.

Om vi bortser från nyheter tycker jag att Flashbacks storhet är att man som medlem kan vara med och diskutera precis vilket ämne som helst i vilken forumdel som helst. Man är helt enkelt inte begränsad att uttala sig till något specifikt utan kan vara med och uttala sig överallt.

Att man inte heller behöver vara medlem men ändå kan ta del av nästan hela forumet gör att ingen exkluderas. Jämför med tidningar där man behöver betala för nyheterna och ändå får en vinklad bild av dem.
2022-08-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag tycker inte FB är särskilt kränkande annat än i vissa slabbtrådar.

Folk diskuterar ofta insiktsfullt och kul med olika vinklingar, men man kan ju märka att ju fler inlägg en användare gjort desto mer relevant och läsvärt är kommentarerna. Användare som startar trådar och har gjort totalt 65 inlägg eller så har förstås en enklare nivå på sina resonemang, men alla börjar någonstans. Roligast är att läsa diskussioner mellan de som har en en mycket hög inläggs-statistik, särskilt i deras bästa paradämnen

Jag skriver här för att få läsa andras kritik av mina resonemang, så jag ser hur jag förstås samhället omkring mig. Det får mig att må bra, det ger mig intellektuellt motstånd och jag gillar att bli ifrågasatt av sådana som resonerar smartare än vad jag gör. Jag lär mig också mycket nytt, inte minst i reparations- och matlagningstrådarna.

FB är överlägset snabbast nyhetsförmedlare, och man får djupare nyhetskunskap här än att läsa på tidningarnas nyhetssidor, men förstås måste man lära sig att sovra. Många flashbackare har överlägset större kunskap i sina ämnesområden i relation till vad nyhetsjournalister i samma ämne har.

Däremot tycker jag kanske inte att FB fångar upp nya debatter eller kulturella och politiska underströmmar, det är nog de flesta skribenterna här för grunda till att kunna iaktta.

Trollen stör mig inte så där mycket förutom att de kan kidnappa intressanta trådar och fördärva dem. Störigt tycker jag det är när de som svarar på trådarna inte utgår från grundtrådens frågeställningar utan svarar på annat som tråden inte handlar om, och då kidnappar de ämnet och tråden spårar ut och blir ointressant, i alla fall för mig.

Kan också störa mig på allt för lååånga inlägg, både trådstarter och svar. Jag tröttnar och ids inte läsa färdigt därför att långt är aldrig samma sak som vältänkt. Moderatorerna tycker jag gör ett bra jobb, rensar i slasket, tar bort dubbel- och trippeltrådstarter och håller ordning i kaoset. Det är bra.

FB är mycket bra tycker jag, men kanske håller det att förflackas i kvaliteteten? Kanske gör alla diskussionsklubbar det till slut?

Håller med om att vissa trådanvändare har en galet hög nivå av kunskap inom sitt special kompetens- område, så höggradigt och mycket mer fördjupat än de flesta journalister kommer i närheten av. Vissa här är genier och snillen inom sin ämneskategori. Ibland blir jag salig av all hjälp och behjärtansvärd effort folk bidrar med här. En del är dessutom galet ödmjuka och vänliga.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in