2022-08-06, 13:54
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Än värre är fån man måste jaga rätt på för att få sina pengar.
Citera
2022-08-06, 13:55
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindravarg
hahahaha den va bra! Kommer bli roligt experiment ska testa detta redan idag!
Och när telefonen försäljaren ringer,
Då ska du passa på att berätta för vederbörande om dom goda nyheterna, att Jesus har dött och uppstått....
Citera
2022-08-06, 14:06
Medlem
Det är rätt hårt, men har man själv inte massor av energi och resurser så måste man sålla bort de som tär på en och utnyttjar en.

Du tillåter honom att göra det. Sluta upp med det. Säg nej, du har annat att göra. Fokusera på ditt eget liv och att skaffa dig själv ett bättre liv.

Sedan när du lyckas har du kanske råd att ge en hundralapp någon gång då och då till honom, men då är det så lite att du inte ens bryr dig. (antar att du då tjänar själv 25.000+ kr och har ditt eget liv i ordning och i harmoni)
Citera
2022-08-06, 14:09
Medlem
Amazon-mannens avatar
Har stött på sådana i vänkretsen och som kurskollegor. Parasiter. Alltid någon som ska lösa deras ekonomiska problem och transportbehov.

Bästa sättet är att vara benhård. Säga Nej. Och nej. Och nej igen.
Du behöver inte ge någon förklaring varför för då vänder de på steken och får det till att du måste hjälpa till, och då får du dåligt samvete.

Säg nej och undvik personen i möjligaste mån. Då går de vidare och parasiterar på någon annan.

Hade en kurskollega som höll på så med skjuts. Han betalade varje månad för samåkning ett tag.
Sen tog pengar slut.. men ville ha skjuts ändå. Visst jag kör ju ändå så.
Men när personen upprepade gånger skiter i att syka upp på upphämtningsplatsen och sen ringer vid lunchtid och vill att jag kör från skolan ( 3 mil) till vederbörande och tillbaka till skolan( 3 mil till..), nej du.
No more.
Citera
2022-08-06, 14:26
Avslutad
Citat:
Har blockerat men då självmordshotar hen.

Vad gör man?
Fortsätt blocka.
Citera
2022-08-06, 14:40
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Vad gör man med såna? Har en jobbig jävel i mitt liv som alltid ska låna pengar. Det börjar med "har du 1000 spänn att låna mig"? Jag säger nej. Då sjunker summan tills man är nere på 100. En gång gav jag med mig och sen dess har människan varit rent omöjlig att ha att göra med. Det är en rad olika stories om hur synd det är om hen och hur hen har blivit blåst på alla sina pengar i nån "scam" mm. Varje vecka en ny historia och mer tiggande.

En gång var jag snäll och skulle köra människan till ett ställe och medan jag sitter och kör så säger hen åt mig att svänga av och köra en omväg på 1 mil för hen skulle köpa cigg för pengar som hen lånat av sin mamma. Jag var så arg så jag såg rött och sen dess har jag vägrat prata med människan.

hen bokar in saker utan att fråga och samma dag säger hen "du ska köra mig till blabla idag". Är vi på väg nånstans kan hen säga "stanna här och gå in och köp cigg åt mig".

Människan är över 50.

Jag är betydligt yngre, sjukskriven pga en olycka men är på väg tillbaks igen och håller på och arbetstränar. Jag vill lägga all min energi på det och inte på den här människan. Hen ringer minst 10 gånger om dagen. Har blockerat men då självmordshotar hen.

Vad gör man?

Det är alltså en person som gillar bossa runt dig, gärna försöker låna mer än vad som behövs, scammar folk och går extremt långt med emotionell manipulering genom att hota med självmord? Vad är anledningen du inte kan utesluta personen i ditt liv? Du ska oavsett neka allt personen "begär" av dig, markera tydligt och blockera fullständigt, annars fortsätter han bara och försöker krama ur mer och mer. Han bryr sig uppenbarligen inte ett skit om hur du känner, du är hans dörrmatta så länge han kommer undan med det.
Citera
2022-08-06, 14:41
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindruteturkarna
Fortsätt blocka.

+1 på den, Helt riktigt!

Faller man för hot som används som utpressning så kommer hoten fortsätta.
Till trådskaparen: Ta inget ansvar för personen och strunta i ditt samvete
Citera
2022-08-06, 14:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hen ringer minst 10 gånger om dagen. Har blockerat men då självmordshotar hen.

Vad gör man?
Hur får du självmordshoten om personen är blockad? E-mail, Facebook eller kanske ett brev hem
Vill du försöka lösa det så kan du säga varför du blockerade och be personen se sig själv i spegeln för att samtidigt fundera på om det vore kul / trevligt att umgås med sig själv.

Tror du inte att det hjälper så får du blocka överallt, ev. byta nr. ...många vågar inte genomföra ett självmord.
Citera
2022-08-06, 14:48
Medlem
Bananboxens avatar
Det låter inte som ni vänner utanför arbetat. Säg åt henne du inte har pengar bara så löser det sig.
Be henne vända sig till annan kollega.
Citera
2022-08-06, 15:40
Medlem
Citat:
Vad gör man med såna? Har en jobbig jävel i mitt liv som alltid ska låna pengar. Det börjar med "har du 1000 spänn att låna mig"? Jag säger nej. Då sjunker summan tills man är nere på 100. En gång gav jag med mig och sen dess har människan varit rent omöjlig att ha att göra med. Det är en rad olika stories om hur synd det är om hen och hur hen har blivit blåst på alla sina pengar i nån "scam" mm. Varje vecka en ny historia och mer tiggande.

En gång var jag snäll och skulle köra människan till ett ställe och medan jag sitter och kör så säger hen åt mig att svänga av och köra en omväg på 1 mil för hen skulle köpa cigg för pengar som hen lånat av sin mamma. Jag var så arg så jag såg rött och sen dess har jag vägrat prata med människan.

hen bokar in saker utan att fråga och samma dag säger hen "du ska köra mig till blabla idag". Är vi på väg nånstans kan hen säga "stanna här och gå in och köp cigg åt mig".

Människan är över 50.

Jag är betydligt yngre, sjukskriven pga en olycka men är på väg tillbaks igen och håller på och arbetstränar. Jag vill lägga all min energi på det och inte på den här människan. Hen ringer minst 10 gånger om dagen. Har blockerat men då självmordshotar hen.

Vad gör man?

Ring honom varje dag och säg att du vill ha tillbaka dina pengar. Sen ringer du honom varje dag och frågar om du får låna 1000kr.

Eller så ber du personen dra åt helvete. Hur kan du inte lista ut detta själv utan att skapa en tråd?
Citera
2022-08-06, 16:14
Medlem
Hade en kompis som var något liknande. Han kunde ringa typ tja ska vi festa idag och dra ut på krogen. Så svarade ja, sen när man stod på bolaget så framkom det att han inte hade några pengar och ville låna en hundring eller två.
Citera
2022-08-06, 16:15
Medlem
Citat:
Så du tror jag kan säga nej utan att hen tar livet av sig så jag har det på mitt samvete?

Hen kommer inte ta självmord. Som jag skrev en som är benägen för det kontaktar inte andra. Då mår man så pass dåligt att man isolerar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in