2022-08-05, 18:18
Medlem
Jag vet att vatten pumpas upp till högre höjder (reservoarer, dammar) i delar av världen vid elöverskott för att sedan generera el när det behövs.

Jag blev lite nyfiken på vad verkningsgraden kan vara? Men har inte lyckats hitta något kring detta. Antagligen jag som är dålig på att söka.

Någon som vet mer kring detta? Hur står denna lagring sig kontra litiumbatterier? Det låter som ett billigt alternativ men allt beror förstås på verkningsgraden?

Och vad vet jag? Kanske det används i Sverige med?
Senast redigerad av shagmaster 2022-08-05 kl. 18:20.
Citera
2022-08-05, 18:23
Medlem
Knastratts avatar
Sök på ”Bruzaholms vädur”.
Citera
2022-08-05, 18:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Jag vet att vatten pumpas upp till högre höjder (reservoarer, dammar) i delar av världen vid elöverskott för att sedan generera el när det behövs.

Jag blev lite nyfiken på vad verkningsgraden kan vara? Men har inte lyckats hitta något kring detta. Antagligen jag som är dålig på att söka.

Någon som vet mer kring detta? Hur står denna lagring sig kontra litiumbatterier? Det låter som ett billigt alternativ men allt beror förstås på verkningsgraden?

Och vad vet jag? Kanske det används i Sverige med?

Det finns fem stycken pumpkraftverk i Sverige och verkningsgraden ligger på 65-85%. Problemet är att anläggningskostnaderna blir väldigt höga och den tid man kan använda det är egentligen kort. Under sommaren har vi överskott av el, sedan under hösten kommer dammarna att fyllas och det är egentligen under vintern som man kan utnyttja det. När vårfloden sedan kommer står dammluckorna öppna och släpper förbi överskottet.

Ska man utnyttja det fullt ut, borde man pumpa vatten mellan alla vattenmagasin, från havet till huvuddammen. Så alla kraftverk längs ett vattendrag behöver egentligen ha en anläggning.
Citera
2022-08-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det finns fem stycken pumpkraftverk i Sverige och verkningsgraden ligger på 65-85%. Problemet är att anläggningskostnaderna blir väldigt höga och den tid man kan använda det är egentligen kort. Under sommaren har vi överskott av el, sedan under hösten kommer dammarna att fyllas och det är egentligen under vintern som man kan utnyttja det. När vårfloden sedan kommer står dammluckorna öppna och släpper förbi överskottet.

Ska man utnyttja det fullt ut, borde man pumpa vatten mellan alla vattenmagasin, från havet till huvuddammen. Så alla kraftverk längs ett vattendrag behöver egentligen ha en anläggning.

Hej!

Skönt att man fortfarande kan få intelligenta svar på FB!!!

Verkningsgraden var högre än jag trodde men jag förstår problematiken.

Okej nu blir det överkurs (gissar jag):

Australien har installerat litium-batterier för att spara överskottsenergi. Det vore intressant att se hur litium-batterier står sig mot gravitations-lagrad elkraft som vatten. Typ vattentorn? Med verkningsgrad över 50% och lägre underhåll känns det spontant för mig som vatten kan vara ett mycket bättre alternativ?
Citera
2022-08-05, 19:09
Avslutad
Citat:
Hej!

Australien har installerat litium-batterier för att spara överskottsenergi. Det vore intressant att se hur litium-batterier står sig mot gravitations-lagrad elkraft som vatten. Typ vattentorn? Med verkningsgrad över 50% och lägre underhåll känns det spontant för mig som vatten kan vara ett mycket bättre alternativ?

I Australien är luften torr och varm. Du får med andra ord hög avdunstning från dammen.
Citera
2022-08-05, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
I Australien är luften torr och varm. Du får med andra ord hög avdunstning från dammen.

Och litiumbatterier kontra en sluten behållare?
Citera
2022-08-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki

Dock rörde sig min följdfråga som du besvarade inte dammar. Jag skrev vattentorn

Så frågan är litiumbatterier kontra behållare (vattentorn).

Hur ser kalkylen ut?
Citera
2022-08-05, 19:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Hej!

Det bästa för temporär lagring skulle vara att man byggde en damm, nära kusten där det finns höga berg. Höga kusten är det enda ställe jag kan tänka mig i Sverige? Men det mesta där är naturskyddat. Den skulle även få en del nederbörd också, gratis energi. Men mig veterligen har man inte börjat bygga ledningarna mellan norra och södra Sverige för att ta bort elbristen i södra Sverige. Sånt här är 10-20 års projekt och då kanske kriget i Ukraina är slut och gasen är nästan gratis.
Kostnadsskillnaden mellan Litium-jon batterier och pumpkraftverk, vågar jag inte ens gissa.
Citera
2022-08-05, 19:29
Medlem
Citat:
Kostnadsskillnaden mellan Litium-jon batterier och pumpkraftverk, vågar jag inte ens gissa.

Men det vore intressant att veta eller hur ? Och ja det var min frågeställning men jag kanske var lite luddig...
Citera
2022-08-05, 19:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Hela diskussionen är konstig. Den bygger på att man har ett överskott av energi, som då alltså per definition vore nästan gratis .. denna använder man då för att med kass verkningsgrad pumpa upp vatten tillbaks uppför ett vattenkraftverk.

Men vi är ju inte där? Det är en konstant elbrist, eller priserna hade inte varit som man nu tar betalt av svensson.

Med andra ord, glöm magasinering och korttidsjusteringar ( vattenlagring är avsedd att jämna ut en DAG, inte en månad eller ett år! ), och sätt igång de kärnkraftverk som hästovagn-partiet har en stor skuld i att dom togs ur bruk. Det sades att dom inte var "konkurrenskraftiga givet priserna". Men, serru, när priserna nu har stigit 10 gånger eller så ... vad säger ni nu?

Så där är skillnaden mellan dagsnormalisering (vattenmagasin) och årsnormalisering ( -- tilt, vi har inte nog --).
Tanken är förstås att pumpa när priserna är låga, t.ex. på nätterna. Jag tänker mig nog inte normalisering för en dag. Pumpar man upp till huvuddammen, är det förstås för säsongsnormalisering.
Därmed är det förstås rätt det du säger om kärnkraft. Men det är samma tidsplan där. Att MP är idioter, förändrar ingenting.
Citera
2022-08-05, 20:36
Medlem
Citat:
Tanken är förstås att pumpa när priserna är låga, t.ex. på nätterna. Jag tänker mig nog inte normalisering för en dag. Pumpar man upp till huvuddammen, är det förstås för säsongsnormalisering.
Därmed är det förstås rätt det du säger om kärnkraft. Men det är samma tidsplan där. Att MP är idioter, förändrar ingenting.
Nej, fan, tidslinjen för detta medger dagspumpning, kanske vecko- .. men du kan inte pumpa upp EN HEL JVLA VÅRS avsmältning, det inser du väl själv?

Vattenmagasin är dags- eller kanske veckonormaliseringar, för nånting mer än så så var det inte ett vattenkraftverk alls. Nu ska du bygga en Siljan på hösten för att tömma den på våren, och ändå är det inte nog för att bli lika mycket som avsmältningen vår/sommar vi använder oss av idag.

Fan, LITE genomtänkt kan man väl änna kräva att inläggen är?
Citera
2022-08-05, 20:43
Medlem
Kennethkvartings avatar
Måste man använda vatten för att lagra potentiell energi?

Skulle man kunna konstruera en "järnväg" med en vagn som körs uppför berget när elpriset är lågt och som tillåts rulla ned när elpriset är högt?

En fördel torde vara att det är lättare att lägga räls i en backe än att spränga två vattenreservoarer och gräva en tunnel.

Ingen avdunstning heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in