Citat:
Ursprungligen postat av
Flumm...
Hej alla!
Har lite frågor kring tullen. Nästa vecka ska jag och fyra kompisar åka till Heiligenhafen i Tyskland för att hälsa på några kompisar. Jag och två andra är 18. Medans dom andra två är 20. Grejen är som då… I och med att Heiligenhafen ligger väldigt nära Puttgarden så vill nog våra 20 åriga kompisar köpa med sig alkohol. Vilket är förståeligt. Men, nu är dom rädda för att tullen ska misstänka att dem smugglar åt oss bara för att dom har med sig alkohol. Dem lär nog köpa endel men i förhållande till vad många andra har tagit in är det inte överdrivet.
Vad tror ni? Är det lugnt att vi som är 18 sitter med i bilen ifall dem har köpt med sig alkohol? Vet även att en av dem vill köpa med sig en del inför en födelsedagsfest. Hur bevisar man för tullen att de är för privat bruk?? Ska man ha med sig en inbjudan?? HAHA!
Tacksam för alla svar!
Jag tror inte det är tullens uppgift att beivra langning. På sin höjd kan de kanske göra en polisanmälan som åker raka vägen ner i runda arkivet då brott inte kan styrkas.
Det de har att ta ställning till är om spriten är för eget bruk eller inte och det är lite två olika spår de gör det på. Det ena är om ni har mer än man "får" ta in (vilket är nog fållan ni hamnar i kanske), då kan de ju börja fråga och ha sig för att skaffa sig en uppfattning om det rör sig om införsel för eget bruk eller inte. Att hävda att man skall ha det till sin 50-års fest är inte så begåvat om man är 20-år. Kräftskiva? Ja kanske, de kommer väl då fråga hur många som är bjudna och så. Sen skall man ha klart för sig att det rör sig om rätt stora mängder innan de bryr sig i denna fållan, då kanske även farbror blå hjälper till och helt enkelt konstaterar att bilen är för tungt lastat.
Den andra fållan är det snarare så att de hållt span på er och noterat att ni kört pendeltrafik till tyskland. Att man håller sig innom de "tillåtna" gränserna spelar då föga roll med tanke på att det är ganska uppenbart att det inte är för eget bruk om man kör pendeltrafik och maxar sin kvot på varje runda.