2022-08-05, 00:51
Medlem
RocketShips avatar
Jag kommer inom kort att ta ett blancolån på 100 000 SEK och tänker ansöka via Lendo, Zmarta eller Advisa. Jag kommer att ange 3 år för återbetalningen vilket ger mellan 3 000-3 500 SEK/månad enligt deras kalkyler. Jag kan utan problem betala av 6 000 i månaden, men vill inte binda upp mig utan istället kunna välja om jag vill betala enligt avbetalningsmodellen eller betala mer vissa månader.

Kan jag göra så? Vissa månader betalar jag enligt planen och andra månader betalar jag mer? Jag hittar bara information om att betala av hela lånet på en gång.

Jag vill inte spara "överskottet" från månad till månad och sedan sätta in en större summa när jag sparat ihop tillräckligt.
Citera
2022-08-05, 00:56
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocketShip
Jag kommer inom kort att ta ett blancolån på 100 000 SEK och tänker ansöka via Lendo, Zmarta eller Advisa. Jag kommer att ange 3 år för återbetalningen vilket ger mellan 3 000-3 500 SEK/månad enligt deras kalkyler. Jag kan utan problem betala av 6 000 i månaden, men vill inte binda upp mig utan istället kunna välja om jag vill betala enligt avbetalningsmodellen eller betala mer vissa månader.

Kan jag göra så? Vissa månader betalar jag enligt planen och andra månader betalar jag mer? Jag hittar bara information om att betala av hela lånet på en gång.

Jag vill inte spara "överskottet" från månad till månad och sedan sätta in en större summa när jag sparat ihop tillräckligt.
Ja, du kan alltid amortera mer på lånet under dom månaderna som det är möjligt för dig.

Du kan alltid kontakta långivaren under dom månaderna du vill betala mer än vad dom kräver för månaden, bara för att meddela dom om att du kommer betala mer än nödvändigt för månaden.

Det låter som att du har helt rätt inställning.
Du kommer lösa av lånet snabbt med den inställningen.

Lycka till!
Citera
2022-08-05, 20:09
Medlem
Läs villkoren. Normalt går det att betala av mer än minimumbelopp, men det kan säkert finnas villkor att så inte får ske för att långivaren då förlorar ränta. Om det skulle anses oskäligt vet jag inte, kanske finns praxis. Du bör inte räkna med det i varje fall så bäst att läsa villkoren så vet du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in