2022-08-04, 00:00
Medlem
vasaduellers avatar
Om en kvinna växlar mellan långa perioder av vara normal, resonlig och någorlunda rationell, och i andra perioder beter sig irrationellt, på vis som för tankarna till beteendestörning, kan det då röra sig mer eller mindre enbart om hormonell påverkan?

Med andra ord, kan en i grunden psykiskt frisk människa hamna i perioder av veckor och månader, då deras agerande närmar sig (eller går över gränsen) det som brukar känneteckna kluster B?

Jag är relativt säker på att det inte rör sig om kluster B som personen lyckas maskera under långa perioder, utan om en frisk person som har hög känslighet för hormonell påverkan på psyket (som vissa beskriver kvinnor i allmänhet). Men jag är ju lekman, och kan endast gissa. Så om någon kan bidra med lite bättre förståelse, så skulle det vara intressant.
Citera
2022-08-04, 00:16
Medlem
Treansiktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Om en kvinna växlar mellan långa perioder av vara normal, resonlig och någorlunda rationell, och i andra perioder beter sig irrationellt, på vis som för tankarna till beteendestörning, kan det då röra sig mer eller mindre enbart om hormonell påverkan?

Du beskrev en vanlig kvinna. Den hormonella påverkan är den naturliga hormonprofilen hon lever med p.g.a sitt kön.
Citera
2022-08-04, 00:25
Medlem
Snabbalirarens avatar
Låter som vilken kvinna som helst. Dom blir griniga av pms, alla hormoner och det och när dom inte får som de vill blir de ännu värre. Det kvinnliga psyket skiljer sig också från männens vilket har betydelse
Citera
2022-08-04, 00:35
Medlem
neuron-drones avatar
Känner till en tjej som inte fått PMS alls. Aldrig haft det. Men hon behövde hormoner ett tag och hon blev jättedeppig och fick sjuka tankar. Hon fick byta hormon. Sedan fick hon sluta med dem för det var dags. Sedan börjar klimakteriet komma tror jag. Kan vara något annat. Men en dag var hon jättearg utan orsak, nästa dag satt bara och grät och tredje dagen bara skrattade.

Detta en person som går lite upp och ner dagligen i humöret och är överkänslig mot sina egna känslor, men detta hade jag aldrig sett. Jag frågade henne och hon sa att hon visste inte varför hon var arg. När hon var ledsen så upplevde hon sig inte som ledsen, tårarna kom ändå.

Hon tror själv att det kan ha varit klimakteriet som börjar. Hon fick ta hormoner under förklimakteriet.

Så ja, de kan helt förändra en person.

Vissa som börjar med p-piller blir deppiga och de tror att det är normal tonårsdeppighet.

Sedan klart hormonerna ändrar sig naturligt och de kan t o m ge psykos. Förstår inte varför detta inte är mer uppmärksammat.
Citera
2022-08-04, 00:43
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Känner till en tjej som inte fått PMS alls. Aldrig haft det. Men hon behövde hormoner ett tag och hon blev jättedeppig och fick sjuka tankar. Hon fick byta hormon. Sedan fick hon sluta med dem för det var dags. Sedan börjar klimakteriet komma tror jag. Kan vara något annat. Men en dag var hon jättearg utan orsak, nästa dag satt bara och grät och tredje dagen bara skrattade.

Detta en person som går lite upp och ner dagligen i humöret och är överkänslig mot sina egna känslor, men detta hade jag aldrig sett. Jag frågade henne och hon sa att hon visste inte varför hon var arg. När hon var ledsen så upplevde hon sig inte som ledsen, tårarna kom ändå.

Hon tror själv att det kan ha varit klimakteriet som börjar. Hon fick ta hormoner under förklimakteriet.

Så ja, de kan helt förändra en person.

Vissa som börjar med p-piller blir deppiga och de tror att det är normal tonårsdeppighet.

Sedan klart hormonerna ändrar sig naturligt och de kan t o m ge psykos. Förstår inte varför detta inte är mer uppmärksammat.
Du nämnde att hon började med hormoner. Och att det var strax före klimakteriet. Som jag förstod dig, så ledde medicineringen till positiva förändringar? Vet du om det var östrogenersättning?
Citera
2022-08-04, 00:51
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Du nämnde att hon började med hormoner. Och att det var strax före klimakteriet. Som jag förstod dig, så ledde medicineringen till positiva förändringar? Vet du om det var östrogenersättning?

Ja, det var i förklimakteriet. Det var gestagen. De var till för att minska mensens mängd eftersom man får för lite progesteron och då har man för mycket östrogen i jämförelse, och för mycket östrogen leder till ökad mens. Hon bytte till ett annat preparat i samma klass. Båda hjälpte med problemet men den ena gav depression och den andra inte. Som jag fattat det som. Hon har inte haft besvär som kräver östrogen och hon har sagt att hon inte kommer ta det då man kan få cancer och hon känner till min styvmor som fick cancer av detta.
Citera
2022-08-04, 01:26
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ja, det var i förklimakteriet. Det var gestagen. De var till för att minska mensens mängd eftersom man får för lite progesteron och då har man för mycket östrogen i jämförelse, och för mycket östrogen leder till ökad mens. Hon bytte till ett annat preparat i samma klass. Båda hjälpte med problemet men den ena gav depression och den andra inte. Som jag fattat det som. Hon har inte haft besvär som kräver östrogen och hon har sagt att hon inte kommer ta det då man kan få cancer och hon känner till min styvmor som fick cancer av detta.
Tack för svar.

Fetade: Det är endast när man ger östrogen ensamt, som det kan ge en ökad risk för livmodercancer. Nu för tiden så ges östrogen oftast tillsammans med gestagen (progesteron/analog), och då ökar det inte risken för livmodercancer.

Hormoner påverkar ju delvis olika, på olika individer, men som jag har förstått det så är östrogen generellt ett "må bra"-hormon, medan gestagen/progesteron får många att må dåligt (mens-humör). Här kan jag dock ha fel, och blir gärna rättad om så är fallet.
Citera
2022-08-04, 01:37
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Tack för svar.

Fetade: Det är endast när man ger östrogen ensamt, som det kan ge en ökad risk för livmodercancer. Nu för tiden så ges östrogen oftast tillsammans med gestagen (progesteron/analog), och då ökar det inte risken för livmodercancer.

Hormoner påverkar ju delvis olika, på olika individer, men som jag har förstått det så är östrogen generellt ett "må bra"-hormon, medan gestagen/progesteron får många att må dåligt (mens-humör). Här kan jag dock ha fel, och blir gärna rättad om så är fallet.

Vet inte men jag har fått för mig att inget av de hormonerna är höga då man har PMS. Utan att det finns ett tredje hormon.
Citera
2022-08-04, 02:00
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Vet inte men jag har fått för mig att inget av de hormonerna är höga då man har PMS. Utan att det finns ett tredje hormon.
Jag har hört att det är när östrogenet sjunker, som det uppstår PMS-besvär. Och att det är därför som man ibland ordinerar östrogen (med eller utan en mindre mängd progesteron).

Att dåligt mående skulle vara kopplat till högre ratio av progesteron i förhållande till östrogen, var däremot mitt eget antagande, och kan vara felaktigt. Det som är belagt är nog endast kopplingen till minskning av östrogen.

Hur som helst så tänker jag att det även kan finnas andra orsaker än klimakterie och PMS inblandade, om det förändrade beteendet varar under månader i sträck, och det normala beteendet likaså. Och om svängningarna var likartade, långt före klimakteriet.

Jag funderar över om det kan uppstå generella förändringar (ned och upp) av hormonnivåer, utan koppling till menstrautionscykel eller klimakterie, och att dessa skulle kunna förklara det observerade. Eller om det är mer sannolikt att det har andra orsaker.
Citera
2022-08-04, 02:21
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Jag funderar över om det kan uppstå generella förändringar (ned och upp) av hormonnivåer, utan koppling till menstrautionscykel eller klimakterie, och att dessa skulle kunna förklara det observerade. Eller om det är mer sannolikt att det har andra orsaker.

Och utan p-piller eller graviditet?

Ingen aning men det borde vara mätbart.
Citera
2022-08-04, 02:30
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Och utan p-piller eller graviditet?

Ingen aning men det borde vara mätbart.
Två väldigt intressanta faktorer att analysera i sammanhanget. Helt klart möjliga orsaker. Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in