Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Vet inte men jag har fått för mig att inget av de hormonerna är höga då man har PMS. Utan att det finns ett tredje hormon.
Jag har hört att det är när östrogenet sjunker, som det uppstår PMS-besvär. Och att det är därför som man ibland ordinerar östrogen (med eller utan en mindre mängd progesteron).
Att dåligt mående skulle vara kopplat till högre ratio av progesteron i förhållande till östrogen, var däremot mitt eget antagande, och kan vara felaktigt. Det som är belagt är nog endast kopplingen till minskning av östrogen.
Hur som helst så tänker jag att det även kan finnas andra orsaker än klimakterie och PMS inblandade, om det förändrade beteendet varar under månader i sträck, och det normala beteendet likaså. Och om svängningarna var likartade, långt före klimakteriet.
Jag funderar över om det kan uppstå generella förändringar (ned och upp) av hormonnivåer, utan koppling till menstrautionscykel eller klimakterie, och att dessa skulle kunna förklara det observerade. Eller om det är mer sannolikt att det har andra orsaker.