• 2
  • 3
2022-08-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmonster1
Hej!

Vill dela med mig av en sak, vet inte riktigt varför jag känner att jag vill skriva detta på Flashback, för vet att ingen kommer att kunna hjälpa mig lista ut om det verkligen var utomjordingar eller inte. Hur som helst vill jag skriva av mig och tänker att det kanske finns intresse för vad jag har att säga här, och kanske någon har någon teori. Skulle uppskatta om svaren jag får är seriösa, trolls undanbedes vänligen.

Tänker att jag inte går in på detaljer kring var detta hände eller vilka personer som var inblandade, då många barn- och barnbarn till huvudpersonerna lever än, och jag känner inte dem och vet inte om detta är ett känsligt ämne för dem.

Händelsen utspelar sig i slutet av 50-talet, alternativt början av 60-talet. En släkting till mig (död sedan länge) bodde på landet och hade tillsammans med några vänner varit och hälsat på hos några andra vänner. De hade självklart inte druckit någon alkohol eller tagit några droger, utan det var en helt vanlig sen kväll på vintern och de promenerade hemåt genom en liten by. Ca 30 meter ifrån dem, på en öppen gräsplätt landade ett ufo. Ingen beskrivning finns kvar av hur det såg ut tyvärr, men det kom ett monotont svagt hummande ljud från det. Det öppnades en lucka på sidan av farkosten, men då blev en av personerna i sällskapet så rädd så att han började blinka med en ficklampa mot ufot, som då genast stängde luckan, svävade uppåt och sedan drog iväg i en blixtsnabb hastighet över himlen. Släktingen och vännerna hade då kommit överrens om att de inte skulle berätta detta för någon, eftersom de då antagligen bara skulle bli kallade galna. Min släkting berättade dock detta ändå, många år senare för en person (inte en släkting) som han litade på, och därav fick vi reda på det. Han berättade alltså aldrig ens för någon av sina egna släktingar.

Själva ljusstrålen på himlen sågs av flera andra i byn, och enligt uppgifter var det ett extremt starkt sken, ett streck som på en millisekund drog över himlen. En person som såg bara ljusstrålen på himlen (vad vi vet) blev psykotisk (eller "galen" som man sa då) efter händelsen.

Min tanke är då, att eftersom detta skedde för så länge sedan, på en väldigt liten ort där information om aliens knappast ens förekom på den tiden, och att serietidningar och tv inte fanns i någon större utsträckning, borde det inte kunna vara påhittat eller ihopljuget. Eftersom det hölls hemligt så länge, och eftersom man på den tiden skulle uppfattas som en galning om man slängde ur sig en sådan historia, så fanns det ingen anledning att ljuga om en sådan sak, man skulle bara förlöjliga sig själv.

Har ni några tankar om detta?

Det finns väl ingen anledning att tro att de hittat på det egentligen. Finns ju många som sett och upplevt oförklarliga händelser även här i Sverige.

Jag antar att de aldrig kontaktat Ufo Sverige då? Det är en förening som utreder och försöker få svar på vad som setts då någon sett ett ufo. Det är ju aldrig för sent… kan ju ha kommit in rapporter om detta från andra tidigare och så kanske man kan koppla ihop det. Men kanske blir svårt om det var någon annan som upplevde detta. Men det verkar ju ha funnits många vittnen och om det syntes på himlen för ännu fler så har man väl i varje fall en chans att få fram mer info.

Vad de faktiskt såg vet nog ingen… allt konstigt måste ju inte vara utomjordiskt. Kanske var det militärt? Det finns så mycket vi inte vet…
Citera
2022-08-04, 00:11
Medlem
moshans avatar
Jag har hört om en man som hade sett ett UFO. Han tog senare självmord.
Citera
2022-08-04, 00:24
Medlem
Citat:
Tror du, så långt bak i tiden? Och varför skulle den landa mitt i en by (det fanns alltså hus runtomkring, den landade på en större gräsplätt/äng, kanske 30 meter från vägen) och sedan dra iväg i en sån ofattbar hastighet över stora åkrar- den var bortom synhåll på en sekund och lämnade bara ett ljusstreck efter sig. Det hade funnits massvis av andra mer "hemliga" ställen i närheten att landa där det bara finns åkrar och skog

Ingen aning jag.
Citera
2022-08-04, 00:55
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Hela UFO-fenomenet bygger på två grundläggande antaganden som till viss del gör det svårt att ta till sig rapporter om sedda flygande tefat.

1. Att ett UFO endast går att se med ögonen och ser suddigt ut på foton och video.
2. Om ett UFO går att se på andra sätt, t ex med radar, så sitter flygvapnets radaroperatörer antingen och sover vid skärmarna eller så har de order uppifrån om att hålla tyst om alla tefat de ser.

Men det är förstås om man struntar i svårigheterna som att ta sig hit från ens det närmaste stjärnsystemet innebär. Teknik att överbrygga de ofattbara avstånden som tefaten måste göra är okänd och det ser inte ut som att den går att uppfinna heller.

Det är uppenbarligen inte en perfekt teknik heller, om vi ska tro på legenden om Roswell 1947.
Citera
2022-08-04, 02:42
Medlem
Trettonmolns avatar
Det är väl ingen hemlighet att det finns annat liv i universum som är mer evolverat än vår förvirrade lilla "civilisation" här på denna planet? Att idag inbilla sig att detta skulle vara den enda planeten i hela universum — som förövrigt består av mer galaxer och planeter och är större än vad vi små varelser på denna planet är kapabla att förstå oss på i helhet — som besitter liv; det är ärligt talat mer efterblivet än att inbilla sig att vår planet är platt. Om denna planet var platt och existerade i en liten bubbla, likt bubblan man behöver leva i för att inbilla sig att vi är ensamma i universum, så hade det i alla fall varit lite mer logiskt att påstå, med grandios självsäkerhet, att vi är ensamma eller på något sätt skulle vara det mest evolverade och högteknologiska som någonsin har existerat.

Slutsatsen att vi är center av hela universum och det mest intelligenta som någonsin har existerat är likt och går att jämföra med en narcissistisk individ som inbillar sig att allting revolverar kring just denna individ.

De är här och hjälper till samtidigt som de respekterar fri vilja och evolutionsprocessen som vi går igenom utan att inkräkta mer än nödvändigt. Det är möjligt, även för dig som individ, att kommunicera med dem om du genuint verkligen vill detta. Anledningen att de gav sig iväg när personen blev rädd och började blinka med sin ficklampa är inte för att de är rädda för ficklampor, såklart, utan för att de kan kommunicera telepatiskt och förstod att personen var rädd. De bestämde sig förmodligen för att det var bättre att lämna personen i fred likt hur vi lämnar vissa djur i fred istället för att försöka föra konversation.

Bortsett från mina många personliga erfarenheter — som många ändå inte hade trott på för att de behöver se saker med sina egna ögon — så har ju hur många officiella personer som helst från flertalet olika regeringar och projekt gått ut och erkänt detta. Vissa personer har riskerat både sina jobb och sin sociala status bara för att få ut denna information utan att tjäna något som helst på det ur ett materiellt perspektiv. Det finns utöver detta flertalet offentliggjorda dokument samt även läckta dokument och konversationer som wikileaks släppt ut i vilka astronauter, bland annat, har diskuterat "utomjordingar" och vad de gör här med andra officiella regeringsmän.
Citera
2022-08-04, 04:09
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Min tanke är då, att eftersom detta skedde för så länge sedan, på en väldigt liten ort där information om aliens knappast ens förekom på den tiden, och att serietidningar och tv inte fanns i någon större utsträckning, borde det inte kunna vara påhittat eller ihopljuget. Eftersom det hölls hemligt så länge, och eftersom man på den tiden skulle uppfattas som en galning om man slängde ur sig en sådan historia, så fanns det ingen anledning att ljuga om en sådan sak, man skulle bara förlöjliga sig själv.

En intressant och tankeväckande historia, även om bakgrunden säkert kan dryftas ... Läs vidare på länkarna här nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
-50'talet var UFO observationernas guldålder. Även i sverige.
Flygande tefat var den tidens benämning.
Citat:
Ursprungligen postat av albin77
Claes Svan tror jag han heter som skrivit lite böcker om dessa rapporter runt 50-60 tal
Citat:
Ursprungligen postat av 321j

I en glänta i utkanten av Ängelholm står ett monument föreställande ett flygande tefat, gjutet i betong och med spåren efter landningen i cirklar runt sig. Monumentet restes av Gösta Carlsson, även kallad Pollenkungen, för att minnas det möte han sa sig ha haft på platsen den 18 maj 1946.

Det kanske mest kända fallet från Sverige under dessa år var den närkontakt som Gideon Johansson ska ha upplevt i Mariannelund en kväll i september 1959. Historien finns omnämnd i åtskilliga UFO-böcker på olika språk, men allting tyder på att det var "psykologiska orsaker" som låg bakom. (Märkligt att Gideon inte tycks vara nämnd i en enda FB-tråd!) Hur som helst, en bra story är det.

https://paranormal.se/topic/ufo-bete...magnetism.html
Ett stort föremål, som utsände ett vitt Ijus, kom lågt ned mot marken, bara någon meter från Gideon Johansson. l ett fönster på farkosten såg Johansson två gestalter med mycket hög panna och stora ögon. De såg vänliga ut. Inget Ijud hördes. Snabbt och spårlöst försvann föremålet som ett spöke i natten.
https://www.ufo.se/index.php/svenska...iannelund-1959
https://www.ufo.se/index.php/j/892-johansson-gideon2
Johansson såg ett starkt lysande föremål som verkade landa på gatan. Inne i föremålet satt två människoliknande varelser. /---/ Fallet har senare återundersökts av Anders Liljegren och mycket tyder på att händelsen har psykologiska orsaker.
Senast redigerad av Ördög 2022-08-04 kl. 04:15.
Citera
2022-08-04, 05:42
Medlem
Tack så mycket för alla era svar och intressanta funderingar, teorier och länkar!

Huruvida personerna ljög och om historien förvrängts/förskönats med tiden förstår jag givetvis att ni funderar på, det hade jag också gjort om jag läste en sån tråd som någon annan skrivit, och antagligen hade jag inte ens läst tråden, ån mindre kommenterat. Men för mig som är släkt med en av personerna i rakt nedstigande led är det inte något jag tvekar på personligen. Vill ni avfärda allt som lögn så förstår jag alltså, men det är inte den typen av svar jag önskar i denna tråd utan hellre teorier på vad det kan ha varit om vi åtminstone antar att sällskapet talade sanning i det att de såg något oförklarligt (för dem på den tiden åtminstone).
Två av personerna på promenaden levde fortfarande när historien kom ut (många år sedan, nu är de givet inte vid liv längre), de frågades också om det, och bekräftade att allt hänt (vet att en av dem inte gärna ville prata om det dock). Huruvida de berättade något mer kan jag inte svara på då dessa inte hör till min egen släkt.
Citera
2022-08-04, 10:53
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Okej, tack för info, har inte läst på om detta innan då jag inte haft någon anledning förrän nu, så håller med, dumt att jag skrev så. Trodde det var mer en USA-grej.

Visst var det från USA som berättelserna om flygande tefat och rymdvarelser spreds, men man ska inte tro att vi här i Norden levde i något informationsvakuum. Våra generationer, som tack vare modern teknik har närmast obegränsad tillgång till information från hela världen (åtminstone om den är på engelska), kan lätt föreställa oss att folk på 1940- och 50- och 60-talen var rysligt okunniga om vad som skedde ute i världen.

Men då misstar vi oss. Även om TV ännu inte tagits bruk och den enda radiokanalens programutbud var hyperseriöst och folkuppfostrande, så fanns det en synnerligen mångsidig tidningspress. Också i små städer utkom ofta flera dagstidningar, och det gavs ut mängder med veckotidningar och tidskrifter med olika inriktning. Och de lockade gärna läsare med skildringar av underliga fenomen ute i världen, och gjorde dem till allmänna samtalsämnen hos oss.

Begreppet flygande tefat började som känt spridas i juni 1947, då flygaren Kenneth Arnold berättade om de underliga föremål han sett flyga över Mount Rainier.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kennet...d_UFO_sighting

Amerikanska tidningar skrev om vad Arnold sett, och genast började människor i hela USA se flygande tefat.

Och blaskorna i Norden hakade på - de skrev om flygande tefat, och vips började tefaten flyga också hos oss! Här är ett urval rubriker från svenskspråkiga tidningar i Finland från veckorna närmast efter Arnolds observation.

Flygande "tefat" oroar USA - jaktflyget berett (Nya Pressen 7.7.1947)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...2315718?page=1

"Flygande tefat" senaste spökfenomen i Amerika
(Österbottningen 9.7.1947)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...2318550?page=3

Också Norge har "flygande tefat" (Nya Pressen 11.7.1947)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...2315724?page=1

Himlafenomenen nu i Stockholm (Nya Pressen 12.7.1947)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...2315652?page=2

Flygande tefat nära Helsingfors (Hufvudstadsbladet 22.7.1947)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...2282840?page=3

I fjol spökraketer, i år flygande tefat (Nyland 22.7.1947)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...2292370?page=1

Tassiga tefat (Västra Nyland 29.7.1947)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...2304079?page=2

Flygande tefat över Österrike (Hufvudstadsbladet 25.8.1947)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...2282839?page=1

Flygande tefat sett över Skåne (Hufvudstadsbladet 7.9.1947)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...2282425?page=5

Är namnet George Adamski bekant? Han var en polsk-amerikansk man som påstod sig ha träffat rymdvarelser och gjort åkturer i deras hypermoderna farkoster.

https://en.wikipedia.org/wiki/George_Adamski
https://www.ufo.se/index.php/a/781-a...orge-1891-1965

Adamski blev världsberömd, hans böcker Flygande tefat har landat och Ombord på rymdskepp kom ut på svenska, och det skrevs om honom i svensk press. Sök i KB:s tidningsarkiv så får du se. Själv minns jag att jag läst ingående artiklar om Adamski och hans rymdkumpaner i min salig farsas Teknikens Värld-tidningar från 1950-talet. I dag vet vi att den gode George hittade på alltsammans.

Så att oavsett vad dina släktingar såg, så skrev tidningarna under den här tiden mycket om flygande tefat och om rymdvarelser. Jag är ganska säker på att dina anförvanter kände till såna skriverier, även om de inte var några entusiaster.

Jag kan citera vad den lärde Bengt af Klintberg skriver i sin bok Råttan i pizzan, som en kommentar till alla iakttagelser av och berättelser om UFOs:
I det gamla bondesamhället fanns det också tusentals människor som var beredda att svära på att de verklighen hade mött de varelser som man berättade om i den tidens muntliga tradition: tomtar, troll, näckar, skogsrån. /---/ Kristna mystiker har under århundraden haft visionsupplevelser av Jesus, Maria och änglarna. Kanske är det så att det i alla tider har funnits ett litet fåtal människor som har varit särskilt disponerade för andliga upplevelser. Upplevelsens form och innehåll har alltid berott på vad deras egen tids föreställningsvärld har tillhandahållit.
Senast redigerad av Ördög 2022-08-04 kl. 11:11.
Citera
2022-08-04, 12:30
Medlem
Citat:
Hej!

Vill dela med mig av en sak, vet inte riktigt varför jag känner att jag vill skriva detta på Flashback, för vet att ingen kommer att kunna hjälpa mig lista ut om det verkligen var utomjordingar eller inte. Hur som helst vill jag skriva av mig och tänker att det kanske finns intresse för vad jag har att säga här, och kanske någon har någon teori. Skulle uppskatta om svaren jag får är seriösa, trolls undanbedes vänligen.

Tänker att jag inte går in på detaljer kring var detta hände eller vilka personer som var inblandade, då många barn- och barnbarn till huvudpersonerna lever än, och jag känner inte dem och vet inte om detta är ett känsligt ämne för dem.

Händelsen utspelar sig i slutet av 50-talet, alternativt början av 60-talet. En släkting till mig (död sedan länge) bodde på landet och hade tillsammans med några vänner varit och hälsat på hos några andra vänner. De hade självklart inte druckit någon alkohol eller tagit några droger, utan det var en helt vanlig sen kväll på vintern och de promenerade hemåt genom en liten by. Ca 30 meter ifrån dem, på en öppen gräsplätt landade ett ufo. Ingen beskrivning finns kvar av hur det såg ut tyvärr, men det kom ett monotont svagt hummande ljud från det. Det öppnades en lucka på sidan av farkosten, men då blev en av personerna i sällskapet så rädd så att han började blinka med en ficklampa mot ufot, som då genast stängde luckan, svävade uppåt och sedan drog iväg i en blixtsnabb hastighet över himlen. Släktingen och vännerna hade då kommit överrens om att de inte skulle berätta detta för någon, eftersom de då antagligen bara skulle bli kallade galna. Min släkting berättade dock detta ändå, många år senare för en person (inte en släkting) som han litade på, och därav fick vi reda på det. Han berättade alltså aldrig ens för någon av sina egna släktingar.

Själva ljusstrålen på himlen sågs av flera andra i byn, och enligt uppgifter var det ett extremt starkt sken, ett streck som på en millisekund drog över himlen. En person som såg bara ljusstrålen på himlen (vad vi vet) blev psykotisk (eller "galen" som man sa då) efter händelsen.

Min spontana tanke är att jag aldrig sett en ficklampa från slutet av 50-talet som lyser starkare än ett värmeljus.

Min andra tanke är att det måste ha varit en fantastisk tid att vara mytoman innan Internet.
Citera
2022-08-04, 15:12
Medlem
Trettonmolns avatar
E-post från Edgar D. Mitchell, ScD, Apollo 14 astronaut till John Podesta:

https://wikileaks.org/podesta-emails/emailid/1802

https://wikileaks.org/podesta-emails/emailid/1766

David Fravor, "navy pilot of 18 years and a primary witness in one of the most credible UFO sightings in history":

David Fravor: UFOs, Aliens, Fighter Jets, and Aerospace Engineering | Lex Fridman Podcast #122

Military Encounters with UFOs Are More Common Than You Know

Joe Rogan Experience #1361 - Cmdr. David Fravor & Jeremy Corbell

Lake Baikal:

"Under the waters of Lake Baikal in 1982, 7 Russian divers are exploring the world deepest freshwater lake on a research mission, but 50 metres underwater, strange humanoid creatures appear and in an attempt to capture one of them, all the divers are pushed up to the top by an unknown force. Who were these creatures and what can we learn from this encounter?"

Did The Soviet Union Discover Aliens In The Deepest Lake In The World? | UFOs: The Lost Evidence

Bob Lazar:

"Bob Lazar is a physicist who worked at Los Alamos National Laboratory in New Mexico, and also on reverse engineering extraterrestrial technology at a site called S-4 near the Area 51 Groom Lake operating location."

Bob Lazar Details His UFO Experiences | Joe Rogan

Joe Rogan Experience #1315 - Bob Lazar & Jeremy Corbell

Bill Whitaker:

"Bill Whitaker reports on the regular sightings of unidentified aerial phenomena, or UAP, that have spurred a report due to Congress next month."

60 Minutes: Navy pilots describe encounters with UFOs
Citera
2022-08-05, 22:04
Moderator
Paranormala fenomen, ockultism och ufologi --> Ufologi
/Moderator
Citera
2022-11-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Min spontana tanke är att jag aldrig sett en ficklampa från slutet av 50-talet som lyser starkare än ett värmeljus.

Min andra tanke är att det måste ha varit en fantastisk tid att vara mytoman innan Internet.

Dom flesta UFO historier är nog helt enkelt bara väderfenomen, norrsken eller ljuspelare som bildas i kallt väder. Det finns så många UFO historier från Norra Sverige, troligen på grund av detta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in