Citat:
Ursprungligen postat av
SWAG99
Jag har högt blodtryck ouch medicinerar med 100 mg Losartan samt 50 mg Metroprolol dagligen. Trots detta liggger mig blodtryck på 140/90 jämfört med vad jag anser ideala 120/70.
Fattar att jag såklart ska ta upp detta med min läkare, men vill ändå höra vad andra har för erfarenhet. Tycker doserna är rätt höga redan. -Brukar man höja ytterligare, lägga till fler preparat exempelvis vätskedrivande eller nöjer man sig med 140/90? Är drygt 50, BMI 25 och för övrigt frisk och tränar 5-7 gånger i veckan. Mitt höga blodtryck är ärftligt betingat.
Metoprolol är ett tredjehandspreparat. Betablockerare har inte samma dokumenterade effekt på ökad överlevnad som t.ex. losartan, amlodipin eller salures, för att bara nämna några. Det låter som att du lider av amlodipinbrist. Din doktor bör komma på det själv vid nästa årskontroll. Amlodipin är tacksamt för såväl läkare som patient eftersom det har goda evidens och ringa biverkningar. Som redan nämnt finns det en annan klass blodtryckssänkande till, tiaziddiuretika. En sorts vätskedrivande. Nackdelen med dem är att det har diskuterats att de kan ge ökad risk för hudtumörer på sikt. Det är osäkra samband, men det kan vara en god ide att inte ta de först i alla fall.
Men för att återknyta till din TS, det är vanligt att man behöver många olika sorters blodtryckssänkande.