2022-08-03, 12:27
Medlem
Jag har högt blodtryck ouch medicinerar med 100 mg Losartan samt 50 mg Metroprolol dagligen. Trots detta liggger mig blodtryck på 140/90 jämfört med vad jag anser ideala 120/70.

Fattar att jag såklart ska ta upp detta med min läkare, men vill ändå höra vad andra har för erfarenhet. Tycker doserna är rätt höga redan. -Brukar man höja ytterligare, lägga till fler preparat exempelvis vätskedrivande eller nöjer man sig med 140/90? Är drygt 50, BMI 25 och för övrigt frisk och tränar 5-7 gånger i veckan. Mitt höga blodtryck är ärftligt betingat.
Citera
2022-08-03, 12:34
Medlem
Metoprolol har väl en hel del med hjärtklappning att göra?
Ingen expert, jobbar som usk i hemsjukvård.

De absolut vanligaste lkm för blodtrycket är Enalapril och Amlodipin hos "mina" patienter.

Har din läkare ändrat fram och tillbaka?

De flesta läkare har sina "favorit"-lkm, så prata med en annan läkare är mitt råd.

Samtidigt, 120/70 kan du glömma i din ålder.

Vi är ungefär jämngamla, jag har ett BT vilande på 135/80. Utan lkm. Det duger.

Jag dricker heller öl än tränar.
Citera
2022-08-03, 12:37
Medlem
Jag tycker du ska testa Vitamin K2. Det gör under för människor med högt blodtryck. Min mor har högt blodtryck, och hon äter också medicin för det. Efter att hon började med Vitamin K2 så har blodtrycket gått ner till nivåer hon aldrig sett tidigare. Det är tom så bra just nu att hon knappt behöver övriga mediciner.
Citera
2022-08-03, 12:42
Medlem
Prova dagligt intag av rödbetsjuice.
Citera
2022-08-03, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Jag har högt blodtryck ouch medicinerar med 100 mg Losartan samt 50 mg Metroprolol dagligen. Trots detta liggger mig blodtryck på 140/90 jämfört med vad jag anser ideala 120/70.

Fattar att jag såklart ska ta upp detta med min läkare, men vill ändå höra vad andra har för erfarenhet. Tycker doserna är rätt höga redan. -Brukar man höja ytterligare, lägga till fler preparat exempelvis vätskedrivande eller nöjer man sig med 140/90? Är drygt 50, BMI 25 och för övrigt frisk och tränar 5-7 gånger i veckan. Mitt höga blodtryck är ärftligt betingat.

Välkommen i gänget. Började medicinera med samma som dig när jag var 28 år hade 230/98 när jag var på vårdcentralen. Normal vikt och tränade regelbundet. Hade ett jävla tryck i ögonen då. Härligt liv . 140/90 i din ålder är ändå okej. Andra saker är lika viktiga. Kolla ditt blodsocker och blodfetter. Många stirrar sig blind på bara blodtrycket.

Citat:
Ursprungligen postat av port55
Prova dagligt intag av rödbetsjuice.
Har provat I 4 månader. Funkar inte
Citera
2022-08-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja

De absolut vanligaste lkm för blodtrycket är Enalapril och Amlodipin hos "mina" patienter.

De flesta läkare har sina "favorit"-lkm, så prata med en annan läkare är mitt råd.

Jag slutade träna helt för 30 år sedan. Men kroppen hållet måtten i alla fall. Och mitt tryck som 72 åring är 110/60. Så visst kan man ha lågt tryck om man har den predestination. Men vissa har högt tryck per default. Förr sas det att man skulle ha 100 + sin ålder i övertryck.
Citera
2022-08-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja

Har vart hos tre läkare, alla över 60. Kan ha något med valet av medicin att göra. Har inte haft några problem med hjärtsvikt, vet inte riktigt varför jag får Metroprolol (betablockerare), men gillar effekten då de sänker pulsen och gör så att hjärtat ”bankar” mindre.
Citera
2022-08-03, 23:00
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Har vart hos tre läkare, alla över 60. Kan ha något med valet av medicin att göra. Har inte haft några problem med hjärtsvikt, vet inte riktigt varför jag får Metroprolol (betablockerare), men gillar effekten då de sänker pulsen och gör så att hjärtat ”bankar” mindre.
Betablockare kan ges som förstahandspreparat mot hypertoni vid samtidig ischemisk hjärtsjukdom och/eller takyaritmier.

Annars är förstahandspreparaten någon/blandning av ACE-hämmmare (tex enalapril), Angiotensinreceptorblockerare (tex losartan), kalciumkanalhämmare (tex amlodipin) eller tiaziddiuretika (tex Salures).

Internetmedicin har en bra sida om hypertoni och behandling: https://www.internetmedicin.se/behan...ar-essentiell/
Citera
2022-08-03, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Betablockare kan ges som förstahandspreparat mot hypertoni vid samtidig ischemisk hjärtsjukdom och/eller takyaritmier.

Annars är förstahandspreparaten någon/blandning av ACE-hämmmare (tex enalapril), Angiotensinreceptorblockerare (tex losartan), kalciumkanalhämmare (tex amlodipin) eller tiaziddiuretika (tex Salures).

Internetmedicin har en bra sida om hypertoni och behandling: https://www.internetmedicin.se/behan...ar-essentiell/

Tack, låter som jag har en helt normal medicinering.
Citera
2022-08-04, 02:45
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Metoprolol är ett tredjehandspreparat. Betablockerare har inte samma dokumenterade effekt på ökad överlevnad som t.ex. losartan, amlodipin eller salures, för att bara nämna några. Det låter som att du lider av amlodipinbrist. Din doktor bör komma på det själv vid nästa årskontroll. Amlodipin är tacksamt för såväl läkare som patient eftersom det har goda evidens och ringa biverkningar. Som redan nämnt finns det en annan klass blodtryckssänkande till, tiaziddiuretika. En sorts vätskedrivande. Nackdelen med dem är att det har diskuterats att de kan ge ökad risk för hudtumörer på sikt. Det är osäkra samband, men det kan vara en god ide att inte ta de först i alla fall.

Men för att återknyta till din TS, det är vanligt att man behöver många olika sorters blodtryckssänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in