2022-08-03, 12:27
Medlem
Jag har högt blodtryck ouch medicinerar med 100 mg Losartan samt 50 mg Metroprolol dagligen. Trots detta liggger mig blodtryck på 140/90 jämfört med vad jag anser ideala 120/70.

Fattar att jag såklart ska ta upp detta med min läkare, men vill ändå höra vad andra har för erfarenhet. Tycker doserna är rätt höga redan. -Brukar man höja ytterligare, lägga till fler preparat exempelvis vätskedrivande eller nöjer man sig med 140/90? Är drygt 50, BMI 25 och för övrigt frisk och tränar 5-7 gånger i veckan. Mitt höga blodtryck är ärftligt betingat.
Citera
2022-08-03, 12:34
Medlem
Metoprolol har väl en hel del med hjärtklappning att göra?
Ingen expert, jobbar som usk i hemsjukvård.

De absolut vanligaste lkm för blodtrycket är Enalapril och Amlodipin hos "mina" patienter.

Har din läkare ändrat fram och tillbaka?

De flesta läkare har sina "favorit"-lkm, så prata med en annan läkare är mitt råd.

Samtidigt, 120/70 kan du glömma i din ålder.

Vi är ungefär jämngamla, jag har ett BT vilande på 135/80. Utan lkm. Det duger.

Jag dricker heller öl än tränar.
Citera
2022-08-03, 12:37
Medlem
Jag tycker du ska testa Vitamin K2. Det gör under för människor med högt blodtryck. Min mor har högt blodtryck, och hon äter också medicin för det. Efter att hon började med Vitamin K2 så har blodtrycket gått ner till nivåer hon aldrig sett tidigare. Det är tom så bra just nu att hon knappt behöver övriga mediciner.
Citera
2022-08-03, 12:42
Medlem
Prova dagligt intag av rödbetsjuice.
Citera
2022-08-03, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Jag har högt blodtryck ouch medicinerar med 100 mg Losartan samt 50 mg Metroprolol dagligen. Trots detta liggger mig blodtryck på 140/90 jämfört med vad jag anser ideala 120/70.