2022-08-02, 18:19
Medlem
Det är förjävligt.
Sen får dessa unga män förtroendeuppdraget att torka gamla dementa tanter på fittan efter dom pissat.
Helt ovetandes om ifall dom blivit utsatta för övergrepp.
Citera
2022-08-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Hemtjänstens undersköterskor ger läkemedel med delegation inkl insulin. Hemtjänsten tankar sina egna bilar, ingen bil får lämnas utan minst halv tank.

Nja, nu fungerar det inte riktigt så.
I stora delar av landet (Stockholms län tex, sköter hemsjukvården ALL medicingivning).
Det finns inga usk i hemtjänsten.

För övrigt har jag svårt att tro att HT (hemtjänsten) ska tanka brukarnas bilar (som var frågan)?
Citera
2022-08-02, 18:23
Medlem
Arbetade (tyvärr) en sväng i hemtjänsten förut.

Jag var enda svensken av de som ej var heltidsanställda.

De flesta pass bestod bara av vikarier, för att undersköterskor har en tendens att sjukanmäla sig vareviga dag.

Upplevde dagarna då bara vikarierna arbetade som extremt mycket enklare, effektivare och samridigt produktivare.
Mindre gnäll, godare stämning och bättre lagkänsla.

Däremot var 80% av vikarierna (av min upplevelse, då) bara där för att få jobbet klart för att tugga lön.
Inte att de var dåliga i utförandet av hygienskötsel m.m utan snarare att de skippade kommunikationen vilket ör halva jobbet.

20% av de utländska var också de bästa arbetarna helt klart, sett ur sympati, ta sig tid med brukarna och göra extra saker utan gnäll för att göra vårdtagaren glad.
Man märker snabbt vilka vårdtagarna har som favoriter och det var alltid ngn från dessa 20%, mer eller mindre aldrig någon av de svenska underskötersketanterna.

Missförstå mig rätt. Det är fel att folk med kass svenska ska jobba med gamla svenskar.

Däremot tror jag det är svårt att avgöra sett utifrån. Det kan variera förstås och jag kan ha haft tur, men enligt min erfarenhet är just de utländska de som gör jobbet bäst.

Problemet är inte heller blattarna när det kommer till detta. Det är att svenskar är så jävla rädda att ta i och slita för pengar.
Det skriks efter svenska ungdomar under somrarna inom hemtjänsten, men inga söker.
För fina för att ha skit under naglarna trots att de inte fått ett lunekuvert förut.
Citera
2022-08-02, 18:23
Medlem
Stakeholders avatar
Det mest ekonomiska är alla som inte betalar skatt helt enkelt dör. Om man är dement så lägger man inte en onödig krona på dem.

Ja, så låter det inte officiellt men fråga folk inom sjukvården så är det detta som gäller. Att då dessutom anställa folk till låga löner är bara en logisk konsekvens.
Citera
2022-08-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithsonian
Har egna erfarenheter av hur somalier och araber (framförallt män) anställs i hemtjänsten trots att de inte kan svenska. En del av dom kan inte ens utföra enkla arbetsuppgifter som att tanka en bil eller öppna ett medicinskåp. Det värsta måste dock vara att de stackars gamla inte kan prata med hemtjänsten för att personalen alltmer består av araber och afrikaner som inte kan svenska. De gamla har nästan alltid nedsatt hörsel och kan ha svårt att höra ens vad en infödd svensk säger. Hur kan kommunerna göra så? Jag tycker att det är inhumant. Och vilken nytta gör dessa araber/somalier i äldreomsorgen? De gamla förtjänar bättre än så här. Vad tycker ni?

Vadå dom har väl röstat för det själva?
Bara ta konsekvenserna…
Citera
2022-08-02, 18:27
Medlem
Citat:
Jag har själv jobbat i hemtjänsten. Lönerna är dock så låga att det inte är ett alternativ i längden, därför slutade jag.

Lönerna suger, men ingen vill höja.

Svenska 17-åringar föredrar ett ledigt sommarlov istället för att hungra efter bra arbetstimmar och en schysst lön (för en ungdom).

När jag arbetade var jag den enda svenska ansökningen för sommarvikarier de hade haft på flera somrar.
De som schemalägger var öppna rassar mot mig som svensk och bönade och bad för att få fler svenskar dit över somrarna.

Det är bra att unga invandrare väljer att knega hemtjänst istället för att göra dumheter.
Det är riktigt dåligt att unga svendkar väljer att glassa på föräldrarnas pengar istället för att bli vuxna män.
Citera
2022-08-02, 18:40
Medlem
hah99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jo, avlägsna ungefär 2 miljoner människor från Mellanöstern och Afrika. Då kommer inte samhällsservice behövas för kanske 2,5 miljoner invånare, eftersom de kräver mycket mer samhällsservice än svenskar. Då blir det både massa personell och pengar över.

Då kan lönerna höjas och fler svenskar vill jobba med dessa yrken. Fyll sedan på med nordisk och europeisk arbetskraft på de platser det saknas.

Det fungerade utmärkt i Sverige innan massinvandringen från tredje världen och även idag i länder utan massinvandring.

Det är egentligen ganska enkelt.

Vad har du att säga om det? Har du några kommentarer?

Om hälften av invandrare som jobbar och betalar skatt åker tillbaka till sina hemländer hur ska staten tjäna pengar på dem plus vem kommer jobbar istället??

Tror du att staten är rätt så duma att låta 2 miljoner invandrare bo i Sverige utan att använda dem på vissa jobb som behövs verkligen många anställda. Sen stora förtag kommer inte vara nöjda över det när många invandare jobbar och hjälper till att producerar mer varor och transporterar till andra länder sen helt plötsligt åker dem tillbaka. Det kommer blir stora förluster för stora företag plus landets ekonomi.

Har jag inte rätt?
Citera
2022-08-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Vadå dom har väl röstat för det själva?
Bara ta konsekvenserna…

Tänk att vissa tror att en röst bara handlar om en fråga.
Är du 10 år?
Citera
2022-08-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Tänk att vissa tror att en röst bara handlar om en fråga.
Är du 10 år?

Men det är en direkt konsekvens, du är nog 10 år om du inte förstår det.
Ska man tycka synd om dom trots det menar du?
Somalier som inte kan svenska men jobbar försöker iallafall något sånär.
Citera
2022-08-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ja jag uppfattar det som att man anställer dessa män av helt andra orsaker än att ge de äldre bra vård och omsorg.

Det tror jag också.
Citera
2022-08-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Men det är en direkt konsekvens, du är nog 10 år om du inte förstår det.
Ska man tycka synd om dom trots det menar du?
Somalier som inte kan svenska men jobbar försöker iallafall något sånär.

Och exakt vad svarar du på?
Citera
2022-08-02, 18:49
Avstängd
HBOLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Instegsjobb.

Även om regeringen med Socialdemokraterna har goda intentioner går det iallafall åt helvete, krav att lära sig svenska var för några år sedan rasistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in