2022-08-06, 10:06
Medlem
Vaclav-Korunkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Om du tycker gamlingarna ”förtjänar bättre” så är det bara att du själv tar jobb inom hemtjänsten. Det är verkligen mycket snack och lite verkstad när det gäller att förbättra för gamlingar.

Sant. I själva verket är fenomenet bara ytterligare ett exempel på hur vi ser på våra äldre. Jag är snart femtio och så länge jag kan minnas har det publicerats artiklar om hur illa vi tar hand om våra gamla. Utan att något i grunden förändras. Det kan inte betyda någonting annat än att vi egentligen inte bryr oss. Det finns kulturer i vilka äldre behandlas med respekt och kärlek. Den tiden är för länge sedan passerad i Sverige. Man kan fråga sig vad det beror på. Själv är jag av den meningen att Socialdemokratins folkhemsbygge parat med sekulariseringen av Sverige är boven i dramat.

Men det finns nån slags gudomlig rättvisa i detta.
Alla vi som tyst sett på hamnar till slut i den svenska äldreomsorgen om vi får leva tillräckligt länge. Då kommer vi att ha gott om tid att reflektera över vad vi ställt till med, när vi prioriterat ”klimatet” och ”HBTQ-rättigheter” i den politiska diskussionen, istället för mormor och farmor.
Senast redigerad av Vaclav-Korunka 2022-08-06 kl. 10:09.
Citera
2022-08-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaclav-Korunka
Sant. I själva verket är fenomenet bara ytterligare ett exempel på hur vi ser på våra äldre. Jag är snart femtio och så länge jag kan minnas har det publicerats artiklar om hur illa vi tar hand om våra gamla. Utan att något i grunden förändras. Det kan inte betyda någonting annat än att vi egentligen inte bryr oss. Det finns kulturer i vilka äldre behandlas med respekt och kärlek. Den tiden är för länge sedan passerad i Sverige. Man kan fråga sig vad det beror på. Själv är jag av den meningen att Socialdemokratins folkhemsbygge parat med sekulariseringen av Sverige är boven i dramat.

Men det finns nån slags gudomlig rättvisa i detta.
Alla vi som tyst sett på hamnar till slut i den svenska äldreomsorgen om vi får leva tillräckligt länge.

Tja de röstade ju faktiskt för den här utvecklingen så på ett sätt har de ju fått det de ville ha.
Citera
2022-08-06, 10:10
Medlem
Vaclav-Korunkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Tja de röstade ju faktiskt för den här utvecklingen så på ett sätt har de ju fått det de ville ha.

Det är också en poäng, åtminstone när det gäller 40-talisterna och framåt. De har mycket på sitt samvete. Men en betydande del av befolkning har å andra sidan aldrig röstat på S. De har inte fått vad de förtjänar.
Senast redigerad av Vaclav-Korunka 2022-08-06 kl. 10:14.
Citera
2022-08-06, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Varför kan ni inte klara av och ta hand om era egna gamla? Varför ska folk från länder långt borta ta hand om dem? Jag är dansk, och kommer aldrig bli bra på svenska, så är det. Men jag kan städa bra, jag vet, för jag har fått mycket beröm för mitt arbete. Ska det snackas, då får familj komma, eller någon besöksvän från en organisation.

Men du kan även antaligen för dej förstådd. Jag har inte problem att prata Svenska när jag är i köpenhamn. Även om Norska är lättare förstår än Danska..
Citera
2022-08-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaclav-Korunka
Men en betydande del av befolkning har å andra sidan aldrig röstat på S. De har inte fått vad de förtjänar.

Vilka andra partier har de röstat på som varit emot den rådande utvecklingen menar du?
Citera
2022-08-06, 10:58
Medlem
Vaclav-Korunkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vilka andra partier har de röstat på som varit emot den rådande utvecklingen menar du?

Kristdemokraterna är alltjämt det enda parti som driver frågan. Men de
har konstant blivit motarbetade för att de är fientliga mot den moderna samhällsutvecklingen. Att barn skulle må bra av att vara hemma med sina mödrar istället för att samlas som får i institutioner osv.

Jag läste ditt inlägg och googlade lite. Här är en sorglig länk. Notera hur många som tycker att detta är en viktig fråga. Nej, vi är nog att betrakta som körda på detta område. Det är en ynnest att få dö mitt i steget.

https://moderaterna.se/var-politik/aldreomsorg/
Citera
2022-08-06, 11:04
Medlem
[quote=GalenIPersilja|81109856]Först av allt - din skrivna svenska är... bristfällig. Är du månne Somalier eller Arab?
För det andra: Hemtjänsten tankar inte bilar - kan du köra bil själv har du inte fått (och kommer aldrig bli beviljad hemtjänst).
Dessutom, hemtjänsten ger inte läkemedel - det är hemsjukvården som sköter det.[/QUOTE

Vad snackar du om
Hemtjänsten och hemsjukvården är ju för fan samma sak
Man får delegering för att kunna dela ut medicin till dom äldre]
Citera
2022-08-06, 11:37
Medlem
Ställ krav , utbildning , språk , dom gamla skall inte behöva uppleva detta på ålderns höst , vansinnet i vårt land tar aldrig slut .
Citera
2022-08-06, 11:44
Medlem
[quote=Guldigflamingo|81152151]
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Först av allt - din skrivna svenska är... bristfällig. Är du månne Somalier eller Arab?
För det andra: Hemtjänsten tankar inte bilar - kan du köra bil själv har du inte fått (och kommer aldrig bli beviljad hemtjänst).
Dessutom, hemtjänsten ger inte läkemedel - det är hemsjukvården som sköter det.[/QUOTE

Vad snackar du om
Hemtjänsten och hemsjukvården är ju för fan samma sak
Man får delegering för att kunna dela ut medicin till dom äldre]

Bara undersköterskor i hemtjänsten får delegering i lkm-administration.

Ofta vill inte hemtjänsten (kommunen) ge lkm då hemsjukvården (landstinget, numera regionen) suger åt sig ersättningen på 220kr.
Men vad vet väl jag, jag jobbar ju bara i branschen sedan 15 år...

Tanken är att hemsjukvård och hemtjänst ska vara samma utförare. Det funkar ute i byggden, på en del ställen.
I Stockholm finns det för få usk för att genomföra reformen.
Citera
2022-08-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Då är det undersköterskor i hemsjukvården, finns inte sjuksköterskor i hela universum för att sköta medicinutdelning i folks hem. Glöm det.

Hemsjukvården består till största delen av undersköterskor.
Sjuksköterskorna i hsv sitter mest med administrativa uppgifter.
Så jag kan bara inte glömma.
Citera
2022-08-06, 12:24
Medlem
Det är en ond spiral. Lönerna dumpas av alla nyankomna med låg utbildning. Hade vi inte detta konstanta tillflöde av lågkvalificerad arbetskraft skulle lönerna gå upp för att anpassa sig efter marknaden. Då hade mer motiverade personer sökt sig till hemtjänsten.
Citera
2022-08-06, 13:18
Medlem
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Men du kan även antaligen för dej förstådd. Jag har inte problem att prata Svenska när jag är i köpenhamn. Även om Norska är lättare förstår än Danska..

Nu har jag sökt på Arbetsförmedlingens hemsida på hemtjänsten, första jobb som popper upp;

Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
Undersköterska, hemtjänst och äldreboende -
2-4 års erfarenhet
Utbildning
Krav
Eftergymnasial utbildning kortare än två år inom Hälso- och sjukvård
Kompetenser
Krav
Hemtjänst
Social dokumentation
Språk
Krav
Svenska
Körkort
Krav
B

Alltså, språkkrav är svenska, oftast båda i tal och skrift, flytande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in