2022-08-01, 23:32
Medlem
Kittennes avatar
Hej flashback

Jag kommer att bli 30 år gammal om ett par år och är fortfarande erhört mörkrädd. När jag sover ensam (vilket är oftast) så kollar jag mig flera gånger över axeln och mot dörren och har väldigt svårt att somna. Jag har försökt under lång tid med nattlampa men har svårt att somna för ljuset. Detta är verkligen VARJE natt.

Är det bara KBT som gäller? Någon som har någon erfarenhet om vad man kan göra?
Citera
2022-08-01, 23:41
Medlem
LeCastles avatar
Vad är det du kollar efter?
Citera
2022-08-01, 23:44
Medlem
Mr.Berits avatar
Grundproblemet ligger nog i att du är rädd för att dö. Är du inte rädd för att dö, eller tvärtom snarare välkomnar döden så släpper oron för att någon ska attackera dig i mörkret.

Så blev jag av med min mörkerrädsla i alla fall.
Citera
2022-08-01, 23:47
Medlem
a-mortals avatar
Inte är det jag i mörkret iaf.
Citera
2022-08-01, 23:51
Medlem
Om spöken finns så finns änglar och goda andar också. Tänk på dom istället.
Sov gott
Citera
2022-08-02, 00:45
Medlem
-Andreas-s avatar
Mörker är blott frånvaro av ljus.
Ingenting eller någon, har tillkommit, för att solens strålar för tillfället befinner sig i en annan tidszon på jordklotet. Försök tänka så. Optik. Vetenskap.
Citera
2022-08-02, 01:42
Medlem
Ankan-mannens avatar
Min rädsla var från traumatiskt i 3 årsåldern. När jag kom underfund med det har den helt försvunnit.
Citera
2022-08-02, 02:25
Medlem
C189s avatar
Möt dina rädslor. Ha någon lampa tänd i ett annat rum så att du fortfarande får lite ljus utanför sovrummet. När du känner dig bekväm med det så byter du till en lampa som gör att ljuset blir ännu längre bort, för att tillslut prova att ha helt släckt.

Mörkret är bra för man syns inte då. Skulle spöket Laban eller knyckar Jocke komma så ser man dig inte
Citera
2022-08-02, 02:30
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Möt dina rädslor. Ha någon lampa tänd i ett annat rum så att du fortfarande får lite ljus utanför sovrummet. När du känner dig bekväm med det så byter du till en lampa som gör att ljuset blir ännu längre bort, för att tillslut prova att ha helt släckt.

Mörkret är bra för man syns inte då. Skulle spöket Laban eller knyckar Jocke komma så ser man dig inte

Jag brukade ha det så. Det ljuset stör mycket mindre. Fast jag kan sova med lampan tänd med,gör det i perioder. Jag är dock inte mörkrädd. Bara rädd för att mindre synintryck ska göra så att min hjärna kan tänka mer. Den borde hålla käften.

Jag vet inte vad mörkrädsla är. Jag vet att det låter dumt, men kan någon förklara?
Citera
2022-08-02, 02:53
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag brukade ha det så. Det ljuset stör mycket mindre. Fast jag kan sova med lampan tänd med,gör det i perioder. Jag är dock inte mörkrädd. Bara rädd för att mindre synintryck ska göra så att min hjärna kan tänka mer. Den borde hålla käften.

Jag vet inte vad mörkrädsla är. Jag vet att det låter dumt, men kan någon förklara?

Vad är det som din hjärna tänker då? Ge exempel.

Mörkrädsla är olika. Det kan vara att man är rädd för att inte kunna se sin omgivning tydligt och att man då har känslan av minskad kontroll. Det kan vara att man är rädd för att det ska vara något eller någon som finns där i mörkret osv osv.
Citera
2022-08-02, 03:01
Medlem
yz44s avatar
Tycker du ska testa KBT och se om det kan hjälpa dig på vägen.
Svårt annars att ge något råd förutom då att ha en liten nattlampa tänd.
Citera
2022-08-02, 03:03
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Vad är det som din hjärna tänker då? Ge exempel.

Mörkrädsla är olika. Det kan vara att man är rädd för att inte kunna se sin omgivning tydligt och att man då har känslan av minskad kontroll. Det kan vara att man är rädd för att det ska vara något eller någon som finns där i mörkret osv osv.

Hur det blir när mina föräldrar dör, vad jag ska göra med resten av mitt liv, om hyresvärden skulle kasta ut mig för att jag har stökigt, varför läkaren inte gett mig nytt recept än, hur det snart är jul och jag hatar det, varför jag glömt nästan allt hur man spelar gitarr och surt att börja om från början, hur jobbigt det kommer bli att städa skafferiet, hur jag för länge sedan glömde bort mina råttor så de svalt ihjäl, att jag behöver nya skor och självklart min egen död.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in