2022-08-01, 21:12
Medlem
el-visps avatar
Jag undrar om man kan få tag på adressen från enbart streckkoderna på ett paket?

Jag har försökt skanna med mobilen men det enda jag kan tyda i resultatet är postnumret.
Citera
2022-08-01, 21:19
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el-visp
Jag undrar om man kan få tag på adressen från enbart streckkoderna på ett paket?

Jag har försökt skanna med mobilen men det enda jag kan tyda i resultatet är postnumret.

Varför ?
Citera
2022-08-01, 21:26
Medlem
el-visps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Varför ?
Jo, men vi har rätt stora problem med otillåten nedskräpning på återvinningcentralen. Och senaste last med sopor lades i denna kartong med fraktsedel.
Eftersom det är ett rätt så litet postnummer jag bor på så kan det ju vara intressant att veta vem/vilka det är.
Citera
2022-08-01, 21:30
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Jo, men vi har rätt stora problem med otillåten nedskräpning på återvinningcentralen. Och senaste last med sopor lades i denna kartong med fraktsedel.
Eftersom det är ett rätt så litet postnummer jag bor på så kan det ju vara intressant att veta vem/vilka det är.

Ok .. Testa närmsta postombud då deras scanner kanske kan lämna rätt uppgifter eller så lämnar
du skiten till polisen så får de utreda ev miljöbrott.
Citera
2022-08-01, 22:00
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:

Tveksamt. Vad får du ut av streckkoden? Alltså, vad får du för information när du skannar?
Citera
2022-08-01, 23:23
Medlem
el-visps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Tveksamt. Vad får du ut av streckkoden? Alltså, vad får du för information när du skannar?

Det var tre olika.
Den första verkar vara kolli nr:et, den andra är en rad med siffror som slutar med postnummret, och den tredje är texten "1KOrder: 71534"

Men eftersom koderna används ju av posten för att sortera paket så kan man tycka att det borde gå att få reda på adressen.
Citera
2022-08-01, 23:33
Medlem
ArgusOnes avatar
Oftast är det bara posten, fraktleverantören och den som skickat som kan se mottagaren.

Men det säger ju inget om vem som dumpat något på tippen. Kan lika gärna bara hamnat där. Känns som slöseri med tid om du nu inte har mycket av det.
Citera
2022-08-03, 18:36
Medlem
Citat:
Det var tre olika.
Den första verkar vara kolli nr:et, den andra är en rad med siffror som slutar med postnummret, och den tredje är texten "1KOrder: 71534"

Men eftersom koderna används ju av posten för att sortera paket så kan man tycka att det borde gå att få reda på adressen.

Fraktleverantören har adressen, men får säkert inte lämna ut den.

Om du polisanmäler så kanske polisen kan få ut adressen. Dock är det nog inte särskilt troligt att polisen tar tag i ärendet, eftersom det ju inte går att styrka vem som faktiskt slängt kartongen.

Har du tur så kan du få fram adressen via avsändaren om du kan luska ut den.
Citera
2022-08-04, 17:00
Medlem
cyber_zekes avatar
Finns det kolli nummer? Då hade jag sökt på alla leverantörers hemsida, om du har tur så får du kanske fram det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in