2022-08-01, 16:57
Medlem
Skrilllexs avatar
Får jag ha taggtråd på min altan?
Måste göra något åt alla inbrotts tjyvar tips mottages
Citera
2022-08-01, 17:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Måste göra något åt alla inbrotts tjyvar tips mottages

Vad är det för bostad? Villa? BR? HR?
Citera
2022-08-01, 18:01
Medlem
sebnies avatar
Citat:

Ja, men bara om ditt stängsel/räcke är tillräckligt högt för att man inte ska komma åt skadan utan att klättra, vilket kräver bygglov. Inte så bra ifall barn eller liknande skadar sig på taggtråden.

Då tips på vad man kan göra lagligt är OT för tråden så skickar jag det till dig i PM ist.
Citera
2022-08-01, 22:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Rubrik korrigerad så att frågeställningen framgår, läs reglerna TS. Tidigare rubrik ”Taggtråd?”.

/Mod
Citera
2022-08-02, 07:45
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad är det för bostad? Villa? BR? HR?
Hr
Citera
2022-08-02, 14:47
Medlem
Gjorde inte GW ett uttalande om staket vid hustomten, utförande får vara utformat så att det ska
avskräcka inkräktare på alla vis, men ej minor, och bomber etc , så taggtråd på staket är väl ok.
TS: Men på en altan vid vad? hyreshus eller brf? Fråga hyresvärden eller nåt?
Citera
2022-08-02, 17:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hr

Citat:
Ursprungligen postat av febojentan
Gjorde inte GW ett uttalande om staket vid hustomten, utförande får vara utformat så att det ska
avskräcka inkräktare på alla vis, men ej minor, och bomber etc , så taggtråd på staket är väl ok.
TS: Men på en altan vid vad? hyreshus eller brf? Fråga hyresvärden eller nåt?

HR alltså. Vad säger värden? Vad vetter altanen mot*
Citera
2022-08-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
HR alltså. Vad säger värden? Vad vetter altanen mot*

Fråga hyresvärden och vettig motivering, men tror på avslag tyvärr. Vore bättre om det var din egen tomt etc.
Citera
2022-08-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ja, men bara om ditt stängsel/räcke är tillräckligt högt för att man inte ska komma åt skadan utan att klättra, vilket kräver bygglov. Inte så bra ifall barn eller liknande skadar sig på taggtråden.

Då tips på vad man kan göra lagligt är OT för tråden så skickar jag det till dig i PM ist.
Nu är ju taggtråd inget kul, men vad är det som styr att det inte skulle vara tillåtet? Vilken lagparagraf alltså? Ditt påstående om att det måste vara högt så man inte kommer åt det, vad är det baserat på?
Citera
2022-08-02, 18:37
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ditt påstående om att det måste vara högt så man inte kommer åt det

Man får ju inte ha faror åtkomliga (vållande till kroppsskada). Nu är taggtråd lite gråzon och beror lite på var man bor ngnstans.

HR blir problematiskt.

Ska man skydda sig mot inbrottstjuvar är det mer lagligt att använda korridordeckare eller linjedetektorer som kopplas till vaktbolag.
Citera
2022-08-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Man får ju inte ha faror åtkomliga (vållande till kroppsskada). Nu är taggtråd lite gråzon och beror lite på var man bor ngnstans.

HR blir problematiskt.

Ska man skydda sig mot inbrottstjuvar är det mer lagligt att använda korridordeckare eller linjedetektorer som kopplas till vaktbolag.
Så kanske det är men taggbuskar är väl ok? Var går gränsen för taggtråd?
Men vad menar du med åtkomliga? Man kan ju göra sig illa genom att springa in i en parkerad bil….
Vilken lagparagraf stödjer du dig på? Låter mer som en moralisk synpunkt från nån tidning….

HR är nog mer problem i så fall eftersom det inte är din egendom.
Citera
2022-08-02, 22:49
Medlem
Kungsgardens avatar
Från och med 1 januari 2010 får i Sverige inte taggtråd förekomma för inhägnad av*hästar*och andra*flyktdjur. Det är det som finns i ämnet när man googlar.

Jag efterfrågar också lagparagraf. Jämför hur Boverkets byggregler och ordningslagen reglerar staket runt och övertäckning av swimmingpool.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in