2022-08-01, 14:28
Medlem
Vad har ni på forumet för erfarenhet av Ford’s 1.0 ecoboost motorer som kom 2012 i fiesta och focus?
Några kända fel och när ska kamrem bytas?

Tack på förhand
Citera
2022-08-01, 18:42
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10
Vad har ni på forumet för erfarenhet av Ford’s 1.0 ecoboost motorer som kom 2012 i fiesta och focus?
Några kända fel och när ska kamrem bytas?

Tack på förhand

Kamremmen ska bytas vid 24000 mil eller 10 år. Det som infaller först.
Är en ganska omfattande procedur att byta kamrem på dom motorerna och jag har hört om folk som har fått prisuppgift på över 25000 kr.

I övrigt har jag inte direkt någon koll på kända fel. Jag upplever dom som ganska problemfria och driftsäkra.
Citera
2022-08-02, 15:47
Medlem
Oj, ja 25000 kr är ju en väldigt saftig peng för kamremsbyte så de vill man ju verkligen undvika
Citera
2022-08-09, 15:58
Medlem
Lämnade faktiskt nyss in min 1.0 EcoBoost för kamremsbyte. Den har "bara" gått 20600 mil men tänkte att det är bättre att ta det lite tidigare utifall att. Fick fast pris om ca 13.500:- hos MECA för detta. (Ford skulle ha 21.000). Dyrt kan tyckas men eftersom remjäveln är oljesmord är det 10 ggr mer komplicerat att byta än på en "normal" bil med vanlig kamrem. På en vanlig 4 cylindrig 1.25 Duratec fordmotor hade det kostat ca 6000 kr för kamremsbytet. Då ska den dock bytas oftare än 24.000 mil.
Senast redigerad av Erikom 2022-08-09 kl. 16:01.
Citera
2022-08-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Lämnade faktiskt nyss in min 1.0 EcoBoost för kamremsbyte. Den har "bara" gått 20600 mil men tänkte att det är bättre att ta det lite tidigare utifall att. Fick fast pris om ca 13.500:- hos MECA för detta. (Ford skulle ha 21.000). Dyrt kan tyckas men eftersom remjäveln är oljesmord är det 10 ggr mer komplicerat att byta än på en "normal" bil med vanlig kamrem. På en vanlig 4 cylindrig 1.25 Duratec fordmotor hade det kostat ca 6000 kr för kamremsbytet. Då ska den dock bytas oftare än 24.000 mil.

Hur har bilen varit i sitt ägande? Några dyra reparationer eller har den bara rullat på?
Hur har din soppa förbrukning sett ut?
Citera
2022-08-16, 12:54
Medlem
Kylrören från turbon som inte går att byta utan att byta hela turbon gillar att rosta sönder så det läcker. Så vanligt att Ford till och med laggt inte kontroll av rören på alla serviceintetvaller i efterhand.

Även noga med rätt olja i motorn annars kan kamremmen vittra sönder då den ligger i oljebad.
Senast redigerad av lollish 2022-08-16 kl. 12:56.
Citera
2022-08-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10
Hur har bilen varit i sitt ägande? Några dyra reparationer eller har den bara rullat på?
Hur har din soppa förbrukning sett ut?

Jag har ägt bilen sedan mätaren stod på 3600 mil. Fanns en servicekampanj om att byta ut ett plaströr (degas hose?) från turbon till expansionskärlet för kylarvätskan vilken Ford bytte gratis då bilen inte hade gått mer än 10.000 mil vid tillfället. I övrigt har jag servat den själv med ca 2000 mils mellanrum. Alltid med rätt olja från Castrol.

-Fjädern på högra främre dämparbenet gick av i nedre delen så den bytte jag nyligen.
-Bytte skivor och belägg runt om vid kanske 18.000 mil.
-Har ett mindre läckage på AC:n sedan förra sommaren men den har efter påfyllning + spårmedel ändå hållit sig hyffsat funktionsduglig i över ett år nu.
-Start/Stopp funktionen (att den ska stänga av sig vid stillastående) fungerar ej längre. Ska dock testa göra en återställning av systemet jag sett att man kan testa men inte orkat bry mig nämnvärt.

Enligt mätaren som jag aldrig nollställer snittar jag 0.53 l/mil (mestadels pendling med farthållaren i ca 100 km/h på E4:an). 426 kr / år i skatt.

Supernöjd med bilen i sin helhet. Det är ingen bil man drar släp med men som pendlarbil har den vart perfekt.
Citera
2026-01-01, 15:52
Medlem
Har kört Fiesta med 3 cyl ecoboost 27000 mil, haft den sedan den va ny. Enda felet som föranledde drift störning var när högtrycks bensin pumpen gick sönder och levererade för lågt bränsletryck samtidigt som den började ticka rätt högt. Motorlampan tändes och bilen blev slö men gick fint att köra.
Sen har det varit hjullager fram båda sidor och så släppte ett bromsband från en bromsback i somras.
Jag bytte själv kamrem vid 24000 mil, men det är väl inget att rekommendera till gör det självare för det krävs special verktyg och så ska skruven på remskivan dras åt så in i helvete!

Sen måste jag säga att jag inte alls instämmer i kritiken mot dessa motorer och att kamremmen släpper från sig material som sätter sig i oljesilen. I min motor fanns en enda liten flaga i oljetråget. Tråget måste tas bort vid byte av olje pumpsremmen, oklart om flagan kom från kamremmen. Inget satt i oljesilen alls och motorn va helt ren inuti inte ens någon brun beläggning utan helt ren aluminium. Jag har bilder. Det finns väl bara en förklaring till att folk har problem med dessa motorer och att det hamnar kamrems bitar i oljesilen: dom använder fel motorolja. Min bil har gått på Motul Specific 948B 5w20. Den drar ingen olja heller mellan bytena.
Citera
2026-01-01, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exotron
Har kört Fiesta med 3 cyl ecoboost 27000 mil, haft den sedan den va ny. Enda felet som föranledde drift störning var när högtrycks bensin pumpen gick sönder och levererade för lågt bränsletryck samtidigt som den började ticka rätt högt. Motorlampan tändes och bilen blev slö men gick fint att köra.
Sen har det varit hjullager fram båda sidor och så släppte ett bromsband från en bromsback i somras.
Jag bytte själv kamrem vid 24000 mil, men det är väl inget att rekommendera till gör det självare för det krävs special verktyg och så ska skruven på remskivan dras åt så in i helvete!

Sen måste jag säga att jag inte alls instämmer i kritiken mot dessa motorer och att kamremmen släpper från sig material som sätter sig i oljesilen. I min motor fanns en enda liten flaga i oljetråget. Tråget måste tas bort vid byte av olje pumpsremmen, oklart om flagan kom från kamremmen. Inget satt i oljesilen alls och motorn va helt ren inuti inte ens någon brun beläggning utan helt ren aluminium. Jag har bilder. Det finns väl bara en förklaring till att folk har problem med dessa motorer och att det hamnar kamrems bitar i oljesilen: dom använder fel motorolja. Min bil har gått på Motul Specific 948B 5w20. Den drar ingen olja heller mellan bytena.
Skönt att höra att det finns någon som är nöjd. Kan däremot vara svårt att göra en sådan grundlig kontroll vid begagnatköp att man känner sig trygg vid köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in