2022-07-31, 19:29
Medlem
NiccoJs avatar
Lider tidvis av mild till måttlig ångest, har under semestern självmedicinerat med öl o sprit, en sup eller några öl. Om man nöjer sig med att ta drickat på kvällen, är riskerna större än med psykofarmaka?
Citera
2022-07-31, 19:36
Medlem
Tor7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Lider tidvis av mild till måttlig ångest, har under semestern självmedicinerat med öl o sprit, en sup eller några öl. Om man nöjer sig med att ta drickat på kvällen, är riskerna större än med psykofarmaka?

Alkohol är perfekt för detta ändamål i stunden, men tyvärr förstärker den din ångest rejält efteråt.
Citera
2022-07-31, 19:40
Medlem
Inte ens nära de skadliga effekter som psykofarmaka har. Men det är givetvis inte bra.
Du bör ordna upp din tillvaro och bara du själv vet hur. Lycka till.
Citera
2022-07-31, 19:47
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Käkar psykofarmaka men har alltid mått bäst när jag dricker alkohol. För stunden. Som skrivits redan så försämrar alkoholen mår det sen när den lämnar kroppen. Och som jag vet av egen erfarenhet så självmedicinerar man alkohol mer och mer, och till slut gör man det för mkt. Så nej, självmedicinering med alkohol är skitkasst. Det slutar bara med att man antingen super bort sitt liv, eller att man så småningom måste slutaed alkoholen för gott för att inte supa bort sitt liv. Då är det bättre att inte slå in på den vägen och ha kvar alkoholen för festligare tillfällen
Citera
2022-07-31, 20:07
Medlem
Citat:
Alkohol är riktigt effektivt. För stunden. Sen kommer ångesten ibland tillbaka starkare. Jag skulle avstå och följa läkarens rådgivning.
Att gå i naturen funkar iaf för mig. Skapar för mig ett lugn och någon slags balans. Många som lider av psykiskt ohälsa skulle ta nytta av att spendera tid i naturen. Man kan enklare stanna upp och leva i nuet. Många av oss springer inklusive mig själv och har svårt att stanna upp. Naturen hjälper mig med det
Senast redigerad av Babyspenat 2022-07-31 kl. 20:10.
Citera
2022-07-31, 20:07
Avslutad
Risken är att du måste dricka mer och oftare för att kunna känna samma ångestlindring. Det finns hälsosammare och ”bättre” sätt att lindra ångest utan alkohol ( och även medicin till en början ).

Träning tex är bra ångestlindring. Annars kanske det vore något att kontakta psykolog/kbt för att få verktyg att bearbeta och hantera din ångest.
Citera
2022-07-31, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Risken är att du måste dricka mer och oftare för att kunna känna samma ångestlindring. Det finns hälsosammare och ”bättre” sätt att lindra ångest utan alkohol ( och även medicin till en början ).

Träning tex är bra ångestlindring. Annars kanske det vore något att kontakta psykolog/kbt för att få verktyg att bearbeta och hantera din ångest.
Precis. Har gått igenom detta och det stämmer för fullo. För mig iaf.
Citera
2022-07-31, 20:31
Medlem
NiccoJs avatar
Ni skriver att alkohol ger beroende och att ångesten kommer tillbaks o att man med tiden behöver avgifta sig. Låter som psykofarmaka ungefär???
Citera
2022-07-31, 20:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Hade man ine ångest innan så lär man ju få om man börjar kröka på daglig basis.
Leif D säger: Styr undan alkoholhaltiga drycker om du inte mår bra.
Citera
2022-07-31, 20:35
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ni skriver att alkohol ger beroende och att ångesten kommer tillbaks o att man med tiden behöver avgifta sig. Låter som psykofarmaka ungefär???

Skit som skit
Citera
2022-07-31, 20:36
Avslutad
Citat:

Ja det ju även risk med mediciner att det sker upptrappning. Men det är ju också meningen att du ska få andra verktyg och hjälpmedel som ska lära dig att hantera ångesten på ett hälsosamt sätt.

Samt alkohol är ju skadligare om man dricker ofta och mycket.
Citera
2022-07-31, 20:40
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Ja det ju även risk med mediciner att det sker upptrappning. Men det är ju också meningen att du ska få andra verktyg och hjälpmedel som ska lära dig att hantera ångesten på ett hälsosamt sätt.

Samt alkohol är ju skadligare om man dricker ofta och mycket.

Jepp, men några öl på kvällen är man ju ingen a-lagare för.
Mina bekymmer försvinner nog när saker lungnat ned sig, behövs lite tid bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in