• 1
  • 2
2022-07-31, 21:53
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Har du någon erfarenhet av det så att du vet att det fungerar?
Nä men jag är en flitig lyssnare av Odla i P1...
Citera
2022-07-31, 21:58
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nä men jag är en flitig lyssnare av Odla i P1...
Så du har hört talas om det där?

Jag har tänkt mig om jag kan trötta ut detta monster tillslut. Jag måste få slut på detta annars har jag alla gräsytor fulla av stora, håriga blåelds-buskar o det är fan inte så kul, även om en del säkert del har en romanisk bild av hur mysigt det kan vara men då har dom inte haft skiten okontrollerat växande i sin egen trädgård. Not in my backyard..
Citera
2022-07-31, 22:45
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Jag har inte ens något emot ogräs i gräsmattan överlag, bara det är grönt. Men den här blåelden är djävulsk.
Det här ogräsmedlet finns inte i Sverige va?

Det säljs på svenska Amazon. (Än så länge, kanske ska tilläggas.)
Enda medlet som går att köpa i ”svensk butik” som fungerar, allt annat som numera finns att köpa för privatpersoner är värdelöst.
Beställ! Du kommer tacka mig efteråt.

Blanda enligt anvisning på flaskan. (Gjorde skälv misstaget att blanda starkare än anvisning och då dog även gräset)
Kör med en tryckspruta. Rekommenderar Gardenas. Julas eller andra lågpris är bara skit.

Svammel om att ”trötta ut” växten är bara trams. Gå inte på det.
Citera
2022-08-01, 06:29
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Enda medlet som går att köpa i ”svensk butik” som fungerar, allt annat som numera finns att köpa för privatpersoner är värdelöst.

Blanda enligt anvisning på flaskan. (Gjorde skälv misstaget att blanda starkare än anvisning och då dog även gräset)
Kör med en tryckspruta. Rekommenderar Gardenas. Julas eller andra lågpris är bara skit.

Jag tvekar inte en sekund att jag kommer att tacka dig sedan. Har förstått att svenska myndigheter har gett privatpersoner än mindre möjligheter på ogräsfronten på senare år. Jag har inte varit någon gräsmattekille förr, har inget emot klöver, ängsblommor eller annat men detta tar fanimej priset, vilken monsterväxt. Kanske vackert för en miljöpartist i Stockholms innerstad att se på skärm, men har man den runt de egna husknutarna och inne på sin egen gård och förpestar hela närmiljön, då... När den får fäste på allvar så är det inte kul. Naturens krafter är imponerande, inte konstigt att den överlever årmiljonerna.

Tack för tipsen!
Senast redigerad av Pinoputchin 2022-08-01 kl. 06:31.
Citera
2022-08-01, 09:51
Medlem
Citat:
Bara kemikalier som fungerar.
Rekommenderar detta: Compo.
Dödar allt utom gräset.

https://www.amazon.se/Compo-21773-He...00&sr=8-1&th=1

Citat:

Citat:
Jag tvekar inte en sekund att jag kommer att tacka dig sedan. Har förstått att svenska myndigheter har gett privatpersoner än mindre möjligheter på ogräsfronten på senare år. Jag har inte varit någon gräsmattekille förr, har inget emot klöver, ängsblommor eller annat men detta tar fanimej priset, vilken monsterväxt. Kanske vackert för en miljöpartist i Stockholms innerstad att se på skärm, men har man den runt de egna husknutarna och inne på sin egen gård och förpestar hela närmiljön, då... När den får fäste på allvar så är det inte kul. Naturens krafter är imponerande, inte konstigt att den överlever årmiljonerna.

Tack för tipsen!

Jag kan skriva under på detta.
Kört med Dicotex i många år som jag köpt från tyska Amazon. Nu köpt Compo istället.
Fungerar oerhört bra. Bästa är att man inte behöver använda så mycket, utan kan punktbehandla.

Fått bort allt ogräs, och jag har haft massor tack vare att grannen inte tar hand om sin trädgård alls och det spridits både via vinden och rötter in till min gräsmatta.

Medlen måste innehålla det som Dicotex och dess systerprodukt Compo innehåller, det vill säga 2,4-D, dicamba, mecoprop och MCPA.

Tänk på att spruta på och låta det sedan vara i minst ett par dagar, dvs inte klippa det eller vattna/regna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in