2022-07-31, 14:31
Medlem
kaktjuvens avatar
Tja,
Har en tomt med ett fallfärdigt torp, jordkällare i renoveringsbehov och en större lada som behöver fräschas upp.
Därtill mindre fin mark justering.
Ägt marken i över två år nu och har halva lånet kvar att betala av.
Vill gärna bygga en framtid där med ett bostadshus som man kan flytta in i för att i framtiden eventuellt lägga till mindre djurskötsel och växtodling mm.

Vet ni vad som kan underlätta mig för att nå detta mål?
Ska man ändra typkoden till en annan?
Kan man låna pengar från banken för att riva och bygga nytt bostadshus?
Jag vill inte använda marken för näringslivsverksamhet utan djur och bete ska bara vara för egen del (hobby verksamhet).

Vet ni om banken ger byggnadskredit eller vad det heter för typ av lån för att kunna riva och börja bygga huset?

Jag har fast anställning och en grundlön på 45k brutto med en snittlön i netto på ca 45-50tkr.
Inga betalningsanmärkningar eller i belastningsregistret.
Även en partner finns med en lön på ca 30k.
Citera
2022-07-31, 16:50
Medlem
Typkod 120 kan vara fördelaktigt när det gäller att bygga. De fyra storbankerna och länsförsäkringar bank har nog låneprodukter som passar till det där, om inkomsten räcker vet jag inte tyvärr. Boka möte med banken?
Citera
2022-07-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Tja,
Har en tomt med ett fallfärdigt torp, jordkällare i renoveringsbehov och en större lada som behöver fräschas upp.
Därtill mindre fin mark justering.
Ägt marken i över två år nu och har halva lånet kvar att betala av.
Vill gärna bygga en framtid där med ett bostadshus som man kan flytta in i för att i framtiden eventuellt lägga till mindre djurskötsel och växtodling mm.

Vet ni vad som kan underlätta mig för att nå detta mål?
Ska man ändra typkoden till en annan?
Kan man låna pengar från banken för att riva och bygga nytt bostadshus?
Jag vill inte använda marken för näringslivsverksamhet utan djur och bete ska bara vara för egen del (hobby verksamhet).

Vet ni om banken ger byggnadskredit eller vad det heter för typ av lån för att kunna riva och börja bygga huset?

Jag har fast anställning och en grundlön på 45k brutto med en snittlön i netto på ca 45-50tkr.
Inga betalningsanmärkningar eller i belastningsregistret.
Även en partner finns med en lön på ca 30k.
Att det är en 120 spelar ingen någon större roll. Hur många ha är fastigheten på? 120 faller utanför amorteringskravet, så det kan vara trevligt för vissa...
Citera
2022-07-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Att det är en 120 spelar ingen någon större roll. Hur många ha är fastigheten på? 120 faller utanför amorteringskravet, så det kan vara trevligt för vissa...

Är amorteringskravet bara på 220?
Citera
2022-07-31, 23:23
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren

Det verkar lovande ju med amorteringen.
Funderade på om det skulle vara nån skillnad först men fick veta att typkod en gör ingen skillnad egentligen mer än när man ska köpa fastighet/mark avseende handpenningens storlek.

Tomten är på ca 5-7ha.
Påverkar storleken något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in