Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-31, 22:39
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytefoam
En kvinnlig ov och en manlig ov?
Kanske helt enkelt fysiken från den kvinnliga ov inte har räckt till om den döde har vevat mot ordningsvakterna och det då gått överstyr.

Om någon skulle börja banka med batongen på dig när du är i fyllan.
Vad skulle du göra?

1. Lägga dig ner på mage o snällt lägga händerna på ryggen?

2. Försöka bryta dig loss o fly?

3. Försvara dig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
Nej, det var inte så jag menade. Inte alls. Det är i detta fallet, synd om alla tre.
Ja. Tråkiga fall händer tragiskt nog allt oftare;
elev som hugger ihjäl två lärare, syster som dödar yngre bror, kvinna som har ihjäl kvinnlig arbetskamrat, bror som dödar syster och hennes ena barn, femmånaders bebis som misshandlas till döds, barn som avlider pga kastning från balkong, 80-kvinna som våldtas i hemmet, kvinna som avlider när två manliga släktingar kör över henne, elev som knivhugger annan elev, 17-åring hittad mördad i skogsområde i Orminge samt dagliga skjutningar. Allt jag har nämnt har hänt inom loppet av högst ett år.
Ja. Knivdådet i Visby häromveckan under Almedalsveckan, då kvinna dödades...

Det börjar kännas tungt att leva i Sverige, ett av världens föredöme i världen för några decennier sedan!
Senast redigerad av Sorgensvart 2022-07-31 kl. 22:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarr-olp
Va? De "gamla" batongerna, jag förmodar att du menar sk gummibatong, orsakde frakturer i större utsträckning än dagens teleskopbatonger. Enkelt förklarat:
- Gummibatong gjorde inte särskilt skor skada på muskler, men ledde i vissa fall till frakturer
- Teleskopbatonger slår av muskelfibrerna och verkar genom att ffa påverka muskelfunktionen hos den som utsätts för våldet, i lägre utsträckning leder detta till frakturer.
Bra förklarat Dom var gjorda för frakturer sa han jag har inte Vaktutbidning så jag kan inte videmera detta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarr-olp
Nej, det stämmer inte alls. Om du stryper blodtillförseln så svimmar förvisso folk, men har du hållit tillräckligt länge så dör personen. En choke är samma sak som en strangulation med rep, av det dör du också. Tidsspannet mellan svimning och död är inte stor. Du har fel i sak här, vilket är något du ändå bygger ditt vidare resonemang på. Du måste göra skillnad på om du t ex stryper dig själv, då kommer du att släppa taget nästan exakt samtidigt som du svimmar -> dör ej (åtminstone inte av hypoxi). Om du däremot strangulerar dig med någonting som ett rep, eller kläder med resår runt nacken etc dvs någonting som själv kan "spjärna" så kan du strangulera dig på detta sätt. OBS, nu pratar jag EJ om hängning, eftersom att den typen av strangulation är något annat.

Om de slagit ihjäl honom med batonger bör det inte vara av hypoxi vederbörande dog.

Ätt många har iaf ett tillfälligt högt blodtryck under semester. Inte läge för brottningsmatch direkt.
Citera
2022-07-31, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Haha, min med. Och jag, på Thulegatan. Jo den är smalare än vanliga, speciellt i den ena delen om jag kommer ihåg rätt.

Precis, han var tydligen IT-expert, och en hel hop av hans kollegor är vittnen......

Du kanske umgicks i bättre kretsar än mig och/eller så var du för ung. Jag är född 1961.
Tja vet inte ja menar farsan o hans bror uppväxta i Stockholm med på 50 talet samt syrran född 68 de borde sagt ngt speciellt när de har sån säregen söderslang med för när ha läser det så tänker ja på söderslang

Men som sagt ja kan ha hört det när ja var liten men inte uppfattat det
Citera
2022-07-31, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirreStirre
Har själv jobbat i tunnelbanan som spärrvakt och sett VÄLDIGT mycket. Först och främst, de flesta väktarna och ordningsvakter är chill och schyssta.

Dock är "Fel" väktare fan inte att leka med. Det finns en del som blir så otroligt höga av auktoriteten och som aktivt letar upp offer och som faktiskt betett sig hotfullt och provocerande mot mig som sitter och arbetar i spärren. Hoppas det statueras ett exempel av dom här töntarna.

Av? Mot menar du va?
Citera
2022-07-31, 22:42
Medlem
BevinLees avatar
Hoppas dom åker åt helvete de där "ordnings"-vakterna och att ALLA vittnen bjuder på sina filmer - vare sig dem vill vara anonyma eller ej. Ut med fakta om vad som verkligen hände här på flashback. LÄGG UUUUT..!!
Citera
2022-07-31, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Jag har lite svårt att följa vad det var jag skrev som var fel. Bakgrunden till det jag skrev var att efter George Floyd blev kvävd (?) till döds i USA så infördes några stater förbud mot chockes för polisen tror jag, och i diverse diskussioner där så förespråkade folk som håller på med kampsport och dylikt att chokes är en väldigt säkert och en bra metod för att få stopp på folk. Om man bara släpper när personen svimmat så skadas man väl i princip inte alls. Om man däremot håller kvar för länge så dör man eller får allvarliga hjärnskador pga syrebrist. Jag har dock ingen kunskap i ämnet och vet inte hur långt detta tidsintervall är, och det är såklart möjligt att dessa kampsportare är vana vid väldigt kontrollerade miljöer med domare etc, och att detta kanske inte är lämpligt för poliser. Jag vet inget om detta.

I ditt inlägg som jag svarade på verkade du dock säga att när det gäller narkotiapåverkan eller något sådant så skulle det vara så att de lyckas hålla sig vid medvetande längre än vanlig, alternativt att de skulle dö snabbare när de väl svimmat, eller både och. Detta är såklart högst relevant om det skulle vara så för frågan huruvida chokes är en bra metod för poliser att använda, och kanske också något som kampsportare inte har så mycket erfarenhet av. Därav min fråga om det fanns någon förklaring eller källa till detta påstående att förloppet skulle skilja sig för påverkade personer.

Kampsportare har tränat detta, i en övervakad miljö, där andra som också har kunskap i området övervakar när det sker. Förbud mot chokes är märkligt, eftersom att det därmed begränsar nödvärn.
Jag har själv aldrig gjort en "riktig" choke i våldssituationer, eftersom att jag anser att risken varit hög och det har inte fullständigt stått i proportion till situationen, i min bedömning. Istället har jag tagit en "halv"-choke, där man istället för att låsa sin arm i den andra armen, lägger greppet om vederbörandes scapula eller i armhålan.

Ja, om du tittar på t ex receptorprofilen för diverse droger, men även hur det beskrivits otalet gånger hur extremt starka (vissa) människor blir under t ex psykoser, så ser du ganska snabbt att detta fönster blir mycket tightare. Nu blir det förvisso anekdotiskt, men jag har varit med i situationer där en man väger ca 65 kg, 175 cm lång och det krävs tre stora, starka och för situationen tränade, män för att verkligen få kämpa ner denna man. Vanligtvis kan du som normalbygd man bunta ihop 65 kg och 175cm lång tämligen enkelt, förutsatt att denne inte kan kampsport eller brottning t ex.

Jag menar inte att låta dryg, genuint nu.
Citera
2022-07-31, 22:47
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnitaSvan
Om det nu vore så många civilister med "mobbar" där borde det väl komma ut några filmer snart?
Nån som sett någon film?

Jag tror att polisen har beslagtagit filmerna. BO och hans sällskap var IT-experter.......

Citat:
Ursprungligen postat av Svartapetterdeluxe
OV: Flickan vid namn Ilm@ och pojken @lex.

Tack för det !
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu har jag inte läst alla 937 inlägg i tråden.

Men vet Flashback vem den döde är?

O vilka ordningsvakterna är?

OVs är födda 1998, båda två, en han, en hon, deras förnamn står här ovanför av en annan postare, som jag citerat.

BO lär vara denne stackare :

https://www.ratsit.se/19750501-Juha_Antero_Hynninen_Bromma/pO7TeiVMQMKFx5qTr43j32t5X7n5m1hm-cnK3onpGyA
Citera
2022-07-31, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Lär vara BO:

https://www.ratsit.se/19750501-Juha_Antero_Hynninen_Bromma/pO7TeiVMQMKFx5qTr43j32t5X7n5m1hm-cnK3onpGyA

OVs/MGMs ska vara födda 1998, båda två, en han och en hon. Det är det ända vi vet just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartapetterdeluxe
OV: Flickan vid namn Ilm@ och pojken @lex.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu har jag inte läst alla 937 inlägg i tråden.

Men vet Flashback vem den döde är?

O vilka ordningsvakterna är?

Tror det är ungefär vad som kommit fram i tråden. Finns någon länk till hans linkedin. Antar att ratsit länken inte behöver maskas, eller hur är praxis på flashback?
Citera
2022-07-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Finns en rad personer som dött under polisens hantering också förvisso, med rätt eller fel grepp. Av hjärtstopp, syrebrist och allt möjligt. Finns folk som dött med ett antal poliser över sig. Det händer och kommer alltid hända vid sådana ingripanden även om inga fel ens begås.

Vad kan folk lära sig av detta? Jo... var inte kriminell.
Citera
2022-07-31, 22:56
Medlem
Det var ju inte många dagar sedan en psyksjuk knuffade ner en på tågbanan. Så nog kan psyksjuka vara farliga alltid.
Citat:
Ursprungligen postat av Schulman69
De är ofarliga för vanligt folk de skriker lite men gör inget det är när staten dyker upp som det blir farligt och situationen eskalerar
Senast redigerad av noden 2022-07-31 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in