Citat:
Ursprungligen postat av
dualtofilter
Jag har lite svårt att följa vad det var jag skrev som var fel. Bakgrunden till det jag skrev var att efter George Floyd blev kvävd (?) till döds i USA så infördes några stater förbud mot chockes för polisen tror jag, och i diverse diskussioner där så förespråkade folk som håller på med kampsport och dylikt att chokes är en väldigt säkert och en bra metod för att få stopp på folk. Om man bara släpper när personen svimmat så skadas man väl i princip inte alls. Om man däremot håller kvar för länge så dör man eller får allvarliga hjärnskador pga syrebrist. Jag har dock ingen kunskap i ämnet och vet inte hur långt detta tidsintervall är, och det är såklart möjligt att dessa kampsportare är vana vid väldigt kontrollerade miljöer med domare etc, och att detta kanske inte är lämpligt för poliser. Jag vet inget om detta.
I ditt inlägg som jag svarade på verkade du dock säga att när det gäller narkotiapåverkan eller något sådant så skulle det vara så att de lyckas hålla sig vid medvetande längre än vanlig, alternativt att de skulle dö snabbare när de väl svimmat, eller både och. Detta är såklart högst relevant om det skulle vara så för frågan huruvida chokes är en bra metod för poliser att använda, och kanske också något som kampsportare inte har så mycket erfarenhet av. Därav min fråga om det fanns någon förklaring eller källa till detta påstående att förloppet skulle skilja sig för påverkade personer.
Kampsportare har tränat detta, i en övervakad miljö, där andra som också har kunskap i området övervakar när det sker. Förbud mot chokes är märkligt, eftersom att det därmed begränsar nödvärn.
Jag har själv aldrig gjort en "riktig" choke i våldssituationer, eftersom att jag anser att risken varit hög och det har inte fullständigt stått i proportion till situationen, i min bedömning. Istället har jag tagit en "halv"-choke, där man istället för att låsa sin arm i den andra armen, lägger greppet om vederbörandes scapula eller i armhålan.
Ja, om du tittar på t ex receptorprofilen för diverse droger, men även hur det beskrivits otalet gånger hur extremt starka (vissa) människor blir under t ex psykoser, så ser du ganska snabbt att detta fönster blir mycket tightare. Nu blir det förvisso anekdotiskt, men jag har varit med i situationer där en man väger ca 65 kg, 175 cm lång och det krävs tre stora, starka och för situationen tränade, män för att verkligen få kämpa ner denna man. Vanligtvis kan du som normalbygd man bunta ihop 65 kg och 175cm lång tämligen enkelt, förutsatt att denne inte kan kampsport eller brottning t ex.
Jag menar inte att låta dryg, genuint nu.