2022-07-30, 18:59
Medlem
procentarns avatar
Hur står sig svenskarna när det gäller att uppfinna/förbättra saker som kommer till praktisk nytta i samhället? När uppfann en svensk senast något teknologiskt av betydelse?

Och jag menar inte IT, programvara och sådant utan fysiska teknologiska förbättringar som leder till att samhället rör sig framåt.

Eller är svensken är en primitiv vilde som nätt och jämnt kan lära sig hantera teknologi som amerikaner och japaner utvecklat?
Citera
2022-07-30, 19:08
Medlem
Sverige har ofta legat i topp när det gäller patent åtminstone per capita räknat.

https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/de-14-basta-svenska-uppfinningarna/

Räknas dessa uppfinningar för dig eller ska du lägga på mer villkor på vad som är en uppfinning?
Citera
2022-07-30, 19:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Sverige har ofta legat i topp när det gäller patent åtminstone per capita räknat.

https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/de-14-basta-svenska-uppfinningarna/

Räknas dessa uppfinningar för dig eller ska du lägga på mer villkor på vad som är en uppfinning?
Tycker man kan lägga till Bluetooth, som från början kommer från Ericsson, även om företag i andra länder sedan varit med i utvecklandet.
Citera
2022-07-30, 19:21
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein

Tetrapak 1944
Lättbetong 1920-talet
Sfäriska kullagret 1906
Lidokain, bedövningsmedel 1946
Tändstickan 1844
Separatorn från forntiden
AGA-fyren från början av 1900-talet
Skiftnyckeln 1892
Propellern 1830
Dynamiten 1866
Trepunktsbältet 1959

Rullatorn! 1978

De flesta uppfinningar är från 1800-talet eller början av 1900-talet.

Jag menar finns det verkligen ingenting modernt av betydelse som svensken uppfunnit?
Citera
2022-07-30, 19:39
Medlem
StigAllans avatar
Kan inte garantera att den återanvändbara påsklämman av plast är en svensk uppfinning men jag har läst detta någonstans.
Citera
2022-07-30, 19:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Jag menar finns det verkligen ingenting modernt av betydelse som svensken uppfunnit?
Dög inte mitt förslag om Bluetooth?

Sedan tänker jag mig att det de senaste tjugo åren egentligen inte kommit så mycket nytt som revolutionerat. Och då menar jag från hela världen.

Det mesta som gemene man i alla fall ser är mest förbättringar av befintligt.
Citera
2022-07-30, 20:00
Medlem
Svenskar har utvecklat och tillverkat en rad vapensystem som bidragit till att länder som Afghanistan, Irak och Libyen blivit paradis på jorden.
Citera
2022-07-30, 20:58
Medlem
Citat:

Spotify? Men modern svensk är konflikträdd inkvoterad röstare från länder utan orsak att migrera, så storyn har sedan 20 år fått en svår slagsida.
Citera
2022-07-30, 21:37
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Tetrapak 1944
Lättbetong 1920-talet
Sfäriska kullagret 1906
Lidokain, bedövningsmedel 1946
Tändstickan 1844
Separatorn från forntiden
AGA-fyren från början av 1900-talet
Skiftnyckeln 1892
Propellern 1830
Dynamiten 1866
Trepunktsbältet 1959

Rullatorn! 1978

De flesta uppfinningar är från 1800-talet eller början av 1900-talet.

Men du förstår väl hur viktiga de flesta av de där uppfinningarna har varit för hela världens utveckling?
Dumt att påstå att svenskarna är "primitiva vildar" när några av världens viktigaste innovationer kommer från Sverige.

Hur "primitiva" är då inte norrmännen?
Har de uppfunnit någonting förutom osthyveln?

On topic: Pacemakern uppfanns 1958 av Rune Elmqvist.
Och om du inte tycker att pacemakern duger så kanske det första riktiga mobiltelefoninätet räcker?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordisk_mobiltelefoni
Televerket var det första bolaget som byggde upp ett fungerande NMT-nät.
NMT blev standard i nästan hela världen och vi hade mobiltelefoner i Sverige två år innan USA.
Citera
2022-07-30, 21:43
Bannlyst
Håkan Lans prylar då? Färgskärm, datormus och navigeringssystem höll väl han på med.

Bör faktakollas, läste nån bok om honom för länge sen.
Citera
2022-07-30, 21:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Hur står sig svenskarna när det gäller att uppfinna/förbättra saker som kommer till praktisk nytta i samhället? När uppfann en svensk senast något teknologiskt av betydelse?
ABB är en världsledande tillverkare av industrirobotar. Och visst, de kanske inte uppfann dessa men de har varit med och förbättrat dem under årtionden.

Sverige är en av världens ledande industrinationer. Fråga blir ju liksom vilka länder som har mer att komma med. Visst, vi har USA, Tyskland, Sydkorea, Japan etc. Men alla dessa länder är mycket större än Sverige. Men som helhet är vi ett rent innovativt ett imponerande land.
Citera
2022-07-30, 22:21
Medlem
SnilleFixs avatar
Harry Nyqvist - han var med och la grunden till informationsteorin som har hjälpt oss på vägen till internet idag. Inte så dåligt tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in