2022-07-29, 19:17
Medlem
Farbaute666s avatar
Som nämnts tidigare i tråden, så KBT. Det funkar inte som en universallösning för (eller mot) allt, men i det här fallet borde det passa som handen i handsken.

Tänk bara på att effekten av KBT sägs kunna * avta efter ett antal år, men det har ändå högst validitet vad gäller problem som dessa.

* Källa oklar, jag har läst det, men kommer inte ihåg var någonstans.
Citera
2022-07-29, 19:56
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Ja så kan man tycka TS verkar inte ha någon extrem fobi, det finns ju folk som låser in sig inomhus halva året pga. rädslan.

Ett getingstick svider lite första dygnet, de gör inte ont bortsett från själva sticket. Jag trampade på ett jordgetingbo och fick 3-4 stick och så väldans ont gjorde det inte, det är inte så att du kommer slänga dig ner och rulla på gräsmattan som Ronaldo av smärta. De kliade i ett par dagar dock. Sockerbitar 15-30minuter på sticken lindrade smärtan (ska tydligen suga ur giftet), vodka på sticket ska också hjälpa. Aldrig tatuerat mig så kan inte jämföra smärtan där och är inte allergisk, om jag ska jämföra med något så tycker jag brännässlor är värre.

Blev stucken repeterade gånger som litet barn. Kommer aldrig glömma det och det gjorde så jävla ont. Känner igen smärtan.

När jag ser en geting svartnar blodet och ger mig ångest men blir mest äcklad. Men det varar bara en liten stund. Varför ska jag söka hjälp för det? Kommer de nära mig kommer tidningspappret fram!

Psykologi är intressant men man behöver inte alltid hjälp för det. Kroppen registrerar allt och man kan endast lära sig att hantera det. Man behöver inte hålla på och lägga resurser på psykologer stup i kvarten. Möjligen vid komplexa interaktioner med människor.
Citera
2022-07-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Spheksofobi. Du är inte ensam.
Brukar uppstå trauman under barndomen.
Har inte problem med bin och humlor, men getingar går inte. Hela min hud skriker då.

Jag ser inte varför man måste bli av med rädslan eller tycka om dem. Skiter väl fullständigt i dem. Kommer de nära mig så får de skylla sig själva.

Måste man bearbeta just detta så kan man inte ha mycket bekymmer i världen.
Är du säker på att trauman uppstår i barndomen?
Citera
2022-07-29, 20:05
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Är du säker på att trauman uppstår i barndomen?

MYCKET SANNOLIKT. Medvetet som omedvetet.

Har du fått en irrationell rädsla för något som fullvuxen? Klart man kan få, men jag tror inte många kan svara ja.

Det man går igenom under barndomen ger de största intrycket eller såren. Får man hjälp då så kan det läka snabbare, men det sker sällan. Problemen dyker upp som vuxen och då finns det bara strategier att kunna hantera det. Man kan inte göra nånting åt det.
Citera
2022-07-29, 20:06
Medlem
Citat:
MYCKET SANNOLIKT. Medvetet som omedvetet.

Har du fått en irrationell rädsla för något som fullvuxen? Klart man kan få, men jag tror inte många kan svara ja.

Det man går igenom under barndomen ger de största intrycket eller såren. Får man hjälp då så kan det läka snabbare, men det sker sällan. Problemen dyker upp som vuxen och då finns det bara strategier att kunna hantera det. Man kan inte göra nånting åt det.
OK. Är transsexualism eller homosexualitet också något man förvärvar i barndomen?
Citera
2022-07-29, 20:08
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Är transsexualism eller homosexualitet också något man förvärvar i barndomen?

Nåt man föds med NurseRatched.
Man kan påverkas av ”Transexualism” tror jag, är inte påläst på det området men vi är våra hjärnor. Det kan vara medfött också. Det förstår även du.

Och du får gärna svara på mitt frågetecken.
Citera
2022-07-29, 20:10
Medlem
Rädsla är den samma vad man nu är rädd för. Jag har lärt mig att hantera känslor som rädsla genom att inte bli så känslosam och istället se på saken som den är. Däremot att inte bli känslokall men att inte låta rädsla ta över genom att titta på saken som den är och inte skapa onödigt stresspåslag
Citera
2022-07-29, 20:11
Medlem
Citat:
Nåt man föds med NurseRatched.
Man kan påverkas av ”Transexualism” tror jag, är inte påläst på det området men vi är våra hjärnor. Det kan vara medfött också. Det förstår även du.

Och du får gärna svara på mitt frågetecken.
Jag har träffat många transsexuella i mitt arbete och jag är övertygad om att både transsexualism och homosexualitet är något man föds med.

Tack för ditt raka svar.
Citera
2022-07-29, 20:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Du måste ju älska denna sommar, TS. Otroligt gettingfattig, däremot spindel- och my-rik. Sett hela två getingar denna sommar.

Jag har blivit biten två gånger på låren när jag satte mig på bänkar liknande de gamla parkbänkarna med mellanrum. Två gånger på fot/fötter när getingar krupit in i min sko. En gång trampade jag på en döende geting som låg på golvet inomhus men den kom inte åt att sticka mig för huden på tån var för tjock. Gadden trängdes dock in.

Men den näst värsta gången var när en geting flög och kröp in i min blus urringning. Jag kunde inte göra något. Så fort blustyget sänktes på getingen stack den mig bredvid hjärtat. Traumatiskt för min vän försökte varna mig men hann inte med att försöka ta bort den.

Den allra värsta var utomlands, en stor äcklig stekel stack mig i handen och tryckte in sitt vidriga var som bara var så jävla vidrigt, som att få en halv deciliter (känslo-wise) tjock vätska i blodet som man bara känner att det inte bör vara där. Var/gift/etter whatever.

Har hört folk berätta om smärta från huggormsbett och det liknar mycket. Hade en svullen hand i flera dagar.
Citera
2022-07-29, 21:44
Medlem
Jag gick ut för din skull TS och lät mig bli stucken på bröstet. Smärtan påminde lite om tusen nålar (en lek de flesta lekt/upplevt som barn)eller ett nyp. Smärtan varade i cirka 2-3 minuter, det var en pulserande smärta som påminner mig om tandvärk och avtog successivt med tiden. Nu cirka 40 minuter efter känns det lite obehagligt/svullet (tänk myggbett) men det gör absolut inte ont. Det svider svagt när jag rör kroppen och kliar lite.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-07-29 kl. 22:27. Anledning: stucken inte biten.
Citera
2022-07-29, 21:53
Medlem
Loekskals avatar
Har också en helt jädra överdriven av skräck för getingar trots att blivit stucken utan större smärta.
Det jävligaste med fanskapen för min del att de jämnt ska flyga in i ansiktet och hålla på och ha sig. Vissa somrar går de helt apeshit i augusti och öppnar man en öl eller en läsk är de direkt där. Getingjävlarna försöker ju leta sig in varenda öppning som en kåt tonåring, på tjack.
Vad händer i Augusti, är det förberedelse för nästa års kull som behöver socker eller är det bara vattenbrist?
Citera
2022-07-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du måste ju älska denna sommar, TS. Otroligt gettingfattig, däremot spindel- och my-rik. Sett hela två getingar denna sommar.

Jag har blivit biten två gånger på låren när jag satte mig på bänkar liknande de gamla parkbänkarna med mellanrum. Två gånger på fot/fötter när getingar krupit in i min sko. En gång trampade jag på en döende geting som låg på golvet inomhus men den kom inte åt att sticka mig för huden på tån var för tjock. Gadden trängdes dock in.

Men den näst värsta gången var när en geting flög och kröp in i min blus urringning. Jag kunde inte göra något. Så fort blustyget sänktes på getingen stack den mig bredvid hjärtat. Traumatiskt för min vän försökte varna mig men hann inte med att försöka ta bort den.

Den allra värsta var utomlands, en stor äcklig stekel stack mig i handen och tryckte in sitt vidriga var som bara var så jävla vidrigt, som att få en halv deciliter (känslo-wise) tjock vätska i blodet som man bara känner att det inte bör vara där. Var/gift/etter whatever.

Har hört folk berätta om smärta från huggormsbett och det liknar mycket. Hade en svullen hand i flera dagar.

Fy satan, utomlands getingar känns mycket ondskefullare av någon anledning
Senast redigerad av Mr.identitetskris 2022-07-30 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in