2022-07-29, 13:17
Medlem
Jag har fått ett erbjudande av en rekryteringsfirma från Spanien att arbeta/frilansa i projekt som varar 3-4 månader åt gången. Denna firma får uppdrag av svenska kunder och arbetet sker i Sverige men eftersom jag inte har eget företag kommer jag bli anställd av rekryteringsfirman som då inte har sitt säte i Sverige. Tanken slog mig att det eventuellt kan få konsekvenser på flera olika plan.

1. I vilket land kommer jag att betala skatt?
2. Hur påverkas min pension av detta?
3. Hur svårt är det tex att få banklån som frilansare (utan eget företag)?

Någon med erfarenhet som kan upplysa mig? Vad är era erfarenheter av att frilansa?
Citera
2022-07-29, 13:40
Medlem
OtherBarrys avatar
https://www.frilansfinans.se/sa-har-fungerar-det/

Kanske kan vara ett alternativ, tar 6% som avgift men i gengäld så kommer allt gå rätt till och allmän pension betalas in.
Citera
2022-07-29, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lollo94
Jag har fått ett erbjudande av en rekryteringsfirma från Spanien att arbeta/frilansa i projekt som varar 3-4 månader åt gången. Denna firma får uppdrag av svenska kunder och arbetet sker i Sverige men eftersom jag inte har eget företag kommer jag bli anställd av rekryteringsfirman som då inte har sitt säte i Sverige. Tanken slog mig att det eventuellt kan få konsekvenser på flera olika plan.

Någon med erfarenhet som kan upplysa mig? Vad är era erfarenheter av att frilansa?

Vad står det i ditt anställningsavtal med firman?
Citera
2022-07-29, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
https://www.frilansfinans.se/sa-har-fungerar-det/

Kanske kan vara ett alternativ, tar 6% som avgift men i gengäld så kommer allt gå rätt till och allmän pension betalas in.

Det är dock den sämsta anställningsformen som finns. Du har samma anställningstrygghet som med ett eget företag, men du har inga som helst möjligheter att göra skattefria inköp till din verksamhet.
Citera
2022-07-29, 14:01
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det är dock den sämsta anställningsformen som finns. Du har samma anställningstrygghet som med ett eget företag, men du har inga som helst möjligheter att göra skattefria inköp till din verksamhet.

I TS fall där det handlar om ett 3-4 månaders konsultgig så kan det vara ett alternativ till att starta företag. Säger inte att det är en långsiktig lösning.
Citera
2022-07-29, 14:19
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

1: I det land du utför ditt arbete. Sverige.
2: Du får ingen pensionsinbetalning.
3: Du är anställd av bemanningsföretaget så inget konstigt. Alternativt med eget AB tittar de på förra årets bokföring samt de avtal du tecknat framåt.

Be det spanska företaget att få vara underleverantör till dem och starta eget.
Citera
2022-07-29, 15:16
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:

1. Du skall bo och jobba i Sverige mot svenska kunder
2. Men bolaget ligger i Spanien.

Ring skattemyndigheten.
1. Är det lagligt?
2. Om så. Vad bör jag tänka på, och vad måste stå i kontraktet, för att det skall bli rätt?
Måste det tex. stå, att de skall sköta alla skatteinbetalningar, pensionsinbetalningar, mm.?
3. osv.
4. Osv.

Om det inte är jobb för ett välkänt AB, så luktar det skalbolag med målvakt.
Kan sluta med att de varken betalar in sociala avgifter, skatt el. pension.......
Citera
2022-07-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
1. Du skall bo och jobba i Sverige mot svenska kunder
2. Men bolaget ligger i Spanien.

Ring skattemyndigheten.
1. Är det lagligt?
2. Om så. Vad bör jag tänka på, och vad måste stå i kontraktet, för att det skall bli rätt?
Måste det tex. stå, att de skall sköta alla skatteinbetalningar, pensionsinbetalningar, mm.?
3. osv.
4. Osv.

Om det inte är jobb för ett välkänt AB, så luktar det skalbolag med målvakt.
Kan sluta med att de varken betalar in sociala avgifter, skatt el. pension.......

Helt lagligt. Din skatt betalas i Sverige. Allmän pension påverkas inte eftersom du omfattas av svensk socialförsäkring, det spanska bolaget måste arbetsgivarrapportera till Skatteverket som vilken annan arbetsgivare som helst. Om banklån får du nog fråga banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in