• 1
  • 2
2022-07-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Kan ni inte leva på en lön? Herregud vad WT. Ni få ju fina utbetalningar senare som ni kan lägga på bostäd.

Läste du inte alls vad han skrev? Han är student och har ingen lön utan får småpengar bara som är till för studier.
Citera
2022-07-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuckaPucko
Hej!

Precis som titeln lyder kan min tjej som är norsk medborgare inte få sin lön utbetald på sitt norska bankkonto. Hon är alltså numera folkbokförd i Sverige eftersom att vi blivit sambos.
Min tjej jobbar på sjukhuset som sjuksköterska och har redan jobbat en månad och fick höra från enhetschefen att ”lönen sköts automatiskt” vilket då tydligen innebar att hon fick en värdehandling hemskickat i vår brevlåda.

Villkoren för att plocka ut pengarna till sitt egna konto var att man kunde legitimera sig med en svensk ID-handling vilket låter helt bisarrt?! Jag menar om man är nyinflyttad i ett land tar det givetvis flera månader (särskilt i Sverige) att få ut en ID-handling. Hon är nu inne på sin andra månad i väntan på ett ID-kort från Skatteverket. Borde inte Swedbank/Sparbanken ta emot hennes norska pass/körkort?! Jag menar hur ska vi annars få ihop ekonomin? Jag är student och får endast in fickpengar…

Banken menar alltså på att vi ska vänta tills hon har fått sitt svenska ID-kort så att hon kan få ut sina pengar? Ska vi gå och vänta ytterligare 3 månader innan hon kan få ut sina pengar? Vid det laget har vi redan svultit ihjäl eller hamnat på gatan.

Tacksam för svar!
Jag har legitimerat mig åt en vän för att lösa ut en värdecheck på Swedbank då han saknade leg.
Så om någon kan intyga med giltig leg ska det funka
Citera
2022-07-28, 23:48
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Kan ni inte leva på en lön? Herregud vad WT. Ni få ju fina utbetalningar senare som ni kan lägga på bostäd.

Om du läser inlägget så studerar han vilket innebär att han har ingen "lön"
Citera
2022-08-01, 16:34
Medlem
Tacksam för alla svar!
Vi ska gå till banken snarast och få detta kalabalik ordnat. Vi har hittills startat upp ett bankkonto på Handelsbanken och väntar på handläggningen. Förhoppningsvis kan arbetsgivaren betala ut nästkommande lön i förskott… Jag tror egentligen bara att hennes identitet behöver styrkas, jag borde då kunna identifiera henne via mig själv. Enda problemet jag är att mitt pass precis har utgått… Har endast körkort och ID-kort.
Citera
2022-08-04, 09:59
Medlem
zerokei64s avatar
Verkar som det löste sig i ert fall nu men tips för alla som inte är svenska medborgare är tex en guide som SEB har:
https://seb.se/privat/bli-kund/new-in-sweden

Där står ganska utförligt hur man ska gå till väga. Man behöver ju självklart inte välja SEB utan finns många banker och kraven borde vara snarlika.

Tänkte posta om någon med liknande problem söker och hittar denna tråd.

Konsumenternas har också info om rätt till betalkonto med grundläggande funktioner för alla som är bosatta inom EES (dvs oavsett medborgarskap):
https://www.konsumenternas.se/konsum...ll-betalkonto/

Står också att: "När en konsument ansöker om ett betalkonto med grundläggande funktioner ska banken behandla ansökan skyndsamt och avgöra ärendet inom 10 bankdagar efter det att de tagit emot en fullständig ansökan."

Har man problem kan man få vägledning av Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in