2022-07-28, 16:43
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Ni som föraktar damfotboll får gärna låta bli att posta här.. Satans menlösa hatare..

Ok, vilken generation av damlandslaget har gjort mest intryck på er?..

Själv minns jag nog bäst "Umeå-generationen" med Hanna Ljungberg, Malin Moström, Hanna Markstedt, Victoria Svensson mfl. Om de är de bästa vi har haft låter jag vara osagt, men de känns ändå lite "klassiska" i svenska damsammanhang för mig..

Era tankar, minnen och åsikter om det här?..
Citera
2022-07-28, 17:12
Medlem
Följde inte riktigt med när dom lirade, var väldigt ointresserad av sport.

För mig var det generationen med Schelin, Fischer, Sjögran, Dahlkvist, Öqvist. Minns speciellt när Dahlqvist satte straffen bakom en psykande Hope Solo. Jag älskade att hata USA och deras dryga vi-är-bäst attityd.

Detta var typ runt när Asllani knackade på landslagsdörren och lite innan Blackstenius blev ordinarie.
Citera
2022-07-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz

För mig var det generationen med Schelin, Fischer, Sjögran, Dahlkvist, Öqvist. Minns speciellt när Dahlqvist satte straffen bakom en psykande Hope Solo. Jag älskade att hata USA och deras dryga vi-är-bäst attityd.

Detta var typ runt när Asllani knackade på landslagsdörren och lite innan Blackstenius blev ordinarie.
Ja, den generationen tycker även jag är en av de mer intressanta, definivt roligare än den just nu..
Citera
2022-07-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Ni som föraktar damfotboll får gärna låta bli att posta här.. Satans menlösa hatare..

Ok, vilken generation av damlandslaget har gjort mest intryck på er?..

Själv minns jag nog bäst "Umeå-generationen" med Hanna Ljungberg, Malin Moström, Hanna Markstedt, Victoria Svensson mfl. Om de är de bästa vi har haft låter jag vara osagt, men de känns ändå lite "klassiska" i svenska damsammanhang för mig..

Har sett några matcher i CL-slutspelet denna säsong och vid introt i varje sändning, så zoomas pokalen in där Umeå IK står ingraverat som mästare säsong 2 och säsong 3, alltså i princip högst upp på bucklan..

Dessa meriter kommer förstås bli mäktigare för varje år som går, nu när damfotbollen utvecklas och Europas största klubbar gett sig in i leken..

Tänk när Umeå IK var bäst i Europa, liksom..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-07-28 kl. 17:37.
Citera
2022-07-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Har sett några matcher i CL-slutspelet denna säsong och vid introt i varje sändning, så zoomas pokalen in där Umeå IK står ingraverat som mästare säsong 2 och säsong 3, alltså i princip högst upp på bucklan..

Dessa meriter kommer förstås bli mäktigare för varje år som går, nu när damfotbollen utvecklas och Europas mäktigaste klubbar gett sig in i leken..

Tänk när Umeå IK var bäst i Europa, liksom..
Ja, de var verkligen bra, lite konstigt att det plötsligt bara tog slut, nu är de väl inte ens kvar i damallsvenskan..?
Citera
2022-07-28, 18:06
Medlem
Citat:

Den generationen har jag ingen större känsla till, faktiskt.. Hade förstås varit annorlunda om de slagit Tyskland i hemma-EM 2013 (semifinalen) eller i OS 2016 (finalen)..

Citat:
Ja, den generationen tycker även jag är en av de mer intressanta, definivt roligare än den just nu..

Jag tycker den här generationen är roligare faktiskt, har sett de flesta av tjejerna vinna Junior-EM (F19), antingen 2012 eller 2015, så har haft koll på de flesta spelarna rätt länge..

Dessutom var några av tjejerna med i "Blågula Drömmar" också, en serie som jag följde, bl.a. gjorde Angeldahl mål från halva planen mot Norge i en av sina allra första flicklandskamper, sedan var Rytting Kaneryd en av tjejerna de följde lite extra där också..

Citat:
Ja, de var verkligen bra, lite konstigt att det plötsligt bara tog slut, nu är de väl inte ens kvar i damallsvenskan..?

De gjorde väl en rejäl elitsatsning under några år, svårt att hålla den nivån under en längre tid, bara att se på Tyresö, ett skräckexempel..

Jo, de är tillbaka i Damallsvenskan och ligger på kvalplats nu..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-07-28 kl. 18:08.
Citera
2022-07-28, 21:44
Medlem
De yngre heterosexuella spelarna i det nuvarande laget. Blackstenius, Rolfö, Musovic, Ilestedt mfl
Citera
2022-07-28, 21:50
Medlem
Den generation som spelade 84-96. DVS Pia Sundhages generation. De syntes mer i DIREKTSÄNDNING än vad herrlandslaget gjorde vars matcher var Sammandrag eller eftersändning. De var i farten när jag började gå på damallsvenskan och jag hade två klasskompisar i landslaget(dock inte samtidigt)

Jag skolkade för att se VM-semin Sverige-Norge 1991 BTW
Citera
2022-07-29, 10:14
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:

Den generation som du nämner formade verkligen ett hat mot damfotboll hos mig. Efter att ha sett deras usla spel, deras oengagerade publik och deras krav på uppmärksamhet så har jag totalvägrat all damfotboll, så jag har egentligen inga intryck från efterkommande generationer.

Numera bojkottar jag t ex alla sportnyheter eftersom de har fler inslag om damfotboll än riktig fotboll. När var det senast du såg ett inslag om Superettan eller Division 1 på Sportspegeln liksom?
Citera
2022-07-31, 09:29
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Den generationen har jag ingen större känsla till, faktiskt.. Hade förstås varit annorlunda om de slagit Tyskland i hemma-EM 2013 (semifinalen) eller i OS 2016 (finalen)..

Måste lägga till förlusten mot Japan i VM-semifinalen 2011 också, vad är det för målvaktstabbar vi bjuder på i den matchen? Rena gratismål och sedan vann japanskorna hela skiten också..

https://youtu.be/MpPO8xSaIUM
Citera
2023-04-12, 15:59
Medlem
53....so whats avatar
Vilken generation av damlandslaget har gjort mest intryck på dig?

Får väl bli dagens då, fotbollsmässigt bättre än förr.
Men vad som finns innanför pannbenet verkar bli sämre och sämre.

https://www.friatider.se/damlaget-poserade-med-upp-och-nedvand-ukrainaflagga
Citera
2023-04-12, 16:22
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Den generation som du nämner formade verkligen ett hat mot damfotboll hos mig. Efter att ha sett deras usla spel, deras oengagerade publik och deras krav på uppmärksamhet så har jag totalvägrat all damfotboll, så jag har egentligen inga intryck från efterkommande generationer.

Numera bojkottar jag t ex alla sportnyheter eftersom de har fler inslag om damfotboll än riktig fotboll. När var det senast du såg ett inslag om Superettan eller Division 1 på Sportspegeln liksom?

Ryck upp dig ert damlag ligger 3:a i division 2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in