2022-07-28, 15:35
Medlem
Generalanderssons avatar
Nu till helgen s r det dax fr min personliga favorit inom lngloppsracing, 24 timmars racet p Spa (kvalet startar i kvll 20:30 sv tid, och fregr vidare utver natten).
2022-07-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Nu till helgen s r det dax fr min personliga favorit inom lngloppsracing, 24 timmars racet p Spa (kvalet startar i kvll 20:30 sv tid, och fregr vidare utver natten).
Missa inte att det r ett flertal blgula ekipage med frn svenska GT-serien i GT4-racen, frsta brjar nu strax 19:50. Direktsnds p MotorsportTV i 50fps, som har app till AppleTV, AndroidTV och FireTV.

https://eu.motorsport.tv/livestream

Snds ven p Dailymotion-kanalen GTWorld:

http://dailymotion.com/GTWorld

TV-schemat ser ut som fljer:

FRIDAY JUL 29

19:50 GT4 EUROPEAN SERIES LIVE RACING, Round 4: Spa-Francorchamps - Race 1

SATURDAY JUL 30

09:55 GT4 EUROPEAN SERIES LIVE RACING, Round 4: Spa-Francorchamps - Race 2
11:30 FORMULA REGIONAL EUROPEAN CHAMPIONSHIP, Spa-Francorchamps: Race 2
12:25 LAMBORGHINI SUPER TROFEO EUROPE LIVE RACING, Spa-Francorchamps: Race 2
13:45 GT WORLD CHALLENGE EUROPE LIVE RACING, SRO GT 30th Anniversary by Peter Auto: Race 2
16:15 GT WORLD CHALLENGE EUROPE LIVE RACING, Round 7: 24 Hours of Spa - Race (EN)

Det r ven svenskt i tten av Formula Regional European Series by Alpine i form av Dino Beganovic.

I 24 timmars-racet r vl ende svensken Alexander West i hans omnumrerade #188 McLaren, hans normala #88 r upptaget av en AMG i GT World Challenge-serien, som jag fr vrigt vill minnas ngon svensk krde i fr ngra r sedan, om det var Rosenqvist?

I vrigt r det gott om danskar, norrmn och finnar i startfltet att heja p.

Sjlv hejar jag utver Alex och vriga nordbor mest p #83 Iron Dames-Ferrarin med Bovy/Gatting/Frey/Pin, och Samantha Tan Racing i #28 M4'an med teamgaren bakom ratten.

Full startlista finns hr:

https://www.totalenergies24hours.com/entry-list

Frgan r vl hur man sjlv rankar dom olika stora 24-timmarsracen, Daytona, Spa, Le Mans, Nordschleife eller EWC's tvhjuls-race p Bol d'Or, Le Mans och numera ven Spa. Om inget annat s bestr kalenders p rsbasis av numera av 7st riktiga hjdpunkter gllande 24-timmars. Dom tre Criventic-racen fr vl anses komma lite bakom. Har COTA frsvunnit frn deras kalender?
Senast redigerad av pumahunter 2022-07-29 kl. 20:10.
2022-07-30, 10:28
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Missa inte att det r ett flertal blgula ekipage med frn svenska GT-serien i GT4-racen, frsta brjar nu strax 19:50. Direktsnds p MotorsportTV i 50fps, som har app till AppleTV, AndroidTV och FireTV.

https://eu.motorsport.tv/livestream

Snds ven p Dailymotion-kanalen GTWorld:

http://dailymotion.com/GTWorld

TV-schemat ser ut som fljer:

FRIDAY JUL 29

19:50 GT4 EUROPEAN SERIES LIVE RACING, Round 4: Spa-Francorchamps - Race 1

SATURDAY JUL 30

09:55 GT4 EUROPEAN SERIES LIVE RACING, Round 4: Spa-Francorchamps - Race 2
11:30 FORMULA REGIONAL EUROPEAN CHAMPIONSHIP, Spa-Francorchamps: Race 2
12:25 LAMBORGHINI SUPER TROFEO EUROPE LIVE RACING, Spa-Francorchamps: Race 2
13:45 GT WORLD CHALLENGE EUROPE LIVE RACING, SRO GT 30th Anniversary by Peter Auto: Race 2
16:15 GT WORLD CHALLENGE EUROPE LIVE RACING, Round 7: 24 Hours of Spa - Race (EN)

Det r ven svenskt i tten av Formula Regional European Series by Alpine i form av Dino Beganovic.

I 24 timmars-racet r vl ende svensken Alexander West i hans omnumrerade #188 McLaren, hans normala #88 r upptaget av en AMG i GT World Challenge-serien, som jag fr vrigt vill minnas ngon svensk krde i fr ngra r sedan, om det var Rosenqvist?

I vrigt r det gott om danskar, norrmn och finnar i startfltet att heja p.

Sjlv hejar jag utver Alex och vriga nordbor mest p #83 Iron Dames-Ferrarin med Bovy/Gatting/Frey/Pin, och Samantha Tan Racing i #28 M4'an med teamgaren bakom ratten.

Full startlista finns hr:

https://www.totalenergies24hours.com/entry-list

Frgan r vl hur man sjlv rankar dom olika stora 24-timmarsracen, Daytona, Spa, Le Mans, Nordschleife eller EWC's tvhjuls-race p Bol d'Or, Le Mans och numera ven Spa. Om inget annat s bestr kalenders p rsbasis av numera av 7st riktiga hjdpunkter gllande 24-timmars. Dom tre Criventic-racen fr vl anses komma lite bakom. Har COTA frsvunnit frn deras kalender?
Yep. Finns mnga godbitar p Spa i helgen, fr satsa p att det gr vra svenska frare.

Sklet till att varfr jag fredrar 24 timmars loppet p Spa andra 24h race, r pga den fantastiska banan, samt att jag fredrar GT-klassarna ver LMP1/Hypercar och LMP2/LMP3, tycker att racingen r mkt bttre i GT. Men jag saknar tiden d nr GT-bilar kunde utmana prototyp bilarna om totalsegern i race som Le Mans, Daytona och Sebring.

Creventic serien fljer inte jag s noga, men jag har fr mig att 2020 var senast de krde p COTA.
2022-07-30, 20:28
Medlem
Generalanderssons avatar
Mercedes bilarna har dominerat shr lngt med Getspeed #2 i ledning efter 3 timmar.
2022-07-30, 22:15
Medlem
Ovanligt stdat race frsta tv timmarna, och ven frsta tv varven.

#188 med svenske West i ProAm-klassledning bland 7 bilar, #83 Iron Dames-Ferrarin var top 10 over-all ett tag efter tur med ett depstopp, men r nu nere p 4'de plats i Gold bland 15 bilar. Sam Tan's #28 r p 13'de bland 19 bilar i Silver, men kommer rasa nu fr den tvingades in i garaget nyss. #28-bilen har fr vrigt en on-boardkamera man kan streama. nskar det funnits en p #83(om jag nu inte missat att det finns en?).

Det r verkligen kolsvart uppe i skogen och p baksidan.

En fundering r ju hur mnga MotoGP-fans som hittat till den hr serien pga Rossi's nrvaro i den knallgula #46 R8'an. I MotoGP var jag ganska less p honom under mnga r, men hr r det lite fascinerande om/hur han lyckas anpassa sig till bilar, vilket ven var skoj med Dovi nr ha krde ngra DTM-race. Han var rejlt snabb dr.
2022-07-31, 11:16
Medlem
Jag satt och kollade p tidtagningen och svenskbilen #188 lg en halv sekund bakom ledaren i PA-klassen, eller om det var fre, och jag tnkte fr mig sjlv att det dr borde dom visa i bild.

Helt pltsligt slutade dess tider uppdateras och den brjade rasa i listan, Alexander West's McLaren hade utsatts fr en pit-maneuver upp mot busshllplatsen nr Miguel Ramos satt bakom ratten, till den grad att den snurrade och slogs snder mot muren, s det var tyvrr slutet fr enda svenskbilen i det hr racet. Den skyldige var tvan i Gold-klassen, #93.

P det positiva kontot s ligger Iron Dames-Ferrarin #83 i ledning i Gold-klassen med upp emot tv varvs marginal, mot sagda marodr, s det kan vl bli n mer pga ett straff snart. Bilar jag delvis har hejat p har vunnit 24-timmars Criventic-race, Nordschleife och kortare, men aldrig min primr-bil i ett 24-timmars i GT World Challenge(eller Daytona fr den delen) s nu r jag nervs. Har hejat p danska och svenska segrare i Le Mans men det var mnga r bak i tiden. Dom slppte precis ut fartdren Sarah Bovy p banan, fr hoppas hon tar det lugnt.

#28 Samantha Tan Racing-BMW'n har efter en lngre reparation under grkvllen maskat sig uppt till 9'de plats i Silver-klassen mestadels pga attrition, 9 bilar ser ut att ha brutit. Tar den sig i ml r det nog en tillrcklig seger fr Sam.

vriga nordbor har jag inte s mycket koll p men bilen med Dennis Olsen ligger 3'a overall just nu.

Edit2: Iron Lynx-Ferrarin #51 ligger 2'a over-all med Nicklas Nielsen bakom ratten just nu.

Edit: Jag inser just nu att tjejen Reema Juffali var med i racet ocks, hade missat detta, bilen leder brons-cupen som bara bestr av tv ekipage, och dom ligger p samma varv med 2sek emellan sig.
Senast redigerad av pumahunter 2022-07-31 kl. 11:58.
2022-07-31, 16:50
Medlem
Generalanderssons avatar
D var Spa 24h ver fr den hr gngen. Polevinnaren Merc AMG #88 (Marciello, Juncadella, Guonon) tog ven totalsegern, och Merca tar drmed deras frsta vinst i Spa 24h sedan 2013.
Senast redigerad av Generalandersson 2022-07-31 kl. 16:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in