2022-07-27, 22:37
Medlem
Ja, som rubriken lider. Om jag har rörlig ränta. Amorterar jag bara en gång var tredje månad? Eller varför det det så ut i min bank?
Citera
2022-07-27, 22:38
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Ja, som rubriken lider. Om jag har rörlig ränta. Amorterar jag bara en gång var tredje månad? Eller varför det det så ut i min bank?

Det normala är månadsvis amortering och räntebetalning.
Citera
2022-07-27, 22:48
Medlem
pelle_snusks avatar
Som Stygotius skriver är det normala att man betalar 1 gång per månad och då amortering och ränta.

Amortering är din avbetalning på lånet - alltså det som får ditt lån att minska. Detta är ingen kostnad för dig utan en ren skuldminskning. (Jämför med att du lånar 100 kr av mig och lämnar tillbaka det nästa dag - du har då haft en skuld som du betalat men den har inte kostat dig något)

Räntan är kostnaden du betalar för den skuld du har.

Sedan finns det annuitetslån där din månatliga inbetalning är samma hela tiden, men den bygger på att du har en konstant ränta. Det gäller inte för en rörlig ränta.
Citera
2022-07-27, 22:49
Medlem
laxen69s avatar
Har rörligt, men betalar varje månad.
Citera
2022-07-27, 22:54
Medlem
Mitt lån blev rörlig i slutet av juni. Nästa inbetalning till banken är i slutet av september och då är det amortering bara en gång medan man räknat ränta betalning x3 (juli, augusti och september). Varför har man gjort så?
Citera
2022-07-27, 23:08
Medlem
Citat:
Mitt lån blev rörlig i slutet av juni. Nästa inbetalning till banken är i slutet av september och då är det amortering bara en gång medan man räknat ränta betalning x3 (juli, augusti och september). Varför har man gjort så?

Fråga dem kanske? För dem kanske det har betydelse, men för dig har det ingen betydelse egentligen. Blir det för stor summa att ta var tredje månad? Betala varje månad, degen skall ju in ändå.
Citera
2022-07-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Fråga dem kanske? För dem kanske det har betydelse, men för dig har det ingen betydelse egentligen. Blir det för stor summa att ta var tredje månad? Betala varje månad, degen skall ju in ändå.

För mig funkar det. Slipper amortera under två månader. Räntan är ju hög som den är.

Men undrar bara om det är en miss
Citera
2022-07-27, 23:51
Moderator
tobess avatar
Räntan justeras t.ex. var tredje månad (eller var sjätte, 1 gång i året, eller vad man nu har avtalat), själva amorteringen sker månadsvis (om man inte kommit överens om amorteringsfritt under någon period).
Citera
2022-07-28, 00:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det är olika men många banker kör med amortering en gång per kvartal vid rörlig ränta, men med tre automatiska inbetalningar, en per månad som standard, men det går ofta att ändra inbetalningsalternativen till t.ex. 2 gånger per månad (för de som får lön varannan vecka) eller en gång per kvartal.
Citera
2022-07-28, 01:15
Medlem
Citat:
Då har du förmodligen kvartalsvis betalning. Alltså, du betalar var tredje månad på ditt lån. Har du amorteringskrav om 12k per år kan du alltså betala 1k per månad, eller 3k per kvartal.

Samma med räntan, du kan betala per månad eller per kvartal.

Vill du ändra till månadsvis? Kontakta din bank, så löser dom det. Såvida du inte bor i en fastighet med taxeringskod 120 och har 90-dagars, då är det kvartal som gäller oavsett.
Citera
2022-07-29, 16:02
Medlem
Citat:
För mig funkar det. Slipper amortera under två månader. Räntan är ju hög som den är.

Men undrar bara om det är en miss

Det är ganska rimligt att det inte är det. De tar ju ränta för tiden du har krediten: om du skall ammortera 30tkr var tredje månad så innebär det att de kan ta ränta på alla dessa pengar för alla tre månader, men om du skulle amorterat 10tkr per månad så skulle bara 10tkr av dem befoga ränta i 3 månader, 10tkr i två månader och 10tkr i bara en. Samtidigt är det troligt att de finansierat lånet genom att binda sig på just 3 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in