Citat:

Ursprungligen postat av 
Sqrbanken

Din trådstart fick mig att äntligen googla en ramsa som jag sedan ganska precis 30 år tillbaka i tiden undrat över. Mindes bara "my name is ex baby" men det räckte. Möttes av den på skolgården i förstaklass. Kördes av flickorna klappandes med/mot varann på nått vis eller solo med egna händerna.
Vet inte ifall den kan klassas som så obehaglig i sig, sexanspelningar på "bom bom"-delen måhända (vilket i barnsång blir lite creepy)? Minns dock att småtjejerna alltid avslutade ramsan med "I love you" pekandes på en söt pojke eller "I hate you" på en mindre söt pojke vilket i sig säkert var/är obehagligt för den utsatte.
My name is
Ex baby, ex baby
Chica chica bom bom bom
Chica chica bom bom bom
Charlie Chaplin
Chaplin Charlie
I love you

Vi sjöng detta i Skåne i början av 90-talet, fast jag kommer ihåg det som "x-lady" och "chica chica boom boom boom" bara en gång. Jag kom idag helt random att tänka på att vi sjöng om Charlie Chaplin som barn, fast vi kände knappt till honom när vi var så små. Jag kan mycket väl ha lärt mig namnet från sången. Kan den vara mycket äldre från början?
Det verkar som att den fortfarande sjöngs 2013. Det är nästan samma rörelser vi gjorde. Jag tror de går över till någon annan ramsa i slutet.
https://youtu.be/60WkvlAC-PQ?si=k2xzE_ZOK-ctBHZh
Det stämmer nog att tjejerna var mest intresserade av liknande klapplekar, men de drog med oss killar också (i alla fall de som inte var rädda för tjejbaciller).