Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-16, 11:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
UFO är absolut inte otänkbara men jag har hittills inte sett några övertygande bevis. Med vetenskapens och matematikens hjälp kan vi räkna ut att det sannolikt finns intelligent liv på andra planeter. Med samma matematik kan vi räkna ut att det inte är sannolikt att de besöker oss just nu, pga avstånden i universum.
Men ingen förstår någonting av deras framdrift. De principer vi känner till är: lättare än luft, reaktionkraft och lyftkraft från vingprofiler. De två tefat jag såg var väl enligt ditt sätt att se det övernaturliga?
Citera
2025-11-16, 11:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du citerade -

Det är inte jag som frågar
Han undrade över deras förstånd. Surdegarna symboliserade människors läror och de hade dessutom sett att de egentligen inte behövde ta med sig bröd när de var med honom.

Ingen numerologi.
Citera
2025-11-16, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men ingen förstår någonting av deras framdrift. De principer vi känner till är: lättare än luft, reaktionkraft och lyftkraft från vingprofiler. De två tefat jag såg var väl enligt ditt sätt att se det övernaturliga?
Eh va? Jag trodde att jag har gjort det extremt tydligt att jag inte tror på något övernaturligt.
Citera
2025-11-16, 11:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Eh va? Jag trodde att jag har gjort det extremt tydligt att jag inte tror på något övernaturligt.
Men tefat tycks övernaturliga...
Citera
2025-11-16, 11:54
Avstängd
Citat:
Men tefat tycks övernaturliga...
Nej, men däremot osannolika
Citera
2025-11-16, 12:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Kan organiserade kristna ens diskutera innebörden i Jesus ord utan att stöta sig med sina församlingar? I vissa fall är det nog inte så. Men meningen med att samlas i Jesus namn kan inte vara att man ska vara låst och förstelnad. Vilken makt är det egentligen som verkar i församlingarna?
Citera
2025-11-16, 14:52
Medlem
Citat:
Han undrade över deras förstånd. Surdegarna symboliserade människors läror och de hade dessutom sett att de egentligen inte behövde ta med sig bröd när de var med honom.

Ingen numerologi.
Ja frågan om det jästa/syrade brödet är viktig, men där är också specifika nummer i ditt citat, varför fem, tolv och sju (ja där var två fiskar också)?
Citera
2025-11-16, 17:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ja frågan om det jästa/syrade brödet är viktig, men där är också specifika nummer i ditt citat, varför fem, tolv och sju (ja där var två fiskar också)?
Det finns inga nummer som betyder något i Jesus undervisning. Allt handlar om barmhärtighet, rättfärdighet, trohet, ödmjukhet, kärlek, förlåtelse, omvändelse och Guds rike.
Citera
2025-11-16, 18:27
Medlem
Citat:
Det finns inga nummer som betyder något i Jesus undervisning. Allt handlar om barmhärtighet, rättfärdighet, trohet, ödmjukhet, kärlek, förlåtelse, omvändelse och Guds rike.

Kristendomens huvudsakliga fel är att verkligheten fungerar inte på det viset. Det är inte optimalt att ha huvudlös obegränsad altruism som sin enda vägledning.
Citera
2025-11-16, 19:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Kristendomens huvudsakliga fel är att verkligheten fungerar inte på det viset. Det är inte optimalt att ha huvudlös obegränsad altruism som sin enda vägledning.
Det handlar inte om funktion. Världens furste härskar genom att splittra och man ska konkurrera ut varandra och trakassera de utslagna. Satan är alltför mäktig för att människor ska kunna ändra den ordningen.

Men barmhärtighet, rättfärdighet, trohet, ödmjukhet, kärlek, förlåtelse och omvändelse hör till Guds rike och man kan leva så när man lever i Guds makt istället för i Satans makt. Avlider gör alla men alla är inte värdiga eller lämpade för ett evigt och fullkomligt liv.

Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. — Johannes 7:7

Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda, — Johannes 3:19

Men kristendomen följer inte Jesus lära utan följer Mamon.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-11-16 kl. 19:05.
Citera
2025-11-16, 19:19
Medlem
Citat:
Det handlar inte om funktion. Världens furste härskar genom att splittra och man ska konkurrera ut varandra och trakassera de utslagna. Satan är alltför mäktig för att människor ska kunna ändra den ordningen.

Men barmhärtighet, rättfärdighet, trohet, ödmjukhet, kärlek, förlåtelse och omvändelse hör till Guds rike och man kan leva så när man lever i Guds makt istället för i Satans makt. Avlider gör alla men alla är inte värdiga eller lämpade för ett evigt och fullkomligt liv.

Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. — Johannes 7:7

Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda, — Johannes 3:19

Men kristendomen följer inte Jesus lära utan följer Mamon.

Kristna följer mamon för det finns inga alternativ, det finns ingen fungerande kristendom.

Oändlig kärlek, altruism och givmildhet till alla och allt i en värld som där organismer konkurrerar med varandra om begränsade resurser för att överleva är en fantasi som som aldrig kommer bli verklighet.
Citera
2025-11-16, 19:41
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja, men inte av orsaken som du skriver.

T ex skulle Jesus vara arg på de GIRIGA kristna samfunden t ex Vatikanen.
Han protesterade ju redan som 14-åring mot att det finns salustånd i templet, vilket är mycket mindre girighet än Vatikanens...
Det är inte Jesus som har misslyckats. Eller vad menar du?
Kristendomen stämmer inte med Jesus åsikter
den enorma girigheten
och Jesus menade nog att även kvinnor fick vara präster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in