2022-12-21, 21:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSx
2012 & 2017 måste vara dom sämsta somrarna i Stockholm som jag har upplevt i alla fall(är 50+).

De somrarna är ändå inte i närheten lika kalla som t.ex. 1987, 1977. 1993 och 1998.
Citera
2022-12-22, 13:22
Medlem
DraconianTimess avatar
Många somrar har varit lite halvkassa. 1998 och 2004 med sina konstant hängandes lågtryck, men inget har någonsin varit i närheten av helvetet 2007. Regn, regn och ännu mera regn.

För att göra eländet ännu värre, så var det sommaren som jag fick jobb efter studierna vilket innebar att jag inte hade möjlighet och åka på semester bort från regnhelvetet.
Som lök på laxen spelade radion Markoolio - Sommar och Sol samtidigt som regnet pissade mot rutan. Den låten har blivit mitt absoluta hatobjekt.

Midsommar 2007 med mitt ex gick vi ner för att hämta grejer i källaren och upptäckte att där var 10 cm vatten. Hela väggen i kåken hade sugit upp vatten och lägenheten var fuktskadad. Jag saknar varken den där lägenheten eller mitt ex idag
Citera
2023-01-01, 18:30
Medlem
TUKs avatar
Förra sommaren upplevde jag som en sommar med höga toppar och djupa dalar. Det var några dagar i slutet av juni som var 5/5 med 30 graders värme och strålande sol. 25-26 grader i Mälaren var det vid den här tidpunkten och man hade förhoppningar om en 2018-juli. Men juli blev istället relativt kylig och lågtrycksbetonad. Någon enstaka dag var det 4/5 väder men överlag var det inte badvänligt sett till varken lufttemperatur eller vattentemperatur. Jag gick faktisk med mössa några dagar i mitten av månaden eftersom det var så kallt och blåsigt. Kan inte påminna mig om att det hänt någon juli tidigare. Augusti inleddes med kyla men bjöd på riktigt fint sensommarväder runt 10-20 aug med några enstaka 30 graders dagar.

Sommaren var som sagt väldigt ojämn och därmed svår att betygsätta. Men jag ger juni 3/5, juli 2/5 och augusti 3/5 i betyg.

Sommaren 2015 var i mitt tycke en 1/5 sommar. Lågtryck nästan konstant och ytterst få dagar med riktig sommarkänsla.
Citera
2023-01-02, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Förra sommaren upplevde jag som en sommar med höga toppar och djupa dalar. Det var några dagar i slutet av juni som var 5/5 med 30 graders värme och strålande sol. 25-26 grader i Mälaren var det vid den här tidpunkten och man hade förhoppningar om en 2018-juli. Men juli blev istället relativt kylig och lågtrycksbetonad. Någon enstaka dag var det 4/5 väder men överlag var det inte badvänligt sett till varken lufttemperatur eller vattentemperatur. Jag gick faktisk med mössa några dagar i mitten av månaden eftersom det var så kallt och blåsigt. Kan inte påminna mig om att det hänt någon juli tidigare. Augusti inleddes med kyla men bjöd på riktigt fint sensommarväder runt 10-20 aug med några enstaka 30 graders dagar.

Sommaren var som sagt väldigt ojämn och därmed svår att betygsätta. Men jag ger juni 3/5, juli 2/5 och augusti 3/5 i betyg.

Sommaren 2015 var i mitt tycke en 1/5 sommar. Lågtryck nästan konstant och ytterst få dagar med riktig sommarkänsla.

Sommaren 2000 är den sämsta sommaren jag kan minnas med översvämningarna och vägar som spolades bort. I Sverige får man vara glad om det är 25 grader i 2 veckor. Sista åren har det antingen varit för varmt eller pissväder.
Citera
2023-01-02, 20:38
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Sommaren 2000 är den sämsta sommaren jag kan minnas med översvämningarna och vägar som spolades bort. I Sverige får man vara glad om det är 25 grader i 2 veckor. Sista åren har det antingen varit för varmt eller pissväder.

Mina föräldrar har berättat att somrarna på 70- och 80-talen oftast var pissiga.
Citera
2023-01-02, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Mina föräldrar har berättat att somrarna på 70- och 80-talen oftast var pissiga.

Även 90 talet hade kassa somrar, är man invandrare från 2015 och framåt har man inte upplevt en pisse dålig sommar ännu, inte har man upplevt 80 talets vintrar heller, då hade ingen velat komma hit.
Citera
2023-01-10, 13:59
Avstängd
"Summer 2022 was the hottest on record for Europe and each boreal summer month was at least the third warmest globally. Overall, 2022 was the second warmest year on record for Europe, while globally it was the 5th warmest year according to the ERA5 dataset."

https://climate.copernicus.eu/copernicus-2022-was-year-climate-extremes-record-high-temperatures-and-rising-concentrations
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in