2022-07-26, 14:49
Medlem
Zarfots avatar
Tittar man på medeltemperaturen hittills under Juli så ligger vi relativt nära genomsnittet. Något varmare än normalt i Götaland och nordöstra Norrland. Speciellt västra delen av södra Norrland har varit kallare än genomsnittet.
https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/karta/hittills-denna-manad/temperatur/

Juni var samtidigt en bra bit varmare än i medeltal, framförallt mellersta delen av landet. https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/karta/foregaende-manad/temperatur/

Sen är ju det ju inte enbart medeltemperatur som avgör hur "bra" sommarvädret upplevs. Soltimmar, vind, antal dagar med regn osv är ju minst lika viktigt.
Citera
2022-07-26, 14:55
Medlem
Tycker det varit ovanligt fint alltså.. iaf nere i söder.
Värmerekord är mest jobbigt, allting blir klistrigt och det känns som att man går omkring i en bastu konstant.
Senast redigerad av Beach2021-TOPPform 2022-07-26 kl. 14:57.
Citera
2022-07-26, 15:10
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayeflatowl
Har varit en typisk svensk sommar, vad gnäller du över?

Det kan ändras i augusti/bli förskjutet men inte i år tyvärr.
Citera
2022-07-26, 15:21
Medlem
Någon som minns sommaren 2011?
Citera
2022-07-26, 15:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Nej, det har det inte. En äldre närstående till mig har haft stenkoll på vädret sedan slutet av 50-talet (han är en riktig vädernörd). Enligt honom så har det varit under 20 grader i 21/26 dagar så här långt i juli där vi bor.

Det har enligt honom inte varit så här kallt sedan mitten av 60-talet. Det är dessutom fortfarande bara 18 grader i sjön här i närheten. Det har han aldrig varit med om. Det har så här långt varit en kuksommar.

Skulle inte planeten brinna upp snart?

Alla klimatmongon pratar verkligen bara en massa jävla strunt. Lättlurade idioter.
Åjo, jag minns iaf en sommar vid kanske 86 eller 87 oh de var då sannerligen inget vidare badväder då inte.
Vi åkte omkring med husvagn och det var regn på regn och kallt, hela tiden.

Fast jag gissar att Augusti kommer att bli bättre.
Nu när det har regnat och ruskat klart ordentligt så finns det ju inte så mycket mer kvar att drabbas av än några fina och långvariga värmeböljor.

Fast hur kul är det, egentligen, med hemsk hetta så man knappast ens kan röra sig innan svetten bryter fram.
Vi får kanske passa på att njuta av det milda sommarvädret i år istället för att klaga ...

Bara det inte hade blåst så mycket bara ...
Citera
2022-07-26, 15:32
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Den tillhör ju helt klart top 5 av sämsta somrar sen 2000, men både somrarna 2007, 2012 och 2017 hade färre högsommardagar, framförallt mer regn och blåsigare än årets sommar rent generellt i sverige. Ändå har vi lyckats skrapa ihop 5 dagar totalt med 30c här i närke så när det väl varit varmt har det blivit mycket varmt men under kort period, ganska speciell sommar helt klart.
Det måste ha varit ovanligt få dagar mellan 22-27 grader i år. Saknas helt stabilitet och det märks på vattentempen.
Citera
2022-07-26, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ja, men du har fel.
Ok. För under 20 grader har det inte varit 21/26 dagar som du precis påstod. Förutom i norrland då
Citera
2022-07-26, 15:51
Medlem
Har varit skitväder nästan hela tiden.

Sommaren 2019 minns jag var riktigt bra. Och 2014. Varmt och skönt.
Citera
2022-07-26, 16:17
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
3 fattiga dagar har det varit fint väder. 3 dagar av 60 ( juni, Juli)

Vi brukar ha äckligt dåliga somrar i Sverige men detta tar väl ändå rekordet?

Har du något minne om en sommar som varit sämre? Endast vädermässigt. Inte att din flickvän gjorde slut med dig sommar 1998
Hur är det med minnet? Det var ca 10 dagar med fint väder från midsommar och framåt.

Det har varit bättre, ja. Men så sent som 2020 var det sämre, regnade mer då.
Citera
2022-07-26, 16:20
Medlem
världens bästa för mig.om du ville ha en varm sommar kan du ta en resa till spanien
Citera
2022-07-26, 16:39
Avslutad
Absolut en av de sämsta somrar jag har varit med om, vi har haft totalt 3-4 dagar med ordentlig värme. Önskar att jag levde förr i tiden.

Blir ju fan sämre sommar för varje år som går, likaså vinter. Sommaren är blåsig, och vintrarna är milda. Alltid en blandning av vår/höst.
Senast redigerad av vattenskotern 2022-07-26 kl. 16:48.
Citera
2022-07-26, 16:42
Medlem
2012 & 2017 måste vara dom sämsta somrarna i Stockholm som jag har upplevt i alla fall(är 50+).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in