Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-26, 08:05
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Ingen av stordrakarna bryr sig en råttas bakdel om huruvida en privatkund är kvar som kund lr inte.

Okritiska unga och även äldre i början av sin bankrelation står i kö för bli kunder hos dem.

De i banken skrattar, hela vägen hem.
Citera
2022-07-26, 08:07
Medlem
KlappMungons avatar
Det lär gå mindre bra om banken överhuvudtaget kan räkna. Istället för att binda pengarna hos dig till 2,5% ränta i 5 år kan den köpa en 5-årig bostadsobligation av en annnan bank och idag få en ränta drygt på 3% bundet på 5 år.
Citera
2022-07-26, 08:08
Medlem
Onanikrems avatar
Nu är jag ingen bolånetorsk så har ingen aning om räntan men ring runt till de mindre låneinstituten och se vad de bjuder, presentera bästa budet för din bank och kräv samma eller så byter du och flyttar allt.
(Att jag skulle kräva samma och inte lägre är. 1. Ingen kommer att gå lägre än det billigaste. 2. skönt att inte behöva flytta all skit någon annan stans.) Att man säger man flyttar allt innebär inte att man nödvändigtvis gör det, internetbank, kort och swish kanske är bättre hos din storbank. Men det säger du ju inte när du förhandlar.

Storbankerna har oftast de sämsta räntorna så sök runt.
Citera
2022-07-26, 08:33
Medlem
Det går utmärkt att flytta enbart bolånen till exempelvis Hypoteket eller Landshypotek och sen behålla sina övriga produkter på sin nuvarande "storbank".
Citera
2022-07-26, 08:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Det går utmärkt att flytta enbart bolånen till exempelvis Hypoteket eller Landshypotek och sen behålla sina övriga produkter på sin nuvarande "storbank".
Exakt men det säger man inte till sin "storbank" i förhandlingen, de vill gärna ha "helkunder" hehe
Citera
2022-07-26, 09:06
Medlem
Each1Teach1s avatar
Bankens kostnad för att finansiera ditt bolån för 5-årig löptid är högre än 3%, så det kommer inte hända.
Citera
2022-07-26, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Bankens kostnad för att finansiera ditt bolån för 5-årig löptid är högre än 3%, så det kommer inte hända.

Tycker du borde läsa på lite, aktuell styrränta är 0,75% utlåningsräntan är 0,75% ytterligare så allt över 1,50% är ett rån, naturligtvis ska banken ha lite deg för att låna ut så 1% till är ok! 2,50% är mitt sista bud...
Citera
2022-07-26, 09:27
Medlem
Each1Teach1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammeronone
Tycker du borde läsa på lite, aktuell styrränta är 0,75% utlåningsräntan är 0,75% ytterligare så allt över 1,50% är ett rån, naturligtvis ska banken ha lite deg för att låna ut så 1% till är ok! 2,50% är mitt sista bud...
Ursäkta, tror du bankerna lånar av Riksbanken för att ge ut bolån?
Citera
2022-07-26, 09:29
Medlem
"Det är aldrig fel att fråga". Du kan inte få mer än ett nej.
Citera
2022-07-26, 09:43
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
"Det är aldrig fel att fråga". Du kan inte få mer än ett nej.

Och nej betyder ja i vissa sammanhang!
Citera
2022-07-26, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Ursäkta, tror du bankerna lånar av Riksbanken för att ge ut bolån?

Ja.
Citera
2022-07-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammeronone
Jag vill inte ha 3,75 % jag ska ha 2,5 annars hejdå! Då kommer dom gå till VD sen kommer dom ge mig ett patetiskt erbjudande om 3,2 sen säger jag 2.59 dom 2.79 då kan jag stanna.

Du låter inte som en medelsvensson. Ingen kommer ringa till VD Wallenberg fråga om man kan ge dig en bra deal. Detta är inte Tirana eller Bagdad. Nej, lära dig att svälja, snart är det helga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in