2022-07-25, 17:48
Medlem
Jag startade tråden Insamling för att signera en Ukrainsk T-72 med Flashback.se?

Tråden togs bort under regelverk
Regel: 1.01 - Reklam och annonsering

Insamling var till en statlig icke-vinstdrivande organisation och i slutänden hade det antaligen varit grym reklam för flashback

Jag vill ha förtydligande hur detta skiljer sig från
(FB) Flashbacks egen insamling till Musikhjälpen - dra ditt strå till stacken! (Flashbacks egen insamling till Musikhjälpen - dra ditt strå till stacken!)
Citera
2022-07-25, 17:55
Medlem
(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Lite som en trasig skiva det här, men först bör du diskutera saken med berörd mod.
Citera
2022-07-25, 17:56
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Jag startade tråden Insamling för att signera en Ukrainsk T-72 med Flashback.se?

Insamling var till en statlig icke-vinstdrivande organisation och i slutänden hade det antaligen varit grym reklam för flashback

(FB) Flashbacks egen insamling till Musikhjälpen - dra ditt strå till stacken! (Flashbacks egen insamling till Musikhjälpen - dra ditt strå till stacken!)

Flashback som ska vara ett oberoende, opolitiskt forum kanske inte vill ha sitt namn uppklistrat på en stridsvagn som ska delta i en konflikt mellan två andra länder? Fullt förståeligt. Långt ifrån alla här på forumet är så dumma att vi tar ställning för den ena eller andra sidan i konflikten mellan Ryssland och Ukraina/NATO.
Citera
2022-07-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb

Lite som en trasig skiva det här, men först bör du diskutera saken med berörd mod.
Jag tycker frågan är relevant för hela Flashback.

Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Flashback som ska vara ett oberoende, opolitiskt forum kanske inte vill ha sitt namn uppklistrat på en stridsvagn som ska delta i en konflikt mellan två andra länder? Fullt förståeligt. Långt ifrån alla här på forumet är så dumma att vi tar ställning för den ena eller andra sidan i konflikten mellan Ryssland och Ukraina/NATO.
Det vore såklart rimligt att kunna starta insamlingar för få Flashback inristat i missilerna ryssen använder för att bomba civila, helt rimligt! Jag tror förvisso du överskattar antalet pacifister här.

I samma veva kanske inte jag ställer mig bakom musikhjälpens mål men ändå tvingas jag associeras med ett forum som gör det.
Citera
2022-07-25, 18:11
Medlem
najass avatar
0,06

Klagomål och kritik --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2022-07-25, 18:42
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
0,06

Klagomål och kritik --> Papperskorgen
/Moderator

Tillbakaflyttad igen för allmän diskussion om vad som gäller för insamlingar, samt varningen borttagen

/mod
Citera
2022-07-25, 21:35
Medlem
Troians avatar
Citat:

Musikhjälpen-tråden är från 2011. Jag är inte säker på att regelverk och praxis gällande 1.01 var identiskt då jämfört med nu.
Citera
2022-07-26, 12:03
Moderator
Carlboms avatar
En viktig sak i sammanhanget tycker jag är att Flashback inte ska användas för att gynna någon sida politiskt. Flashback är och ska vara ett politiskt opartiskt forum.

Att samla in till Cancerfonden eller Musikhjälpen tycker jag är oproblematiskt, men att samla in för att hjälpa ena sidan i ett pågående krig är det inte.

I flera av de insamlingar som skett så har användare från olika politiska läger kunnat samlas och enas kring en fråga. Det har gynnat alla, såväl användare som Flashback som forum. Därför ser i alla fall inte jag några som helst problem med att man kikar på varje sån här insamling från fall till fall.

Om 1 av 5 insamlingar inte är bra för Flashback så måste man inte förbjuda de 4 andra. Tycker man det så har man inte forumets bästa för ögonen.
Citera
2022-07-27, 10:35
Administrator
admins avatar
Citat:

Jag förstår din kritik, och vad det gäller 1.01. så blev det varken varning eller avstängning.
Däremot så raderades tråden. Utan ytterligare åtgärd. Vilket jag anser vara korrekt.

Jag vill också upprepa vad andra redan påpekat. Att Flashback är politiskt neutral.
Detta innebär att vi främjar en inkluderande diskussion, där båda sidor är delaktiga. Vilket ibland är enklare i teorin än i praktiken när det gäller Rysslands invasion i Ukraina.

Vi har idag en situation där vi i Sverige blockerar kanaler som Russia Today. Att kanalen anklagas för att vara propaganda är inte konstigt. Men att neka svenskar att få tillgång till samma propaganda gynnar knappast svenskarna. För vad är annorlunda nu, mot annektering av Krim 2014, eller Rysslands illegala annektering av delar av Georgien. Denna utveckling var tyvärr väntad.

Att Ryssland förbjuder vissa medier innebär inte att vi bör göra samma sak.
Givetvis kommer en övervägande majoritet av medlemmarna på Flashback att ta avstånd från Rysslands invasion av Ukraina. Men Flashback bör trots detta sträva efter att vara en neutral plattform. Där båda sidor kan mötas. Uppenbara troll bör bannlysas. De skadar debatten, och motarbetar ironiskt nog sina egna syften.

Flashback bör inte vara delaktiga i ett krig. Vi bör vara en plattform som eftersträvar dialog. Oavsett ämne.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in