2022-07-26, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Som sagt. Suck. Att få en troende att sluta tro på sagor är lika lätt, så nu skiter jag i det här.

”Nu skiter jag i det här” - troligtvis en av de vanligaste kommentarerna från en lchf-förespråkare mtp att ni är medvetna om att ni inte har någon vetenskap som backar era påståenden.

Vi kan väl göra så att du länkar någon seriös källa som stödjer dina påståenden, så länkar jag sedan ett par som motbevisar whatever sörja du nu lyckas hitta.
Citera
2022-07-26, 09:59
Medlem
Som redan påpekats i tråden så kommer talesättet att man blir tjock av snabbmat från utvecklingen i USA där många blev tjockare flera årtionden före man såg samma utveckling i andra länder.

Sedan så har USA alltid varit ganska generösa med portionernas storlek jämfört med andra länder. Jämför vad man får i Sverige och i USA när man beställer. Allting är en eller två storlekar större i USA.

Iallafall, grundproblemet är givetvis mängden mat man får i sig och hur mycket energi det då ger. Många beställer dubbelt för att portionen inte upplevs som tillräckligt. Största storleken. Man kan äta ganska mycket innan man är mätt och sedan blir man ändå hungrig igen bara några timmar senare.

Ovanpå det då läsken i ganska stora mängder. McD är väldigt generös med mängden läsk man får till maten. Det är oftast läsken man tjänar pengarna på. Den kostar bara några ören, men vi betalar 10-15 kr för läsken.

Men som också påpekats i tråden. Äter man ingenting annat under dagen så kanske man trots besöken på McD går ner i vikt.

Äter man för mycket energi ökar man i vikt och tvärtom. Kroppen är väldigt enkel på det sättet. Problemet är oftast att kunna hantera sitt sockersug eller sin hunger på ett bra sätt.
Citera
2022-07-26, 10:07
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hej,

Undrar en sak. Ofta säger folk att hamburgare med pommes är en gogrund för att man ska bli fet.

Hur många har inte hört att det är onyttigt med bugare? Ofta får man också höra att när man ser en tjockis att det är för att personen ifråga garanterat äter pizza och snabbmat.

Men jag har i en månad nu provat en diet - jag älskar hamburgare. Har under dagen inte ätit något mer än kanske en banan eller två ägg eller något.

Klockan 18:00 varje dag äter jag :

Färska burgare från ICA/COOP/WILLYS. Dessa är 200 kalorier per burgare.
150 gram pommes, fryst som jag sen kör i ugn. Detta är 150 kalorier.
Dressing, sådan amerikansk fast light. Detta är ungefär 30 kalorier per portion.
Briochébröd ifrån Garant. Per bröd är det ungefär 160 kalorier.
Utöver detta ovan äter jag en mängd gurka,tomat,kål,lök

Äpple till efterrätt.

Den ovan hamburgartallriken med pommes och dressing är alltså totalt på 500 kalorier ungefär.

En medelåldersman som är på 90 kilo ska ju få i sig mellan 2.000 och kanske 2.800 kalorier PER DAG.

Hamburgartallrik med pommes utgör inte ens en femtedel utav detta och dessutom är det gott och mättande. Vill man lyxa till det med smält ost kan man addera ungefär 100 kalorier till men det är bagatell i sammanhanget.

Varför har pommes då så oförtjänt rykte som en kaloribomb när det i själva verket är 500 kalorier bara? Två små laxbitar är liksom på 400 kalorier, utan någonting annat.

Med all den ovan sallad får man ju i sig en hel del näring också.

Någon annan som äter hamburgare ett par gånger i veckan?

Oftast är köttet i burgare fett nötkött med fettet insprängt. Snarare 160kcal/100 gram dvs 320kcal

bröd på en hamburger restaurant är sockrat vetebröd dvs enbart socker med ett minimum av vitaminer.

Dressingen är söt och full av fett. Fett och socker = döda kalorier dvs utan nämnvärda vitaminer/mineraler.

Pommes är friterad (idaho potatis) dvs stärkelse med fett = döda kalorier utan speciellt mycket vitaminer eller mineraler.

Till detta så dricker folk flytande socker lösning helt utan varesig vitaminer eller mineraler.

Ättiksgurka är mer socker detsamma gäller tomatketchup som är extremt mycket socker i.

Sammantaget så får den som äter burgare med pomme i sig otroligt lite vitaminer och mineraler speciellt om man ser till andelen fett och kolhydrater.. Köttet bidrar med proteiner men inte på en nyttig nivå om man ser till andelen fett.

Att enbart fokusera på kalorier är dumt då kroppen skriker efter vitaminer, mineraler och andra ämnen som snabbmatsätaren oftast missar helt. Oftast blir man hungrig igen fort då maten inte är välbalancerad utan har ett extremt överskott på kolhydrater och fett.

Inte heller får snabbmatsätaren i sig någon större andel växtfiber vilket kan ställa till det för tarmar och på sikt ge ex. cancer och tarmproblem.

Så jo snabbmaten gör folk feta och sjuka på sikt.
Citera
2022-07-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Som sagt. Suck. Att få en troende att sluta tro på sagor är lika lätt, så nu skiter jag i det här.

Jag gick ner ett kilo i veckan förra året under några månader, enbart genom att äta lite mindre. Åt precis samma mat som vanligt, inklusive hamburgare och pommes, chips och godis, läsk osv. Höll bara koll på kaloriintaget och såg till att ligga ca 500 kcal under mitt behov.

Det är inget magiskt med att gå ner i vikt, apropå att tro på sagor..
Citera
2022-07-26, 11:00
Medlem
Man kan bli fet av allt om man äter tillräckligt mycket av det och rör sig för lite.
Hamburgare är vettigt men friterade pommes innehåller mycket transfetter som är svårare för kroppen att förbränna. Även hormonstörande och cancerframkallande. Alla fröoljor som folk konsumerar idag är skit för hälsan rent generellt.
Rapsolja, solrosolja mm .
Citera
2022-07-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Tröttsamt. Man läser sju sidor och 64 olika skribenter är helt övertygade om att just de har rätt. Kan ni inte skriva lite mer ödmjukt, om det inte ens finns konsensus mellan tre stycken? För all del, tro att just DU har rätt men skriv inte ATT det är så eftersom alla skriver totalt olika.

Precis som i politiken, finns ju inget värre än folk som snöar in på sin grej och är totalt oförmögna att lyssna och ta till sig av andra.

Summa summarum: Verkar inte finnas en diet - kolhydrater, mättat fett, blodsocker, fett, blodgrupp etc - som nuvarande forskare VET är det rätta? Bara miljontals olika teorier...

Mjo, ödmjuk bör man vara. Håller med.
Alla människor har olika livsstilar. Ämnet är komplext. Vår livsstil styrs ju inte bara efter vad vi vet är bäst för oss till att börja med. Utan hur vi mår osv.
Svårt att komma med råd när någon frågar. Själv har man ju diskuterat tusentals timmar inom filosofi för att bli den man är. Sånt kan iaf inte jag lära ut.
Citera
2022-07-26, 11:41
Medlem
Citat:
Hej,

Undrar en sak. Ofta säger folk att hamburgare med pommes är en gogrund för att man ska bli fet.

Hur många har inte hört att det är onyttigt med bugare? Ofta får man också höra att när man ser en tjockis att det är för att personen ifråga garanterat äter pizza och snabbmat.

Men jag har i en månad nu provat en diet - jag älskar hamburgare. Har under dagen inte ätit något mer än kanske en banan eller två ägg eller något.

Klockan 18:00 varje dag äter jag :

Färska burgare från ICA/COOP/WILLYS. Dessa är 200 kalorier per burgare.
150 gram pommes, fryst som jag sen kör i ugn. Detta är 150 kalorier.
Dressing, sådan amerikansk fast light. Detta är ungefär 30 kalorier per portion.
Briochébröd ifrån Garant. Per bröd är det ungefär 160 kalorier.
Utöver detta ovan äter jag en mängd gurka,tomat,kål,lök

Äpple till efterrätt.

Den ovan hamburgartallriken med pommes och dressing är alltså totalt på 500 kalorier ungefär.

En medelåldersman som är på 90 kilo ska ju få i sig mellan 2.000 och kanske 2.800 kalorier PER DAG.

Hamburgartallrik med pommes utgör inte ens en femtedel utav detta och dessutom är det gott och mättande. Vill man lyxa till det med smält ost kan man addera ungefär 100 kalorier till men det är bagatell i sammanhanget.

Varför har pommes då så oförtjänt rykte som en kaloribomb när det i själva verket är 500 kalorier bara? Två små laxbitar är liksom på 400 kalorier, utan någonting annat.

Med all den ovan sallad får man ju i sig en hel del näring också.

Någon annan som äter hamburgare ett par gånger i veckan?

Av samma anledning som folk som tror att man får magmuskler av situps. Noll kunskap om träning och kost.
Citera
2022-07-26, 12:40
Medlem
Citat:
Nej.
Jo.

Potatis innehåller ca 85 kcal/100g.

Jämfört med rent socker 405 kcal/100g, så blir det motsvarande som om potatis innehåller ca 20% socker. Plus oljan i frityren.
Citera
2022-07-26, 12:51
Medlem
TrueCs avatar
Ja du din ingenjör, det handlar om kalorier. Äter du en pizza utan ost och inget mer den dagen är ju det också ”nyttigt”
Citera
2022-07-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Lite som att en bouillabaisse också kommer göra dig fet?

Om man äter mycket.

Jösses, vilken logik.
Precis så är logiken ja, eftersom Bouillabaisse (106 kcal/100g) innehåller mer energi än potatis (85 kcal/100g).

https://mobile.fatsecret.com/calorie...amount=100.000

Vad ska man jämföra med, som man blir fet av?

Semlor med 295 kcal/100g?

https://livsmedelsinfo.nu/livsmedel/kalorier-semla.html
Citera
2022-07-26, 12:55
Medlem
GanjaFarfars avatar
Ja alldeles för många av dessa kaloriräknande träningsnarkomaner bryr sig så mycket om vad dom äter att dom tackar nej till livet, men detta är väl ingen nyhet?
Tillagar du hamburgare hemma (t.om med pommes) så kan du ha det som basföda utan att bli fet.
Citera
2022-07-26, 12:59
Medlem
Hamburgare med pommes behöver inte vara mycket kcal om man är smart.

Gör hemmagjorda pommes i airfryer utan olja/fett. Köp stora potatisar i lösvikt, skala och skär upp stavar.

Smash-burgers på köttfärs med låg fett procent, bara blanda i en skål med salt och svartpeppar.

Brödet, osten och grönsakerna är inte mycket kcal.

Totalt kan du nog komma ner till hälften eller lägre av vad en hamburgertallrik ute på resturang har i kalorier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in