Citat:
Ursprungligen postat av
davidladde
Hej,
Undrar en sak. Ofta säger folk att hamburgare med pommes är en gogrund för att man ska bli fet.
Hur många har inte hört att det är onyttigt med bugare? Ofta får man också höra att när man ser en tjockis att det är för att personen ifråga garanterat äter pizza och snabbmat.
Men jag har i en månad nu provat en diet - jag älskar hamburgare. Har under dagen inte ätit något mer än kanske en banan eller två ägg eller något.
Klockan 18:00 varje dag äter jag :
Färska burgare från ICA/COOP/WILLYS. Dessa är 200 kalorier per burgare.
150 gram pommes, fryst som jag sen kör i ugn. Detta är 150 kalorier.
Dressing, sådan amerikansk fast light. Detta är ungefär 30 kalorier per portion.
Briochébröd ifrån Garant. Per bröd är det ungefär 160 kalorier.
Utöver detta ovan äter jag en mängd gurka,tomat,kål,lök
Äpple till efterrätt.
Den ovan hamburgartallriken med pommes och dressing är alltså totalt på 500 kalorier ungefär.
En medelåldersman som är på 90 kilo ska ju få i sig mellan 2.000 och kanske 2.800 kalorier PER DAG.
Hamburgartallrik med pommes utgör inte ens en femtedel utav detta och dessutom är det gott och mättande. Vill man lyxa till det med smält ost kan man addera ungefär 100 kalorier till men det är bagatell i sammanhanget.
Varför har pommes då så oförtjänt rykte som en kaloribomb när det i själva verket är 500 kalorier bara? Två små laxbitar är liksom på 400 kalorier, utan någonting annat.
Med all den ovan sallad får man ju i sig en hel del näring också.
Någon annan som äter hamburgare ett par gånger i veckan?
Oftast är köttet i burgare fett nötkött med fettet insprängt. Snarare 160kcal/100 gram dvs 320kcal
bröd på en hamburger restaurant är sockrat vetebröd dvs enbart socker med ett minimum av vitaminer.
Dressingen är söt och full av fett. Fett och socker = döda kalorier dvs utan nämnvärda vitaminer/mineraler.
Pommes är friterad (idaho potatis) dvs stärkelse med fett = döda kalorier utan speciellt mycket vitaminer eller mineraler.
Till detta så dricker folk flytande socker lösning helt utan varesig vitaminer eller mineraler.
Ättiksgurka är mer socker detsamma gäller tomatketchup som är extremt mycket socker i.
Sammantaget så får den som äter burgare med pomme i sig otroligt lite vitaminer och mineraler speciellt om man ser till andelen fett och kolhydrater.. Köttet bidrar med proteiner men inte på en nyttig nivå om man ser till andelen fett.
Att enbart fokusera på kalorier är dumt då kroppen skriker efter vitaminer, mineraler och andra ämnen som snabbmatsätaren oftast missar helt. Oftast blir man hungrig igen fort då maten inte är välbalancerad utan har ett extremt överskott på kolhydrater och fett.
Inte heller får snabbmatsätaren i sig någon större andel växtfiber vilket kan ställa till det för tarmar och på sikt ge ex. cancer och tarmproblem.
Så jo snabbmaten gör folk feta och sjuka på sikt.