2022-07-25, 16:01
Medlem
Awkwardmans avatar
Hej!

Har win 10. I datorn sitter en till disk (en disk inte en partition).

Om jag bootar från en win 10 iso Usb och installerar win 10 på den andra disken (som är tom).

Hur komme datorn bete sig då?

Kommer jag få välja disk jag bootar från varje gång? Eller måste jag ladda bootmeny (tex F12)

Kommer det påverka original-inställningarna på på den andra win installationen?

Kommer allt bli som vanligt till 100% om jag sedan väljer att formatera den andra disken, igen?

Frågar åt en vän
Citera
2022-07-25, 16:28
Medlem
KN1CKED1CKs avatar
Ja det går bra, varför?
Citera
2022-07-26, 18:55
Medlem
Kaylos avatar
Det är inga problem att installera flera Windows 10 på samma fysiska disk sålänge partitioner finns eller olika fysiska diskar på dens partitioner om man vill.

Du startar datorn och väljer att boota från USB minne och installerar som du gjorde första gången men ser till att välja en icke använd systempartition.

När den har installerat och du väljer att starta om datorn så kommer du automatiskt få upp alternativ vilket Windows du vill boota. Det är Microsofts egna bootmanager så du behöver inte göra något alls. Du kan välja varje uppstart vilken av de två du vill starta.

Den nya Windows-installationen kommer inte påverka den gamla någonting.

Den sista frågan kan jag inte svara på då jag inte förstår den fullt ut men jag vill tro at du menar hur uppstarten blir när du tar bort ett OS och då skulle svaret bli att då blir den som vanligt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in