• 1
  • 2
2022-08-05, 13:00
finns ju allt från gruppboende till serviceboende där du får hjälp enligt din ”nivå” . bara kontakta din kommun och fråga om hjälp
Citera
2022-08-06, 09:02
Medlem
soumimoomins avatar
Alla under 25 eller något sådant har förtur på bostadsmarknaden i Stockholm om du bor där. Om du inte har ställt dig i bostadskö så ska du göra det omgående (men INTE HSB.. det kostar och är värdelöst), oavsett var du bor. Sedan så ska du skaffa dig en försörjning (fast anställning), det behöver man får att få lägenhet.

Det första du ska göra är alltså att skaffa dig ett jobb, om du inte tänkt plugga dvs. Om du ska plugga så har du två val vad gäller försörjning:

- Skaffa dig ett deltidsjobb
- Ta CSN-lån (räknas som inkomst för många boenden)

Om du tar en liten utbildning, t.ex. 2 år på yrkeshögskola så rekommenderar jag att ta CSN-lån, plugga ordentligt och bli riktigt grym på det du gör och sen direkt ut i arbetslivet. Autister har oftast förstärkta kognitiva förmågor, så försök att utnyttja det.

Ingen inkomst, ingen bostad.
Inget kötid, ingen bostad.

Du har också alternativet att jobba in en kontantinsats, ta lån och köpa något billigt. Det du ska göra då är att jobba röven av dig i ett eller två år och spara som en jävla hamster. Att komma ut lite i arbetslivet kan också vara "bra för din autism" även om det tar lite på krafterna.

Det är viktigt att du kommer ut och gör något så fort som möjligt. Jobba eller plugga. Du kan ha bostad under båda alternativen. Pluggar du så har du studentbostad, de är förhållandevis lätta att få.

Ge inte upp, sitt inte och lipa läpp. Vrid och vänd på det tills du hittar en lösning. Kör hårt och lycka till.
Citera
2023-08-11, 12:33
Medlem
SodaFointains avatar
Den jäkla LSSen gjorde om ens satellit lägenhet till träningslägenhet så nu måste man söka sunkhak i lokala bostadskön där det ej bor roliga människo i min kommun. Tillhör skaran som köper lägenhet. Då får man bo fint. Mest låginkomstagare som jobbar i skolmatsbespisningen, mc donalds, kör tunnelbana som bor där. Moderate bor fint och har bra jobb som jurist. Hon säger jag ej ska ha så höga krav den jävla boendestödjaren. Hon kan dra åt helvete. När man är uppväxt i fin villa vill man ej bo i fult område
Senast redigerad av SodaFointain 2023-08-11 kl. 12:37.
Citera
2023-08-11, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Den jäkla LSSen gjorde om ens satellit lägenhet till träningslägenhet så nu måste man söka sunkhak i lokala bostadskön där det ej bor roliga människo i min kommun. Tillhör skaran som köper lägenhet. Då får man bo fint. Mest låginkomstagare som jobbar i skolmatsbespisningen, mc donalds, kör tunnelbana som bor där. Moderate bor fint och har bra jobb som jurist. Hon säger jag ej ska ha så höga krav den jävla boendestödjaren. Hon kan dra åt helvete. När man är uppväxt i fin villa vill man ej bo i fult område

Du skriver att tillhör skalan som köper sin lägenhet? Varför köper du inte en lägenhet istället för att gråta ut här då? Håller nog med din handläggare på LSS här, du borde nog inte ha så höga krav.
Citera
2023-08-13, 16:15
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caseit
Du skriver att tillhör skalan som köper sin lägenhet? Varför köper du inte en lägenhet istället för att gråta ut här då? Håller nog med din handläggare på LSS här, du borde nog inte ha så höga krav.
jo men vi ska gör det men ön så länge vill jag ej flytta bara om min crush flyttar med
Citera
2024-08-31, 14:51
Medlem
SodaFointains avatar
Ja fast behöver ej hjälp vi spelar bara spel de kan gärna komma varje dag. Vill ha sällskap!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in