2022-07-24, 05:05
Medlem
Hatbars avatar
Jag vill äta mycket nötkött tror jag är nyttigast av proteinet. Men hur gör jag det billigast eftersom jag inte har mycket pengar att röra mig med varje månad. Kanske 2-2.5k ja lägger på mat i månaden.

Vad för typ av kötträtter som innehåller nötkött bör jag tillaga om ni nämner några bra? Är det få råvaror som gäller för att kunna äta detta billigt? Visa för mig hur dyrt det blir.

Vill äta hälsosamt billigt men animalist.
Citera
2022-07-24, 05:07
Medlem
KN1CKED1CKs avatar
Fransyska går att knipa åt sig för en hundring kilot, mycket gott kan man göra med den.
Citera
2022-07-24, 05:08
Medlem
MrMadoffs avatar
Stekt nötfärs med ris. Krydda färsen med kryddor du gillar. Typ spiskummin etc. Sedan lite majonnäs på det med lite vitlök i eller något.
Citera
2022-07-24, 05:11
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag vill äta mycket nötkött tror jag är nyttigast av proteinet. Men hur gör jag det billigast eftersom jag inte har mycket pengar att röra mig med varje månad. Kanske 2-2.5k ja lägger på mat i månaden.

Vad för typ av kötträtter som innehåller nötkött bör jag tillaga om ni nämner några bra? Är det få råvaror som gäller för att kunna äta detta billigt? Visa för mig hur dyrt det blir.

Kött överlag har blivit svindyrt men benmärg innehåller ordentligt med aminosyror. Kombinera med köttben så får du en billig näringsrik middag.
Citera
2022-07-24, 10:49
Medlem
Huvudleds avatar
Brukar ofta gå att hitta nötfärs på extrapris eller till nedsatt pris på grund av kort datum (typ på Lidl). För att dryga ut färsen kan du steka den med mycket gul lök (alltså 400-500 gram lök per kilo köttfärs). Sedan kan du röra i lite vad som helst. Majs, bönor, strimlad vitkål. Hur billigt det blir per portion kan du alltså avgöra själv.
Citera
2022-07-24, 10:50
Medlem
Retsinas avatar
Citat:

Pölsa helt klart!
Citera
2022-07-24, 11:45
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:

Gör grytor/röror!

Ta 1kg nötfärs, ett par gula lökar, en vitlök, massa vatten, lite buljong samt krossade tomater. Lägg i morötter, vitkål, och kidneybönor efter behöv. Vill du dryga ut det ännu mer så släng i små bitar potatis eller koka ris till.

Du kan egentligen slänga ner vad fan du vill i denna tacksamma röra.

Krydda gärna detta efter behag, spiskummin och chili tycker jag funkar bra till detta.

Du får ut en jävla massa mat som faktiskt är god och rätt nyttig till en billig peng med relativt mycket protein per portion beroende på vad du slänger i röran.

Jag låter gärna min stå och puttra i någon timma på låg värme.

Gör sedan matlådor och släng in det i frysen.
Citera
2022-07-24, 12:30
Medlem
Citat:

Klassisk Texas Chili går att göra stora omgångar av till bra pris med billiga styckdelar.
Citera
2022-07-24, 17:00
Bannlyst
Lite snabbt bara, då jag har just nu ont om tid och måste iväg-.

Men nyttigt kött ,röttkött ?

Nej. Undvik röttkött, ät det max 1-2 dagar i veckan.
Kan återkomma varför sen.

Nyttigaste är REN.
Det är nyttigaste köttet, RENSKAV exempelvis.

Älg är bra med. Älgskav, älgfärs, ja allt.

Alltså VILTkött är nyttigast.

Fågel är bra med, kyckling och så.

Om jag tvingas äta FÄRS hela mitt liv varenda dag, då hade jag valt Kycklingfärs.

Om jag tvingades välja mellan nöt eller fläskfärs, då hade jag valt fläskfärs.
För rött kött är inte nyttigt i stora mängder.

Blandfärs är ok.

Billiga recept. Gulaschsoppa, du behöver inte ha så mkt kött , ha i mer av grönsaker.

Pannbiffar av nötkött kan du ha 50% grönsaker, rivenlök, riven morot exempelvis
Godare, och nyttigare faktiskt¨

Nu måste jag gå, återkommer
Citera
2022-07-24, 20:18
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Yakiniku
Citera
2022-07-24, 21:21
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:

Vad bra att din ekonomi självreglerar ditt nötköttsintag
För mycket rött kött är inte bra om man vill leva lite längre....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in