2022-07-23, 14:10
Medlem
Detta bygger på en sajt där folk som bor i städer i världen själva rapporterar. Det har ju både för och nackdelar... Hursomhelst skulle nog de flesta tro att Malmö är säkrare att bo i, speciellt som många som flytt från Iran har hamnat i just Sverige och Malmö.

Detta är brott och säkerhet överlag:

Citat:
Index Info Tehran Malmo
Crime Index: 55.65 56.54
Safety Scale: 44.35 43.46

Sedan följer hur folk upplever det gällande brott och annat i diverse kategorier.

Här är hur folk upplever säkerhet:

Citat:
Tehran Malmo
Safety walking alone during daylight
68.29 58.03
Safety walking alone during night
37.64 37.48

Skrämmande nog känner sig folk lite säkrare att gå omkring på stan under dagtid i Teheran än i Malmö...

https://www.numbeo.com/crime/compare...atchComparison

Så hur är det egentligen? Malmö är inte rapporterat "värre" i alla kategorier men de flesta tycker väl Malmö borde vara säkrare än Teheran?

Vad tror ni? Är brottsligheten i Teheran verkligen något mindre än i Malmö och vad ligger i så fall bakom det?
Citera
2022-07-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Detta bygger på en sajt där folk som bor i städer i världen själva rapporterar. Det har ju både för och nackdelar... Hursomhelst skulle nog de flesta tro att Malmö är säkrare att bo i, speciellt som många som flytt från Iran har hamnat i just Sverige och Malmö.

Sedan följer hur folk upplever det gällande brott och annat i diverse kategorier.

Skrämmande nog känner sig folk lite säkrare att gå omkring på stan under dagtid i Teheran än i Malmö...

Så hur är det egentligen? Malmö är inte rapporterat "värre" i alla kategorier men de flesta tycker väl Malmö borde vara säkrare än Teheran?

Vad tror ni? Är brottsligheten i Teheran verkligen något mindre än i Malmö och vad ligger i så fall bakom det?

Tror inte att de flesta här inne har varit i Teheran och kan göra en jämförelse
Citera
2022-07-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Tror inte att de flesta här inne har varit i Teheran och kan göra en jämförelse

Kanske inte men det finns en hel del människor från Iran i Sverige. Dessutom ska detta vara vad folk som bor i städerna upplever. Vissa siffror kan ifrågasättas som "rädsla för fysisk attack pga hudfärg" som kanske i Malmös fall verkar för hög. Den ökar ju på siffran för "brottslighet" totalt.
Citera
2022-07-23, 14:43
Medlem
Numbeo har varit uppe till diskussion många gånger tidigare på flashback, det som verkar vara ett problem är att det går att manipulera siffrorna om man är en större grupp som går in och skriver upp (eller ner) sin stad/land efter egen agenda.

Är det få människor som bidrar med information så går det att "justera siffrorna" genom att vara ett gäng som gör det till en "samlad attack". Enligt din länk är det 552 personer som bidragit med uppgifter under Juli månad (förvånande nog är det bara 449 per som delat med sig från Teheran, Numbeo kanske inte slagit där än !?)

Med detta skrivet så är det ändå så att siffrorna inte går åt rätt håll och att det ändå är rätt underhållande att läsa där...men att man också får ta siffrorna med viss skepsis.
Citera
2022-07-23, 14:45
Medlem
Citat:
Tveksamt men att vi har en hel del terrorister i Sverige stämmer nog. Fast risken för terrorattacker är ännu lägre i Sverige än i Mellanöstern.

Jo, de spränger ju även upp varandra pga ngn orsak som friska inte förstår.
Fast de har ju mördat varandra i 10 000 är, långt innan mördar o peddokulten skapades.

Har dock inte hört om några attentat i Teheran?
Fast det betyder ju iofs inte mycket.

Men här får de ju tom bidrag för sina "skolor" och föreningar.

Tack regerringen 👍
Citera
2022-07-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Numbeo har varit uppe till diskussion många gånger tidigare på flashback, det som verkar vara ett problem är att det går att manipulera siffrorna om man är en större grupp som går in och skriver upp (eller ner) sin stad/land efter egen agenda.

Är det få människor som bidrar med information så går det att "justera siffrorna" genom att vara ett gäng som gör det till en "samlad attack". Enligt din länk är det 552 personer som bidragit med uppgifter under Juli månad (förvånande nog är det bara 449 per som delat med sig från Teheran, Numbeo kanske inte slagit där än !?)

Med detta skrivet så är det ändå så att siffrorna inte går åt rätt håll och att det ändå är rätt underhållande att läsa där...men att man också får ta siffrorna med viss skepsis.

Visst, men eftersom det väl räknas över år så kan ingen omedelbart ändra siffrorna nämnvärt? Fast en brist är förstås att det handlar om hur folk upplever situationen och inte om statistik. Därmed inte att inga konklusioner kan dras...
Citera
2022-07-23, 14:51
Medlem
Citat:

2020 och tidigare - Teheran nog inte varit en speciellt otrygg stad fram till för bara ett par år sedan. Homogen befolkning, höga straff och ingen stor fattigdom.

Annat 2022 - sanktioner slår hårt mot landet, inflationen väldigt hög, hög arbetslöshet, fler fattiga, rån vanligare.

https://www.numbeo.com/crime/in/Tehran
Citat:
Mohammad on Jun 19, 2022:

Tehran was good from middle to top of the city before 2018 from 2019 it started to get worse day by day, as of today in 2022 i from Tehran am easy to say, Tehran is now one of most dangerous city on earth, and be aware that other cities in iran are even more dangerous than tehran specifically southern states and cities, if you are a female or kid you are more in danger, kids and female are subject to abuse and rape in all Iran, at nights especially if you need to stop at red light you need to be very be-careful i was near to get rubbed or killed at red lights by young boys they attacked me and open my door with knifes because my feet was on pedal and i was ready for it i successfully drive outed situation fast i didn't even notice them with all my cautions, if there isn't any police camera feel free to drive through red-light at night, motorcycles are dangerous entities during day and night be-careful of open windows during driving, mostly at night they will abuse people and frighten you i remember a motorcycle put out knife at me with no reason i was lucky that i was in a larg street with no traffic, you check news of Iran day by day people get knife or rape killed in iran and tehran is one the cities i remember very well a video of a man that did 60 knife stabs to a young boy, listen to me there is no force or essential stay far from iran...

Teheran kanske inte så representativt för mellanöstern - jämför med städer i arabländer istället.
Citera
2022-07-23, 15:04
Medlem
Citat:
Visst, men eftersom det väl räknas över år så kan ingen omedelbart ändra siffrorna nämnvärt? Fast en brist är förstås att det handlar om hur folk upplever situationen och inte om statistik. Därmed inte att inga konklusioner kan dras...

Där har du absolut en poäng, vet inte om man kan gå in och kolla förbättringar/försämringar där månad från månad. Men om man kan det är det ju en krockkudde mot manipulerade siffror.

Alltså om en stad har fått skitsiffror (som Malmö) under jan-juli och sedan åker upp som "väldens säkraste stad" i augusti för att en hel politisk ungdomsförening fått för sig att sätta högsta betyg på allting (detta gäller såklart också att om det naturliga är ca 500 pers/månad och sedan sticker det till 800 pers under Augusti)...ja då är det med stor sannolikhet manipulerat de luxe.

Annars skriver jag som innan, läser jag siffrorna med normalt filter, så är det ändå så att siffrorna går åt fel håll vad gäller kriminalitet. Andra siffror är ju enklare att verifiera (exempelvis bostadspriser och hyror samt mat/restaurant etc). Men också att det skiljer på saker som borde vara samma som under kategorin räntor !

Jämför jag Göteborg med Malmö så undrar man ju hur i helsike det kan skilja så mycket mellan dessa två städerna. Är Malmöiterna så mycket bättre på att förhandla räntor än Göteborgarna ?

Malmö Göteborg
1.78 2.55 +42.83 %
July 2022 July 2022
Senast redigerad av Revolutions 2022-07-23 kl. 15:12.
Citera
2022-07-23, 16:06
Medlem
Citat:
Där har du absolut en poäng, vet inte om man kan gå in och kolla förbättringar/försämringar där månad från månad. Men om man kan det är det ju en krockkudde mot manipulerade siffror.

Alltså om en stad har fått skitsiffror (som Malmö) under jan-juli och sedan åker upp som "väldens säkraste stad" i augusti för att en hel politisk ungdomsförening fått för sig att sätta högsta betyg på allting (detta gäller såklart också att om det naturliga är ca 500 pers/månad och sedan sticker det till 800 pers under Augusti)...ja då är det med stor sannolikhet manipulerat de luxe.

Annars skriver jag som innan, läser jag siffrorna med normalt filter, så är det ändå så att siffrorna går åt fel håll vad gäller kriminalitet. Andra siffror är ju enklare att verifiera (exempelvis bostadspriser och hyror samt mat/restaurant etc). Men också att det skiljer på saker som borde vara samma som under kategorin räntor !

Jämför jag Göteborg med Malmö så undrar man ju hur i helsike det kan skilja så mycket mellan dessa två städerna. Är Malmöiterna så mycket bättre på att förhandla räntor än Göteborgarna ?

Malmö Göteborg
1.78 2.55 +42.83 %
July 2022 July 2022

Ok, men ju fler som röstar desto mindre brukar avvikande röster inverka. Dessutom har nog få människor motivation att medvetet rösta fel pga någon politisk agenda? Men visst att det förhållandevis lägre antal som anger per månad är en faktor som lite sänker tillförlitligheten.

Fast man kan se vad siffrorna är på andra städer och jämföra. Får man t.ex. att Reykjavik är farligare än São Paulo är kanske något fel...

Edit: Jag gjorde ovan nämnda sökning för skojs skull och den visar (surprise)...

Senast redigerad av Snobird 2022-07-23 kl. 16:32.
Citera
2022-07-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ok, men ju fler som röstar desto mindre brukar avvikande röster inverka. Dessutom har nog få människor motivation att medvetet rösta fel pga någon politisk agenda? Men visst att det förhållandevis lägre antal som anger per månad är en faktor som lite sänker tillförlitligheten.

Fast man kan se vad siffrorna är på andra städer och jämföra. Får man t.ex. att Reykjavik är farligare än São Paulo är kanske något fel...

Edit: Jag gjorde ovan nämnda sökning för skojs skull och den visar (surprise)...

Alltså jag håller med dig i stort, bara med den skillnaden att siffrorna bör tas med en nypa salt !

Nog om det, jag googlade lite på "Farligaste städer" och fick upp Caracas i Venezuela....

Jävlar i helvete, det får ju São Paulo att framstå som rena himmelriket !!!

En sak till som jag noterar i mötet mellan São Paulo och Caracas, de är inte rasister i alla fall. Det är BARA vita som kan vara det av någon anledning, mycket bättre siffror än för exempelvis Malmö som tråden handlar om). Städerna är fullständigt livsfarliga, men blir du mördad så är det inte för att du har fel färg, det är för att du var på fel ställe....det kan ju ändå vara skönt att veta

Citera
2022-07-23, 17:09
Medlem
Citat:
Alltså jag håller med dig i stort, bara med den skillnaden att siffrorna bör tas med en nypa salt !

Nog om det, jag googlade lite på "Farligaste städer" och fick upp Caracas i Venezuela....

Jävlar i helvete, det får ju São Paulo att framstå som rena himmelriket !!!

En sak till som jag noterar i mötet mellan São Paulo och Caracas, de är inte rasister i alla fall. Det är BARA vita som kan vara det av någon anledning, mycket bättre siffror än för exempelvis Malmö som tråden handlar om). Städerna är fullständigt livsfarliga, men blir du mördad så är det inte för att du har fel färg, det är för att du var på fel ställe....det kan ju ändå vara skönt att veta

Vissa av dessa städer är så farliga att du är körd om du ens går av planet. Prioritet nr 1 är att komma hem levande från semestern, men oddsen är inte goda.

Fast jag läste om någon stad i Venezuela...var kanske Caracas. Att man bör kanske inte alls åka dit men om man gör det är det mindre farligt om man undviker vissa områden och alltid färdas i sällskap.

Om jag minns rätt så var det väl i Venezuela eller Caracas där landets ledare gjorde ett avtal med gängen? Det funkade ett tag men sen tog de över hela områden där polisen har typ noll kontroll.

En annan lista jag såg gällande mord per capita, så hamnar städer i Mexiko i topp. Sydamerika överlag har en tendens att toppa dessa listor. Västindien har också farliga städer och platser och delvis USA.

Den gamla "myten" att Malmö är Sveriges Chicago... Nej, ännu är det inte så illa. Fast om politikerna inte får ordning på brottsligheten i Sverige, så kommer det med stor säkerhet bli sämre och inte bättre.

Ett sätt att tänka på det är hur mycket säkrare Sverige var för 30 eller 20 år sen. Lika mycket osäkrare/värre kommer det att bli på 20-30 år om utvecklingen fortsätter som den gjort.

Varför har Sverige har blivit så här? Politikerna "såg det inte komma" och folket litade naivt nog på politikerna.
Senast redigerad av Snobird 2022-07-23 kl. 17:11.
Citera
2022-07-23, 23:55
Medlem
Det är brutala straff i iran, sverige är de böter som gäller. Självklart är det tryggare i teheran än malmö. Har vart i båda städerna och aldrig känt mig otrygg i iran, verkligen aldrig. Känns som att de flyende folket oavsett vilket land är dom dom ska skapa otrygghet för samhället. I iran är det extremt tryggt oavsett tidpunkt enligt mitt tycke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in