2022-07-25, 14:01
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
OK tack. Det skulle betyda att garantipensionen inte exporteras någonstans inte ens inom EU. Varför då denna debatt?

Hoppar du bara in och skriver utan någon som helst bakgrund till problematiken. Mycket märkligt.

Men jag skall förklara för dig. Det är så att vissa svenskar med låg pension då företrädesvis med garantipension, flyttat till något billigare land att leva i inom EU. Då har dom fått sin pension inkl. garantipensionen. Nu blir reglerna ändrade efter några månader och det innebär att de blir av med garantipenesionen.
Ett exempel; pension inklusive garantipension = 11 000:- Tar man bort garantipensionen så blir det bara 1 219:- kvar. Det vill säga inte mycket att leva på i något EU-land.
Garantipension har aldrig betalats ut till folk utanför EU vilket har gjort att migranter har stora möjligheter att tillskansa sig garantipensionen och även Äldreförsörjningsstödet. Detta eftersom dom kan bo i sitt ursprungsland samtidigt som dom är skrivna i sin hyreslägenhet i Sverige som dom dessutom hyr ut svart. Detta gäller ju även s.k. Thailandsvenskar och andra liknande figurer. Dock kan dessa inte få Äldreförsörjningsstöd.
Därför denna debatt.
Senast redigerad av OnkelDoffe 2022-07-25 kl. 14:07.
Citera
2022-07-25, 14:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
OM garantipensioner till utlandsboende är såå feel - varför har detta ö h t tillåtits
(eller i vart fall inte stoppats betydligt tidigare)?

Nästa steg är att förbjuda all pensionsutbetalning till utlandsboende
Varför ska någon ha garantipension övht, kan då undra. Har du inte lyckats dra ihop exakt all din drägliga pension via arbete så kan du inte räkna med att få någonting mer ytterligare. Om ppm fonderna gick snett eller du blev sjuk sista 10 arbetsföra åren skiter väl jag i. Varför ska arbetare som inte lyckas dra ihop precis allt ha bidrag för om någonting går snett. Jävla parasiter. De förtjänar att äta kattmat i mörkret och kylan.
Citera
2022-07-25, 14:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Kanske kan man inte få bostadstillägg när man bor utomlands(?) (det är ju vad som räddar många med låg pension) och DÅ fattar jag att det kan bli knepigt. Ibland grinar verkligheten även en stackars pensionär i ansiktet och hen får flytta hem till Svedala:-( Värre öden finns. Man kan dö.
Jag tror det har varit snack om det för nåt tiotal år sedan med ett förslag att man skulle kunna få bostadstillägg även i Europa, och då var det om jag minns rätt moderaterna som föreslog det.

Det är nog många som tycker döden kommer vara bättre än att behöva tvångsrepatrieras pga, av sin egen lands beslut. Det är lite så Talibanerna i Afganistan har börjat med.
Citera
2022-07-25, 14:12
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja man vet ju inte vad som kan komma att hända i framtiden här i Sverige. Det skulle nog tom kunna bli så att ingen ens med vanlig pension får ta med sig den utomlands. Här kan ingen känna sig trygg och säker på någonting.
3 månader är också alldeles för liten framförhållning när man meddelar sådana här beslut för garantipensionen. Folk måste få tid TT inrätta sitt liv efter nya förhållanden. Jag pratar inte i egen sak. Har själv ingen garantipension. Tänker bara rent generellt.

Nej, men jag håller helt och hållet med dig. Jag tänker bara som så här att varför skulle de sluta med detta? Alla vet ju om att pengarna försvinner från landet. Det är en rasande takt. Även om de går till invandrare så vet vi allihop om att de skickar ju hem det till sina hemländer så att det är klart. Det finns ju snart inga pengar kvar i Sverige.

Därför tror jag precis som dig att faktiskt i framtiden kommer pensionen på något sätt att bli precis som försörjningsstödet, att man får helt enkelt gå varje månad och ansöka. Har man bil och hus och egendom så blir man tvungen att pantsätta det eller sälja det för att kunna få ut sin pension.

Jag tror också att de kommer att börja införa, gåvoskatt och Arvsskatten igen. Det som våra föräldrar och farföräldrar har arbetat ihop till oss som vi ska kunna ha för att leva drägligt skall skattas.
Det är då jag menar att då har man liksom ingen skyldighet kvar, utan då kan man lika gärna bli råkriminell för det är staten redan.

Det är därför jag inte riktigt förstår folk i den här tråden som tycker det är jättebra att hejar på. Staten för jag menar. Det är ganska många år kvar som jag tror vi flesta har kvar ända fram till vi är 65 år, så det kommer att hända mycket saker fram tills dess samtidigt som invandrarna förökar sig i rasande takt utan att arbeta. (kanske de arbetar men det är svarta pengar).
Citera
2022-07-25, 14:13
Medlem
Kanske inte så kul för dom som inte har bostäderna kvar o vill flytta till de tre största städerna
men även linköping uppsala är svårt.

Men en del har nog betalda hus här som de hyr ut.
Citera
2022-07-25, 14:14
Citat:
Nu vet vi väl inte riktigt vilka partier som står bakom detta.Bara att tycks ha gått igenom i riksdagen.
Finns det någon här som vet något mer?

SD är ett av partierna läste jag ganska nyligen i en motion de lade 2021.

Sd som förr var på pensionärernas och svenskarnas sida, marscherar nu med moderaterna.
Så otroligt glad är jag att detta valet för första gången i mitt liv väljer jag bort SD.

Äldre släkten där hemma i Sverige resonerar också som jag. De känner sig svikna av SD.

SD själva bryr sig nog inte då de vill in i "klubben" och gör allt för följa med Husse-Ulf.
Citera
2022-07-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tror det har varit snack om det för nåt tiotal år sedan med ett förslag att man skulle kunna få bostadstillägg även i Europa, och då var det om jag minns rätt moderaterna som föreslog det.

Det är nog många som tycker döden kommer vara bättre än att behöva tvångsrepatrieras pga, av sin egen lands beslut. Det är lite så Talibanerna i Afganistan har börjat med.
Jag tänker att INGEN svensk i utlandet tvingas till ngt alls......MEN kanske man får mindre pengar att röra sig med och den där golfinstruktören man hyrt inte längre går att ha kvar.....:-( Surt äpple att bita i men liksom det är ju rätt fint att leva istf att ligga stendöd!? Tycker jag i min stilla enfald.....
Citera
2022-07-25, 14:15
Medlem
Citat:
Nu vet vi väl inte riktigt vilka partier som står bakom detta.Bara att tycks ha gått igenom i riksdagen.
Finns det någon här som vet något mer?

Det är inte så enkelt. Nedan inklippt från Svenskar i världen: Sverige har tidigare tolkat artikel 58 i EU-förordningen som att det inte finns någon svensk förmån som är en sådan minimiförmån som omfattas av den artikeln. Sedan garantipensionen infördes i Sverige har den istället ansetts vara en pensionsförmån som omfattas av de allmänna beräkningsreglerna om pensionsförmåner i EU-förordningen och som ska betalas ut vid bosättning i en annan medlemsstat enligt principen om exportabilitet i artikel 7. En person som uppfyller villkoren för garantipension eller garantipension till omställningspension har därmed haft samma rätt till förmånen oavsett om personen har bott i Sverige eller i en annan medlemsstat eller i Schweiz. Denna tolkning har under lång tid återspeglats i den klassificering som Sverige årligen har anmält genom den så kallade artikel 9-deklarationen till Europeiska kommissionen.

Men efter EU-domstolens dom i mål C-189/16 Zaniewicz-Dybeck mot Pensionsmyndigheten har klassificeringen av den svenska garantipensionen och garantipensionen till omställningspension ändrats. Domstolen fann att garantipensionen till personer födda 1938 eller senare ska anses utgöra en minimiförmån. Förmånen ska därmed inte längre beräknas med stöd av de allmänna beräkningsreglerna i kapitel 5 i EU-förordningen utan enligt bestämmelserna i artikel 58 i EU- förordningen. I propositionen Fortsatt utbetalning av garantipension inom EES och Schweiz (prop. 2017/18:275) bedömde regeringen att garantipension till omställningspension till syfte och konstruktion uppvisar stora likheter med den förmån som prövades i EU-domstolen, varför garantipensionen till omställningspension också ansågs utgöra en minimiförmån.

Till följd av EU-domstolens dom gjorde regeringen tolkningen att den ändrade klassificeringen av förmånerna innebar att det inte fanns något rättsligt stöd i artikel 58 i EU-förordningen för att fortsätta bevilja och betala ut garantipension till personer bosatta i ett annat land inom EES eller i Schweiz.

Min kommentar Sverige har haft en undantagslag 2018-2022 för att de som inrättat sig efter det som tidigare gällde inte ska drabbas orimligt hårt. Den tillfällig lagen upphör nu att gälla. Under tiden 2018-2022 det pågått en utredning men den har inte lett till någon förändring av systemet som medger att utbetalning till andra EU - länder kan fortsätta ske. Det har vad jag förstår inte funnits någon ny lag för riksdagen att ta ställning till.
Citera
2022-07-25, 14:18
Citat:
Kanske kan man inte få bostadstillägg när man bor utomlands(?) (det är ju vad som räddar många med låg pension) och DÅ fattar jag att det kan bli knepigt. Ibland grinar verkligheten även en stackars pensionär i ansiktet och hen får flytta hem till Svedala:-( Värre öden finns. Man kan dö.

Fast får man det eller ansöker om just det så är det ju faktiskt en form av bedrägeri kan jag anse som annars är ganska liberal.
Pensionen är ju en sak att staten skall ge fan i, Men att ansöka om bostadsbidrag och dra utomlands själv det är ju faktiskt till att"planera sin brottslighet" samtidigt som man kanske hyr ut svart.
Det är ju inte okey i min värld i alla fall.

Men pensionen skall staten fullständigt ge fan i för det angår inte dem vad pensionärerna lägger dessa intjänade pengar på. Vill de inte bo kvar i ett fördärvat muslimland så är det upp till var och en.
Citera
2022-07-25, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Fast får man det eller ansöker om just det så är det ju faktiskt en form av bedrägeri kan jag anse som annars är ganska liberal.
Pensionen är ju en sak att staten skall ge fan i, Men att ansöka om bostadsbidrag och dra utomlands själv det är ju faktiskt till att"planera sin brottslighet" samtidigt som man kanske hyr ut svart.
Det är ju inte okey i min värld i alla fall.

Men pensionen skall staten fullständigt ge fan i för det angår inte dem vad pensionärerna lägger dessa intjänade pengar på. Vill de inte bo kvar i ett fördärvat muslimland så är det upp till var och en.
Nä men nu handlar det ju om garantidelen och den får ju inte alla!? En pensionär med en god pension kan väl ta vägen var som helst och INGEN lägger sig i men när det kommer till "nödhjälp" så blir tonen en annan.
Citera
2022-07-25, 14:28
Medlem
Citat:
Nä men nu handlar det ju om garantidelen och den får ju inte alla!? En pensionär med en god pension kan väl ta vägen var som helst och INGEN lägger sig i men när det kommer till "nödhjälp" så blir tonen en annan.

Ja precis. Det är ju lite som att någon skulle få försörjningsstöd och få åk utomlands med det. Inkomstpension, premiepension, tilläggspension och inkomstgrundad efterlevandepension berörs inte, och kommer fortsättningsvis att betalas ut oavsett vart du bor.
Citera
2022-07-25, 14:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Varför ska någon ha garantipension övht, kan då undra. Har du inte lyckats dra ihop exakt all din drägliga pension via arbete så kan du inte räkna med att få någonting mer ytterligare. Om ppm fonderna gick snett eller du blev sjuk sista 10 arbetsföra åren skiter väl jag i. Varför ska arbetare som inte lyckas dra ihop precis allt ha bidrag för om någonting går snett. Jävla parasiter. De förtjänar att äta kattmat i mörkret och kylan.
Det är synd om dina föräldrar om de är i livet. Att avlat ett sådant avskum som du är fullständigt vedervärdigt.

Jag kan ge dig ett exempel. Antag att en kvinna tagit hand om familj och hem jobbat med några ströjobb samtidigt som maken jobbat med hög lön. Sedan när de kommer upp i 55-60 års åldern och barnen flyttat hemifrån så tröttnar maken på deras förhållande och de skiljer sig. Hustrun som tagit hand om familjen kommer få låg pension och det blir då garantipension. En vänninna som redan bor utomlands i föreslår att hon ska flytta och leva drägligt på sin garantipension. Hon bestämmer sig och flyttar och så kommer detta fantastiska förslag som gör att hon måste flytta hem igen.

Edit: Det kunde varit min mor du pissar på. Hon var hemmafru med lite städjobb vid sidan om hemmet. Vi har ett socialt system i Sverige som dock missbrukas av parasiter som inte ska kunna göra så och då kommer detta sneda beslut att plocka bort garantipensionen som drabbar hederligt folk.
Senast redigerad av Sunimod 2022-07-25 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in