Citat:
Ursprungligen postat av
1mkr
Om du har dessa brister och försöker tvinga barn att dna-utredas eller äta kosttillskott så hämtar kommunen dom eller börjar undra andra saker. Förvänta dig ingen kompetens eller kunskap. Förvänta dig inte att någon ska bry sig. Det kommer bli du som gav folk "narkotika".
I din ålder på avataren finns det så många andra saker som kan gå fel att kosttillskott är tveksamt. Om du tror att vitaminer gör nytta så är det kanske lönt med kosttillskott, annars antagligen inte. Vem vet...
Som sagt: ett kraftigt förhöjt S-Homosystein signalerar att du behöver tillskott, oavsett om du har genen eller inte. Jag talar av personlig erfarenhet. Jag hade ett S-Homocystein på 20 umol/L, högt över referensvärdet på 15. Idealvärdet är kring 6 umol/L, och medelvärdet i befolkningen kring 11-12 umol/L. Jag tar 1500 mg TMG, B-multivitamin med dussintals mg, samt 2800 ug Folsyra per dag. Först nu går jag under 12 umol/L, och närmar mig förhoppningsvis lägre värden.
Homocystein-nivåerna (och i förlängningen den metyleringsprocess de påvisar) kan enligt modern forskning vara en av de viktigaste indikatorerna avseende framtida hälsa.