Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-23, 13:00
Medlem
Jag tror att de flesta psykiska störningar är självförvållade med få sällsynta undantag, men även de kan övervinnas med rätt tänkande till viss del.
Citera
2022-07-23, 13:28
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Antidepressiva mediciner är kass och får dig bara att må sämre eftersom du inte löser problem, du sopar dem under mattan.

I längden, ja. Men på kort sikt kan de hjälpa dig att ta tag i dina problem och skaffa hjälp, så att du kan ta dig ur depressionen. Det funkade utmärkt för mig, och så fort jag kände att det började vända uppåt slutade jag med pillren.
Citera
2022-07-23, 13:58
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Har inte läst av kritiken, men det är spridda åsikter om det så klart.

Ja, det är kosten man riktar in sig på först och främst. Med ett tillskott av probiotika.
Det där med vad den påverkar är nog ännu inte känt TROR jag... 🤔

Absolut, kosten är ju också viktig.
Något som läkarna inom psykiatrin tyvärr inte ger någon uppmärksamhet (än).

Själv mår jag bättre när jag äter antiinflammatorisk kost, t.ex ingefära.

Pågår studier i Lund på detta just nu faktiskt.
Citera
2022-07-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
I längden, ja. Men på kort sikt kan de hjälpa dig att ta tag i dina problem och skaffa hjälp, så att du kan ta dig ur depressionen. Det funkade utmärkt för mig, och så fort jag kände att det började vända uppåt slutade jag med pillren.
Ja, det kan du ha rätt i. Kortvarigt kan det fungera.
Citera
2022-07-23, 16:35
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Jag tror att de flesta psykiska störningar är självförvållade med få sällsynta undantag, men även de kan övervinnas med rätt tänkande till viss del.

Även utveckligsstörning, autism och ADHD?
Citera
2022-07-23, 16:40
Medlem
neuron-drones avatar
Folk här älskar att man ska ta itu med de underliggande problemen och accepterar inte depression som en sjukdom. De är rena vetenskapshatare i stil med plattjordare.

Naturligtvis är inte piller svar på allt.

Men har inte sett någon äta sig till mental sjukdom. Aldrig sett någon få schizo för att han åt jordnötter. Eller någon få psykopati för att han inte motionerat.

Om då ens problem ligger i barndomen, ska man prata prata prata tills öronen faller av? För de flesta hjälper det inte.

Om nu inte sjukdom kan vara ärftligt, hur kommer det sig då att adopterade barn får samma sjukdom som sina biologiska föräldrar?

Självklart är det bra att ha rutiner och vanor om man är sjuk i något alls. Det betyder inte att lite probiotika, bra mat och motion kommer häva personlighetsstörning.

Folk här är unga och naiva. Tror de har svaret på allt.
Citera
2022-07-23, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Folk här älskar att man ska ta itu med de underliggande problemen och accepterar inte depression som en sjukdom. De är rena vetenskapshatare i stil med plattjordare.

Naturligtvis är inte piller svar på allt.

Men har inte sett någon äta sig till mental sjukdom. Aldrig sett någon få schizo för att han åt jordnötter. Eller någon få psykopati för att han inte motionerat.

Om då ens problem ligger i barndomen, ska man prata prata prata tills öronen faller av? För de flesta hjälper det inte.

Om nu inte sjukdom kan vara ärftligt, hur kommer det sig då att adopterade barn får samma sjukdom som sina biologiska föräldrar?

Självklart är det bra att ha rutiner och vanor om man är sjuk i något alls. Det betyder inte att lite probiotika, bra mat och motion kommer häva personlighetsstörning.

Folk här är unga och naiva. Tror de har svaret på allt.

Det vetefan om de är så unga, men naiva och okunniga är de absolut. Det vanligaste skälet till att man mår dåligt är helt enkelt att livet och världen är skit. Det vore bättre att dela ut opiater än SSRI, för opiater tar inte bort grudnproblemet heller men ger åtminstone eufori.
Citera
2022-07-23, 16:59
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Psykiska störningar är per definition självförvållade eller vållade av andra. Psykiska störningar är i en perfekt värld inget man kan lida av själv. Störning är i relation till någon annans definition, tex min definition gällande dig.
Citera
2022-07-23, 16:59
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det vetefan om de är så unga, men naiva och okunniga är de absolut. Det vanligaste skälet till att man mår dåligt är helt enkelt att livet och världen är skit. Det vore bättre att dela ut opiater än SSRI, för opiater tar inte bort grudnproblemet heller men ger åtminstone eufori.

Det finns olika personlighetstyper och det är medfött. Vissa är härdiga och arbetsamma, de klarar kriser. Sedan finns det känsliga som inte klarar kriser men som å andra sidan går längre i en bra miljö. Vi behöver båda för att överleva som art.

Så det handlar ju om hur vi reagerar på världen med. Sedan ja, gratis opioider till ND, det tackar vi för!
Citera
2022-07-23, 17:44
Medlem
Kanske snarare tvärtom så att depressionen skapar kemisk obalans?
Citera
2022-07-23, 20:43
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Mycket förståsigpåare i denna tråd.

https://m.youtube.com/watch?v=NOAgplgTxfc

Lite utdaterad men det kan ge lite basal kunskap kring depression för den okunnige, det är dock rätt avancerad engelska.
Citera
2022-07-25, 13:44
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesfuruhall
Ja du har rätt. Jag gjorde det själv. Ung och dum..

Det var inte så jag menade. Jag menade inte att du får skylla dig själv. Syftade bara på att jämförelsen haltade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in